تبیان، دستیار زندگی
گوشی های هوشمند بسیاری در حال حاضر مورد استفاده افراد هستند اما با گذشت زمان تمام گوشی‌ها به سطح جدیدی از كاربرد یا به عبارتی هوشمند شدن خواهند رسید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد امنیت در اسمارت فون

(قسمت اول)


گوشی های هوشمند بسیاری در حال حاضر مورد استفاده افراد هستند اما با گذشت زمان تمام گوشی‌ها به سطح جدیدی از كاربرد یا به عبارتی هوشمند شدن خواهند رسید.

ایجاد امنیت در اسمارت فون (١)

از جمله ویژگی های گوشی های هوشمند سیستم عامل آن هاست اما منظور ما در اینجا از سیستم عامل جاوا نیست، چرا كه این سیستم عامل دارای قابلیت های محدودی است و به شما اجازه استفاده از برنامه های كاربردی و یا حتی ساده ترین برنامه ها را نخواهد داد.

اگر كمی به گوشی های هوشمند دقت داشته باشید می بینید كه این گوشی ها بیشتر خصوصیات رایانه ها را دارا هستند تا گوشی  تلفن. در نظرسنجی که از افرادی كه از گوشی های هوشمند استفاده می كنند شده است اکثرا مهمترین ویژگی این نوع گوشیها را دارا بودن قابلیت برنامه ریزی در آنها می دانند.

با وجود تمام ویژگی های مناسبی كه اسمارت فون ها دارا هستند اما برای انجام اموری مانند ارسال پیام های چند رسانه ای و ... نیازمند صرف كردن زمان بیشتری هستید و یا این كه به دلیل جذابیت این گوشی ها همواره باید مراقب باشید تا به سرقت نروند. همچنین از جمله موارد قابل توجه در این نوع گوشی ها می توان به استفاده از نرم افزارها و یا اپلیكیشن های به روز اشاره کرد، واضح است نیازمند به روزرسانی اسمارت فون خود هستید كه این مسئله به نوعی ریسك امنیتی را در پی خواهد داشت.

برخلاف دیگر گوشی های موبایل، گوشی های هوشمند می توانند مورد حمله انواع ویروس ها و ... قرار بگیرند. می توان گفت امنیت یکی از مهم ترین مشخصه های اسمارت فون ها است.

در گذشته هكرها و ... كه قصد سوء استفاده از اطلاعات محرمانه افراد را داشتند به ویندوز رایانه آنها حمله می كردند اما امروزه اسمارت فون ها نیز مانند یك رایانه برای افراد كار می كنند و همچنین هدف خوبی نیز برای هكرها و مجرمان سایبری به شمار می آیند چرا كه معتقدند كوشی های همراه بهترین راه برای حمله به گجت‌های قابل حمل دیگر هستند. در سال 2011 بیش از پیش فیشینگ (سرقت آنلاین) و سرقت اطلاعات از گوشی های همراه دیده شده است.

پیامك ها خود یك تهدید علیه امنیت اسمارت فون شما به شمار می آیند.

استفاده از پیامك ها در بین افراد بیش از پیش مورد توجه است كه این موضوع برای هكرها و برنامه نویسان سواستفاده گر نیز به عنوان هدفی جالب به نظر می رسد. شما در ایمیل هایتان با كلمه ای به نام Spam‌ آشنایی دارید. در پیامك ها نیز موضوعی به نام هرزنامه پیامكی وجود دارد كه به نوعی می تواند شكلی از اسمیشینگ (Smishing) باشد.

برخلاف دیگر گوشی های موبایل، گوشی های هوشمند می توانند مورد حمله انواع ویروس ها و ... قرار بگیرند. می توان گفت امنیت یکی از مهم ترین مشخصه های اسمارت فون ها است

اسمیشینگ مانند حملات فیشینگ است با این تفاوت كه این كار از طریق ارسال پیامك انجام می شود و برای فریب دادن افراد به منظور سو استفاده از اطلاعات شخصی شان به كار می رود. این كار همچنین می تواند از طریق اجبار فرد به تماس تماس با یك شماره و .... انجام شود و اطلاعات افراد مختلف را از این طریق به یك بانك اطلاعاتی انتقال داد.

پس دقت داشته باشید قبل از اینکه پیامكی را باز کنید به فرستنده آن دقت كنید و ببینید چه کسی این پیامك را به شما ارسال کرده است. بیشتر سرقت های اطلاعاتی (فیشینگ) از طریق پیامك ها شروع می‌شود. در صورتی كه فرستنده را نمی شناسید، جواب ندهید.

ایجاد امنیت در اسمارت فون (١)

 برنامه ها، اپلیكیشن ها و وب ها نقش اساسی در افزایش حمله به اسمارت فون ها دارند.

اسمارت فون ها این امكان را به شما می دهند تا بتوانید از برنامه های مختلف استفاده كنید، آن ها را به روز كرده و یا ایمیل های خود را چك كنید و به وب سایت های مختلف سر بزنید.

با افزایش استفاده از تلفن های هوشمند تعداد ویروس هایی که برای این نوع دستگاه ها و سیستم عامل ها طراحی می شود در حال افزایش هستند.

اولین اقدام برای حفظ امنیت دستگاه شما نصب یك نرم افزار آنتی ویروس و به روزرسانی آن است. البته باید به این مسئله دقت داشته باشید كه فایل های به روزرسانی را باید از منبع های معتبر در یافت كنید. همچنین بهتر است در كنار یك آنتی ویروس از یك نرم افزار پشتیبان گیر نیز استفاده كنید تا بتوانید اطلاعات خود را در جایی به غیر از حافظه اسمارت فونتان ذخیره داشته باشید.

هنگامی كه با یک برنامه یا سرویس اینترنتی مانند ایمیل یا وب كار می كنید بعد از اتمام كارتان از برنامه مورد نظر خارج شده و یا Log Out  کنید. در صورتی كه سایت مورد نظر یا به عبارتی صفحه مورد نظر شما باز بماند افراد سودجو می توانند اطلاعات شما را کنترل کنند.

    ادامه دارد...

ترجمه: فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع

FCC issues security guidance to smartphone users

pcworld

Smartphone security"By Scott" Wilson