تبیان، دستیار زندگی
مبلغان و ائمه جماعات باید از مساجد به عنوان بهترین فرصتهای تبلیغی بهره برده و با تقویت و تصحیح مدیریت مسجد، زمینه نشر معارف دینی و افزایش تاثیر گذاری پیامهای اسلامی در مخاطبان را فراهم سازند و این امر بدون فعال سازی نیروهای مناسب در اداره مسجد امکان پذیر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسجد در کلام علما

مسجد در کلام علما
مبلغان و ائمه جماعات باید از مساجد به عنوان بهترین فرصتهای تبلیغی بهره برده و با تقویت و تصحیح مدیریت مسجد، زمینه نشر معارف دینی و افزایش تاثیر گذاری پیامهای اسلامی در مخاطبان را فراهم سازند و این امر بدون فعال سازی نیروهای مناسب در اداره مسجد امکان پذیر نیست.

تردیدی نیست که کار تبلیغی پیامبر اعظم (ص) در مسجد، سرشار از مایه‌های معنوی و روحانی بوده است. این آمیزه‌های الهی کسانی را که اندک زمینه‌ای برای هدایت داشتند، شیفته و شیدای اسلام می‌ کرد. در حقیقت دامنه فعالیت‌های پیامبر اعظم (ص) در مسجد فقط به برگزاری سخنرانی و تشکیل کلاس‌های آموزشی محدود نمی‌شد، بلکه جلوه‌های رفتاری پیامبر اعظم (ص) بیش از هر چیز، مسجد را به کانون هدایت حق‌جویان تبدیل ساخته بود یعنی پرتو نور جذبه‌های معنوی پیامبر اعظم (ص) آن‌چنان پرفروغ بود که گاه کسانی که به قصد کشتن آن حضرت به مسجد می‌آمدند، نیز خیره می‌ماندند و بذر مهر و محبت به اسلام در دل آنها کاشته می‌شد.

عمیر بن وهب، در پی تحریکات صفوان بنی‌امیه برای کشتن پیامبر اعظم (ص) با شمشیر زهرآلود از مکه بازگشت. چنین ماجراهایی به روشنی نشان می‌دهد که پیامبر اعظم (ص) در برخوردهایی کوتاه و جان تازه مسلمانان را با اسلام پیوند می‌زد، به گونه‌ای که نخستین آرزوی آنان پس از مسلمان شدن، شهادت در راه خدا بود.

با توجه به توصیه هاى مكرر شارع مقدس و عقلاى عالم درباره نقش اساسى الگو و اسوه در زندگى بشر و كارآیى این اصل مهم، جایگاه ویژه در مسائل تربیتى به صورت عام و در مسئله همه شمول كردن نماز به صورت خاص پیدا مى كند.

و به همین جهت باید توجه نمود که  مسجد به عنوان پایگاهی برای نشر معارف اسلام است در این مقاله به نکاتی ذیل این بحث اشاره خواهد شد.

به همین دلیل کار روحانیت، مسجد، حوزه و مدرسه مهم ترین کاری است که می شود انجام داد و در انقلاب ما در ایران و در اندیشة اسلام ناب نقش علما و روحانیت نقش بی بدیل است و جایگزینی ندارد. به فضل الهی در طول تاریخ به خصوص در این 300- 400 سال اخیر در ایران سرتاسر ایران روحانیت پیشتاز همة حرکتهای انسان ساز، انقلابی، آرمانی و جامعه ساز بوده است و ان شاءالله از این به بعد هم خواهد بود. مسجد فقط محل خواندن نماز نیست. مسجد یک پایگاه اجتماعی و یک شبکه است؛ شبکة سازماندهی اجتماعی، شبکة انسان سازی و جامعه سازی است. مسجد و نماز از ارکان حاکمیت اسلامی است. نماز جمعه و جماعت ستونهای حاکمیت اسلام اند. این طور نیست که حکومت اسلام برای خودش یک چیز باشد، مسجد و منبر و روحانیت و ... هم چیز دیگری باشند. اصلاً حاکمیت اسلامی بدون مسجد و نماز جمعه معنا پیدا نمی کند و به همین دلیل است که این قدر اهمیت دارد و تأکید شده است. اینکه امام می فرمایند: «مسجد سنگر است». از مسجد حکومت اسلامی جاری می شد. در مسجد تصمیمات مهم گرفته می شد.

بله، آن موقع مسجد پیامبر عزیز اسلام آنجا محور بود. حالا الان مسجد در سرتاسر ایران گسترده است. هر مسجد در حوزة خودش و در ارتباط با هم و در ارتباط با حاکمیت ولایت و امامت است. به عنوان وظیفة حکومتی، دینی، انقلابی و آرمانی اصلاً این حکومت هم برای همان اهداف برپا شده است. اگر کسی خیال کند در جمهوری اسلامی حکومتی برپا شده که عده ای بیایند حکومت کنند و بروند. چه چیزی است که حالا تا دیروز کراوات می زدند، حالا ما ریش می گذاریم. این نیست. حتماً این حکومت برای برپایی ارزشهای الهی و دینی است که عرض خواهم کرد.[1]

از جمله مساجدی که در سالهای اخیری بسیار اثر گذار بوده و روزانه مشتاقان زیادی را به دور خود جمع می کند مسجد مقدس جمکران است که شیعیان به عشق درک حضور حضرت ولی عصر هر سه شنبه به این مکان مقدس مشرف می شوند بطوری که اهمیت این مسجد نیز در کلام بزراگان بیان شده است.

مسجد در کلام حضرت امام ره:

نقش مسجد در مبارزه با دشمنان اسلام

با بررسی نقش مسجد در مبارزه علیه کفر والحاد، این نکته بدست می آید که چشمه زلال مبارزه و نهضت علیه باطل در طول تاریخ از مسجد جوشیده است و این مکان الهی بود که توانست به قیام مقدس مردم ایران که به برقراری حکومت اسلامی انجامید، نیرو و توان بخشید و همه این مبارزات و پیروزی ها بر محور سفارشات و رهنمودهای امام خمینی (ره) بود.

ایشان خطاب به مسلمانان جهان می فرماید: اگر حرم و کعبه و مسجد و محراب، سنگر و پشتیبان سربازان خدا و مدافعان حرم و حرمت انبیا نیست، پس مامن و پناهگاه آنان در کجاست؟

مسجد خنثی کننده نقشه های دشمن

از جمله ترفندهای استعمار و دشمنان داخلی و خارجی برای محو اسلام، خاموش کردن چراغ و رونق مساجد بوده است که این حیله خائنانه در رژیم گذشته تا حد زیادی موثر افتاد، و اکنون نیز تمام سعی و تلاش دشمنان در خلوت کردن مساجد به عنوان پایگاه ضداستکباری است.

آن بزرگوار با تاکید بر نقش محوری مسجد در خنثی کردن نقشه های دشمنان اسلام می فرماید: اینها از مسجد می ترسند، من تکلیفم را باید ادا کنم به شما بگویم، شما دانشگاهی ها شما دانشجوها، همه تان مساجد را بروید پر کنید، سنگر هست اینجا، سنگرها را باید پر کرد.

امام راحل در جایی دیگر می فرمایند: مساجد و محافل دینیه را که سنگرهای اسلام در مقابل شیاطین است، هرچه بیشتر گرم و مجهز نگه دارید.[2]

و برخی از علما نیز در رابطه با اهمیت مسجد جمکران می فرمایند که:

آیت الله حائری:

مسجد جمکران یکی از آیات باهره عنایت آن حضرت است و توضیح این مطلب را در ضمن چند جهت که بعضی از آن غافل اند بیان می کنیم:

1-داستان مربوط به بنای مسجد که در بیداری بوده و از کتاب تاریخ قم که از صدوق علیه الرحمه نقل شده است معتبر است.

2-داستان، مشتمل بر جریانی است که مربوط به یک نفر نیست، برای این که صبح که مردم بیدار می شوند، می بینند با زنجیر علامت گذاشته شده است که مردم باور کنند و این زنجیر مدتی در منزل سید محترمی به نام سید ابوالحسن الرضا بوده و مردم با آن شفا می گرفتند و بعداً بدون هیچ جهت طبیعی، مفقود می شود.

3- جای دور از شهر و در وسط بیابان جای نیست که مورد جعل یک مرد جمکرانی بشود آن هم دست تنها و در یک شب ماه رمضان.

4-نوعاً مردم عادی به واسطه ی خواب، یک امامزاده را معین می کنند و مسجد از تصور مردم عادی دور است. [3]

عارف سالک، حضرت آیت الله العظمی بهاء الدینی:

عارف سالک، حضرت آیت الله العظمی بهاء الدینی پیرامون برکات این مسجد می فرمودند:

مکرر مشاهده شده در مسیری که از جاده ی قدیم قم _ کاشان حرکت می کردم، همین که بر موازات مسجد جمکران می رسیدم، حالم دگرگون می شد و اگر کسالتی داشتن همان لحظه بر طرف می شد .[4]


پی نوشت ها:

[1] سایت مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری

[2]  برگرفته از سایت جماران

[3] کتاب خطی آیت الله حائری یزدی ( ره ) ص 53

[4] آیت بصیرت، ص 108

منبع:

ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان

پایگاه ظهور 12

سایت مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری

پرتال اطلاع رسانی دبیرخانه مساجد استان یزد

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران

تهیه و فرآوری: جواددلاوری، گروه حوزه علمیه تبیان