تبیان، دستیار زندگی
عنوان پژوهش خانم مونا بتولی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم آزاده توکلی، شیطونک می باشد. ابتدا طرح اولیه در برنامه ی solid works طراحی شد و سپس کار وارد مرحله ی عملی شد. بعد از آن کره ای بر اساس محاسبا‌سپیت انجام شده و متناسب با rpm موتورهای ربات ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

غرفه های دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبیرستان نوآور به مدیریت سرکار خانم زهرا نقوی الحسینی در بخش غرفه، سمینار، مسابقه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

غرفه ها

پژوهشخانم مونا بتولی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم آزاده توکلی، شیطونک می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، غرفه 1

به گفته این پژوهشگر:

ابتدا طرح اولیه در برنامه ی solid works طراحی شد و سپس کار وارد مرحله ی عملی شد. بعد از آن کره ای بر اساس محاسبات انجام شده و متناسب با rpm موتورهای ربات انتخاب شد. ربات از چرخ و 4 عدد موتور و باتری هایی تشکیل شده است و یک LED نیز دارد که بتوان مسیر حرکت آن را مشاهده کرد. سپس کره را با استفاده از الیاف شیشه و فایبرگلاس درست کردیم بعد مرکز جرم کره ی مان را از وسط به کف انتقال دادیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

ما با توجه به محاسبات انجام شده فهمیدیم که rpm چرخ هایمان باید 45 باشد زیرا با توجه به شعاع چرخ و مساحت آن rpm 45 بهتر است و دریافتیم که باید سطح تماسم کره را با زمین بیشتر کنیم.

پژوهش خانم سمیرا نصیری با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم آزاده توکلی، سفال و سرامیک می باشد.

به گفته این پژوهشگر:

کار با گل سرامیک ، گل لویی، دوقاب سرامیک و ... تهیه ی ظروف سرامیکی، استفاده از گل سرامیک: برای تهیه این نوع ظروف از مهرهای دست ساز خودمان که از جنس گل لویی است طرح های مهر را روی این ظروف فشار می دهیم و سپس بعد از خشک شدن این ظروف آن ها را در کوره های گازی در دمای 100 درجه به مدت 9 تا 10 ساعت برای پخت در کوره قرار می دهیم.

در آن مرحله ظروف ها را ویسکوییت می نامند. سپس برای رنگ کردن آن ها از لعاب استفاده کردیم با روش دیگری برای رنگ کردن ظروف آن ها را در یک سطل حاوی رنگ قرار می دهیم و سریع در می آوریم لعاب خیلی سریع به ظروف می چسبد و خشک می شود سپس دوباره ظروف را در کوره می پزیم. ظروف دیگری را نیز با دو قاب درست کردیم که در این روش مایع دوقاب را ظروف گچی می ریزیم . پس از 5 دقیقه که قاب گچی آب دوقاب را جذب کرد و دور ظرف گچی گرفته شد بقیه ی دوقاب را از آن خارج می کنیم.

برای توخالی بودن ظروف ( مانند کاسه، شمعدان ) سپس پس از این که فرم گرفت، آن را از قالب در آورده تا خشک شود سپس مانند ظرف دیگر پخته و رنگ می کنیم. برای درست کردن تابلوهایی از گل لویی استفاده شده از گل لویی که حاوی گیاه لویی است با تیغ روی گل طرح می اندازیم و مانند قبل پخته و رنگ می کنیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

گل لویی به نسبت گل سرامیک استحکام بیشتری دارد و از پوسیدگی جلوگیری می کند.

پژوهش خانم دریا نویدی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم عطیه جورابچی، آغازیان می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، غرفه 1

به گفته این پژوهشگر:

پروژه ی ما تهیه ی اطلسی از آغازیان بود. آغازیان به سه دسته ی باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها تقسیم می شوند که ما روی جلبک ها کار کردیم. پس از جمع آوری نمونه از پارک سپهر، پارک نیاوران، گرگان، اردوگاه چمران، نمونه های خانگی، رسوبات کف آکوریوم ها و ... اقدام به تهیه ی عکس و فیلم از آن ها و بررسی جلبک ها بر رشد گیاهان کردیم. ما حصل تلاش ما تهیه اطلسی از آغازیان و نتایجی در رابطه با آزمایشمان بود.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

در ظرف کاملاً یک شکل تهیه کردیم و در آن ها به مقدار مساوی لوبیا ریختیم. در یکی از ظرف ها آب همراه با جلبک و در یکی از آن ها آب بدون جلبک ریختیم. پس از حدود 14 روز مشاهده کردیم لوبیاهایی که درون آب با جلبک بودند نسبت به لوبیاهایی که درون آب بدون جلبک بودند بسیار کمتر رشد کردند.

از این پدیده می توان نتیجه گرفت که موجوداتی که درون جلبک هستند و فتوسنتز نمی کنند از جلبک تغذیه کرده و مانع رشد گیاه می شوند.

پژوهشخانم بیتا خضری با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم قادی، خلاقیت و هوش هیجانی می باشد.

به گفته این پژوهشگر:

در این پروژه قصد بر دانستن وجود همبستگی میان خلاقیت و هوش هیجانی بوده که با تست های گرفته شده از بچه ها نتیجه را در برنامه ی آماری وارد کردیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

ثابت شده که همبستگی بین این دو (خلاقیت و هوش هیجانی) وجود ندارد.

مطالب مرتبط:

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، سمینار

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، غرفه 1

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، غرفه 2

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوور، غرفه 3

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی