تبیان، دستیار زندگی
در بیشتر خانواده هایی که تازه تشکیل زندگی داده اند بین زن و مرد بر سر جنس فرزند اختلاف نظر وجود دارد؛ عده ای طرفدار دختر و عده ای دوستدار پسر هستند، شاید هم برای بعضی اشخاص چندان تفاوتی نداشته باشد چون هنوز صاحب هیچ کدام نیستند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه جنسیت فرزندمان را خودمان انتخاب کنیم؟


در بیشتر خانواده هایی که تازه تشکیل زندگی داده اند بین زن و مرد بر سر جنس فرزند اختلاف نظر وجود دارد؛ عده ای طرفدار دختر و عده ای دوستدار پسر هستند، شاید هم برای بعضی اشخاص چندان تفاوتی نداشته باشد چون هنوز صاحب هیچ کدام نیستند!

چگونه جنسیت فرزندمان را خودمان انتخاب کنیم؟

در قدیم چون به نیروی کار مرد بیشتر از زن نیاز بود، اگر خانوادهای صاحب فرزند پسر نبود برای رسیدن به این نعمت شاید تعداد افراد خانواده به بالاتر از هشت نفر هم می رسید تا سرانجام یکی از آنها پسر شود. اما امروزه با استفاده از دانش پزشکی، زیست شناسی (بیولوژی) و علم تغذیه، شما میتوانید جنسیت فرزندتان را خودتان انتخاب کنید.

مردان کلا دو نوع گامت تولید می کنند، یکی گامت X دار و دیگری گامت Y دار، تفاوت این دو گامت در کروموزوم شماره 23 آنها که کرومزوم جنسی است می باشد، زن ها نیز کلا یک نوع گامت تولید می کنند و آن نیز فقط کرومزوم شماره 23 x شکل را دارد، اگر گامت X دار مرد با تخمک زن لقاح کند، فرزند دختر خواهد شد و اگر گامت Y دار مرد با تخمک زن لقاح انجام دهد، جنین حاصله پسر خواهد شد. پس تا اینجا می بینیم که پسر یا دختر شدن فرزند بستگی به مرد دارد نه زن و این مرد است که با دو نوع گامت خودش مشخص می کند که جنین پسر باشد یا دختر.

چگونه جنسیت فرزندمان را خودمان انتخاب کنیم؟

در ادامه به شرح روش های تعیین جنسیت جنین قبل از لقاح خواهیم پرداخت اما لازم است که بدانید این روش ها کلا به دو دسته تقسیم بندی میشوند، دسته اول روش هایی هستند که با تغییر شرایط محیطی بدن مادر، امکان پسر یا دختر دار شدن او را افزایش می دهند و دسته دوم روشهای طبی اند که توسط متخصصین در آزمایشگاهها و مراکز درمان ناباروری و ژنتیک انجام می گیرند.

روش استفاده از رژیم غذایی

روش استفاده از رژیم غذایی، استاندار خاصی ندارد و تا حدود زیادی با مواد غذایی معمول در هر کشور ارتباط دارد. در این روش برای رسیدن به جنین پسر، بالا بودن نسبت سدیم و پتاسیم و کم بودن کلسیم و منیزیم، متابولیسم تخمک و به خصوص لایه خارجی آن را به نحوی تغییر می دهد که اسپرماتوزوئیدهای حامل جنسیت پسر به طرف آن جذب می شوند و به عکس برای جذب اسپرماتوزوئید جنسیت دختر به وسیله تخمک، لازم است میزان کلسیم و منیزیم خون بالا برود و میزان پتاسیم و سدیم خون پایین بیاید. در یک مطالعه دقیق که روی 47 نفر زنی که از این رژیم برای به دست آوردن جنسیت مورد نظر استفاده کردند 40 نفر توانستند فرزند پسر به دنیا آورند.

تشخیص پیش از لانه گزینی، امر جدیدی است که بیش از 10 سال قدمت ندارد اما با پیشرفت علوم زیستی و پزشکی به یکی از مطمئن ترین روش ها در زمینه تشخیص اختلالات ژنتیکی قبل از تولد و همچنین تعیین جنسیت جنین تبدیل شده است

رژیم فقط لازم است به مدت سه ماه و به خصوص در ماهی که لقاح صورت می گیرد مورد استفاده واقع شود. این روش فقط لازم است توسط زن اجرا شود. استفاده از رژیم با به کاربردن یک دستور آشپزی صورت نمی گیرد بلکه یک نسخه پزشکی محاسبه شده می تواند موثر باشد.

به طور خلاصه غذاهایی که بیشتر برای لقاح پسر مناسب است عبارتند از؛ موز، خرما، هویج، سیب زمینی، جگر، گوشت و تخم مرغ؛ و غذاهایی که برای دختر مناسب است عبارتند از؛ شیر و فرآورده های آن، ماهی ساردین، خاویار، بادام، کاکائو و جوانه گندم و کلم، کدو و فلفل سبز. همچنین جالب است بدانید یک بررسی که در انگلیس انجام شده است، نشان می دهد رژیم غذایی کم انرژی که حداقل کالری، مواد معدنی و مواد مغذی را داشته باشد، با احتمال بیشتری به تولد نوزاد دختر منجر می شود.

روش PGD – IVF 

روش "PGD-IVF" که از آن به عنوان روش تعیین جنسیت جنین قبل از تولد یاد می شود، روشی است که هم در مورد تعیین جنسیت جنین به واسطه علاقه والدین به یک جنس خاص و هم به علت انتقال بیماریهای ژنتیکی وابسته به جنسیت خاصی همچون هموفیلی و … استفاده می شود.

چگونه جنسیت فرزندمان را خودمان انتخاب کنیم؟

تشخیص پیش از لانه گزینی، امر جدیدی است که بیش از 10 سال قدمت ندارد اما با پیشرفت علوم زیستی و پزشکی به یکی از مطمئن ترین روش ها در زمینه تشخیص اختلالات ژنتیکی قبل از تولد و همچنین تعیین جنسیت جنین تبدیل شده است. در حال حاضر این روش در کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، آلمان، ایتالیا و … در مورد بیماری های خاص مورد استفاده قرار میگیرد و الان یکی دوسالی است که این روش در ایران مورد استفاده قرار گرفته است .

در حال حاضر این روش، تنها روش ممکن برای زوجینی است که در معرض داشتن فرزند مبتلا به بیماریهای ژنتیکی قرار دارند. این روش می تواند رویای افرادی که به دلیل اختلاف ژنتیکی و خطر بیماریهای وابسته به جنس و ارتباط های فامیلی، نمی توانند با هم ازدواج کنند و بچه دار شوند را تا حدودی محقق کند.

علاوه بر استفاده از روش PGD در مورد بیماری های ژنتیکی، در افرادی که به جنسیت خاصی علاقه دارند نیز از این روش استفاده می شود. به این صورت که زوجی با داشتن مثلا چند پسر یا دختر خواهان داشتن فرزندی با جنسیتی غیر از آنچه که دارند هستند. اما متاسفانه روش PGD یک روش بسیار سخت و گرانقیمت است و در این روش با توجه به این که برای انتخاب جنسیت مورد نظر باید تعدادی از سلولها را حذف کرد برای زوجینی که دارای مشکلات ناباروری هستند به هیچ عنوان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

چگونه جنسیت فرزندمان را خودمان انتخاب کنیم؟

::تصویر تخم در هنگام لقاح::

در این روش، فرد می تواند هم به طور 100 درصد جنسیت فرزندش را انتخاب کند و هم از سلامت ژنتیکی او اطمینان حاصل کند، همچنین بنا به تمایل زوجین، میتوان دو قلو یا چند قلو نیز به دنیا آورد. استفاده از روش هایPGD-IVF ، در کشورهایی همچون استرالیا، کانادا و چین ممنوع است، اما کشورهایی همچون آمریکا و ایران این اعمال را با در نظر گرفتن علاقه والدین انجام می دهند.

روش زمان بندی ماهیانه مقاربت از روش های دیگر در تعیین جنسیت است که با استفاده از جداولی، سن مادر را با حاملگی در نظر می گیرند و بر این اساس مشخص می شود که بارداری در هر ماه که اتفاق بیفتد احتمال کدام فرزند بیشتر است. در این روش بیشتر عوامل محیطی مانند آب و هوا، شرایط فیزیولوژیکی مادر در طول ماههای مختلف سال و سن مادر را مورد ارزیابی قرار می دهند.

همین طور جالب است که بدانید بر طبق گزارش نشریه معتبر پزشکی “The British Medical Journal”‌ زنانی که دیرتر حامله می شوند احتمال پسرزایی شان بیشتر است.

در پایان لازم به توضیح است که همه چیز در حقیقت در دستان آن یگانه هستی موجود است و اگرکه او اراده کند هر چیزی تحقق می پذیرد و همه این روشها تنها واسطه هایی هستند برای رسیدن شما به علایقتان که آنها هم اگر مشیت خداوند را نداشته باشند، بی حاصلند. در متون مذهبی ما دعاهای بسیاری وجود دارد که همه بر طلب خیر برای فرزندان دلالت دارند. پس چه نیک است که ما نیز به استعانت از بزرگان دینی مان برای فرزندانمان دست به دعا ببریم.

فرآوری: سمانه سادات عنایتی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Bonyannews

The British Medical Journal

مطالب مرتبط:

باروری و ناباروری

درمان و علت سقط جنین های مکرر

کالبد شکافی جنین و تشخیص دلیل مرگ آن

سلول درمانی در پژوهشگاه رویان