تبیان، دستیار زندگی
در آستانه ماه مبارک رمضان؛ مسجد حضرت آیت الله خامنه ای حوزه هنری با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افتتاح شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسجد حضرت آیت الله خامنه ای حوزه هنری افتتاح شد

افتتاح مسجد حضرت آیت الله خامنه ای حوزه هنری

در آستانه ماه مبارک رمضان؛ مسجد حضرت آیت الله خامنه ای حوزه هنری با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در آئین گشایش مسجد حضرت آیت الله خامنه ای کهدر حوزه هنری برگزار شد، طی سخنانی در توصیف مسجد از نگاه دینی به قرائت احادیثی از کتاب« ثواب الاعمال» مرحوم شیخ صدوق پرداخت و گفت: در ابتدای این کتاب حدیثی به نقل از امام صادق(ع) است که فرمود: در کتاب تورات نوشته شده که خداوند به بندگان می فرماید منازل من در زمین مساجد است. آن کس که خود را از نجاسات پاک می کند و وضو می سازد و طهارت معنوی پیدا می کند و سپس من را در منزل خودم که مسجد است؛ زیارت می کند. پس آن کسی که زیارت می شود؛ بزرگداشت زیارت کننده بر او واجب است. مرحوم شیخ صدوق حدیث دیگری را از امام صادق(ع) نقل می کند که ایشان فرمود: آن کسانی که در شبهای تار به مساجد می روند در قیامت صورت درخشانی دارند.

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به ساخت مسجد ضرار در صدر اسلام، تأکید کرد: مسجد آباد و مسجد غیرآباد داریم؛ مسجد آباد مسجدی است که از آن توحید و تربیت دینی و کار فرهنگ دینی نمایان باشد. در طول تاریخ مساجد متعددی ساخته شد، اما خیلی از مسجدسازها خود دین را هدف قرار دادند که نمونه آن «مسجد ضرار» بود. در قرآن به پیامبر(ص) گفته می شود که به آنجایی برو که تقوای الهی نشر پیدا می کند.

وی با تأکید بر نامه حضرت امام(ره) در مورد هنر متعهد، یادآور شد: هنر متعهد رسالت خاصی دارد و هنرمند نمی تواند بگوید که من هر کاری را می کنم. این مسجد اگر در حوزه هنری بنا شده است می خواهد تربیت دینی و جهت دهی فرهنگی و بنای تمام تولیدات را به سمت خدا اعلام کند.

افتتاح مسجد حضرت آیت الله خامنه ای حوزه هنری

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با قرائت احادیث دیگری در ثواب رفتن به مسجد تأکید کرد: در روایات غایت القصوی تربیت دینی، مسجدی بودن است چون روایت داریم که کسی که عادت به مسجد رفتن پیدا کرده است، شهادت به ایمانش دهید.

حجت الاسلام ریاحی امام جماعت حوزه هنری نیز طی سخنانی با اشاره به اهداف الهی در آفرینش انسان، دین را هزینه انسان زیستن توصیف کرد و گفت: برای دین دو تعریف علمی و عملی است که در تعریف علمی ؛ دین مجموعه راهنمایی های خداوند حکیم و مهربان که به وسیله پیامبران برای انسانها آورده شده است که هدایت و سعادت بشر را تأمین کند و در تعریف عملی؛ دین رفتن به سمت خوبی ها و نرفتن به سمت بدی هاست. دین دو مرحله ابلاغ و اجرا دارد و در مرحله ابلاغ ما نقشی نداریم اما در اجرای دین، اصل‌ترین نقش را هرکسی خود دارد اما متأسفانه دو چیز این معنا را از ما در عمل به دین گرفته است یکی جهل و دیگری هوای نفس.

وی با بیان اینکه دین اصلی ترین نیاز بشر و مسجد پایگاه دینی است، افزود: زیبایی منحصر به فرد مسجد در این است که هرجا که می رویم با عنوان ثانوی ما مثل کارمند و کارگر و معلم و ... کار دارند اما در مسجد با عنوان اولیه ما یعنی«انسان بودن» کار دارند و در فضای مسجد فرمانده و فرمانبر و رئیس و مرئوس و غیره معنا ندارد و همه انسان و مخلوق خداوند هستند.

افتتاح مسجد حضرت آیت الله خامنه ای حوزه هنری

این کارشناس دینی تأکید کرد: مسجد قلب محله است که با تمام نقاط محله باید در ارتباط باشد و همه اهالی به مسجد می آیند و بعد از تصفیه روح خود با نشاط لازم به محیطهای خود بازمی گردند. در کتیبه های مساجد نوشته شده است که مثلا فلان مسجد در فلان تاریخ به اتمام رسید اما هیچ مسجدی به اکمال نمی رسد مگر آنکه سه کار جدی بر روی آن صورت گیرد و به گفته پیامبر اسلام (ص)که فرمود: هر حضوری در مسجد بیهوده است مگر اینکه سه کار در آن انجام گیرد؛ قرائت قرآن، اقامه نماز و تحصیل علم.

در بخشی از این مراسم معین بخش معاون مالی اداری حوزه هنری نیز طی سخنانی به ارائه گزارشی از چگونگی ساخت مجموعه مسجد و کتابخانه حوزه هنری پرداخت و گفت: مسجد و کتابخانه و سالنهای جانبی حوزه هنری در فضای 3 هزار و 200 متر مربع ساخته شده است که بیش از 2 هزار متر آن کتابخانه و سالنهای چندمنظوره جهت نمایش آثار حوزه و 500 متر آن فضای مسجد و 400 متر مربع آن بام سبز و فضای نمایشگاهی را تشکیل می دهد.

وی افزود: طراحی این مسجد که از سال 86 آغاز شد، مبتنی بر معماری اسلامی- ایرانی و تلفیقی از معماری اسلامی و مدرن و بر اساس اهداف دینی و اسلامی حوزه انجام گرفته است و عمر مفید این مجموعه 100 سال پیش بینی شده است.

وی با اشاره به نابسامانی وضعیت مالی و تورم اقتصادی در دو سال اخیر، اعلام کرد: برای ساخت این مجموعه 4 میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرد که 80 درصد مصالح این مجموعه در اواخر سال 90 خریداری شد که با توجه به بحث تورم؛ توانستیم 1/5 میلیارد تومان صرفه جویی داشته باشیم.

در پایان این مراسم، با اعطای هدایایی از طراح و دست اندرکاران ساخت مسجد و کتابخانه حوزه هنری تقدیر شد.

شایان ذكر است این مسجد در محل حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ احداث شده و دارای بخش های مختلف همچون كتابخانه و سالن كنفرانس است. معماری این مسجد كه ساختمان آن در درون حیاط حوزه هنری واقع است دارای ویژگی های خاص معماری اسلامی و ایرانی است.

منبع: سازمان تبلیغات اسلامی

تنظیم: هومن بهلولی