تبیان، دستیار زندگی
برای سرویس های مختلف چند پسورد دارید؟ اکثر کاربران برای تمام سرویس های خود از یک پسرود استفاده می کنند که این کار امنیت حساب کاربری آنها را به خطر می اندازد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه‌هایی برای ساخت پسورد

(قسمت دوم)


برای سرویس های مختلف چند پسورد دارید؟ اکثر کاربران برای تمام سرویس های خود از یک پسرود استفاده می کنند که این کار امنیت حساب کاربری آنها را به خطر می اندازد.

قسمت اول

راه‌هایی برای ساخت پسورد

از طرفی افرادی هستند که حدود 40-50 پسورد مختلف برای حساب های گوناگون خود دارند. مسلما کسی که این همه پسورد دارد همه را حفظ نمی کند بلکه از یک نرم افزار ذخیره ساز پسورد استفاده می کند. حالا فرض کنید بلایی سر آن نرم افزار بیاید!

از Motor Pattern ها استفاده کنید

این یکی از متد های جالبی است که از سایت lifehack.org پیدا کردم و البته بدون اینکه خودم بدانم مدت ها بود که از این متد استفاده می کردم. موتور پترن ها شما را مجبور نمی کنند که یک پسورد پیچیده را حفظ کنید، بلکه در این متد باید طرحی که انگشتان شما هنگام نوشتن پسورد روی کیبورد ایجاد می کنند را به یاد بسپارید. اگر قبلا برای به خاطر سپردن شماره تلفن ها از این روش استفاده می کردید پس اکنون هم باید هم کار را انجام دهید اما اینبار روی کیبورد. این روش ساده ای برای حفظ کردن سخت ترین کدها است.

راه‌هایی برای ساخت پسورد

راه های زیادی برای ساختن یک پسورد ایمن وجود دارد. اما در این روش من توصیه می کنم که از یک شماره استفاده کنید (باز هم تاکید می کنم که این شماره نباید خیلی مشخص باشد). مثلا شماره 258 را در نظر بگیرید. ساده ترین راه برای ساختن یک پسورد ایمن از این شماره سه رقمی این است که همه حروف روی کیبورد که زیر این اعداد قرار دارند را به آن اضافه کنیم. برای مثال 2wsd8ikl5tgh.  کاملا بی معنی به نظر می رسد، اینطور نیست؟ باز هم می توانید آن را ایمن تر کنید، مثلا از حروف بزرگ یا نشانه ها استفاده کنید، فقط زیاد پیچیده اش نکنید که یادآوری آن مشکل شود.

از روش موتور پترن ها می توانید برای نام سرویس یا سایت هم استفاده کنید. به عنوان مثال اگر نام سایتی که در آن ثبت نام می کنید MUO باشد، می توانید از کلید های کناری این حروف روی کیبورد کمک بگیرد.

نتیجه اینگونه می شود: MnUyOi . نمونه ای از یک پسورد کامل: 2wsd8ikl5tghMnUyOi

بازی با حروف اول پسورد

یک بازی جالب که می تواند کمک کند پسورد را راحت تر به خاطر بسپارید این است که یک جمله انتخاب کنید، مثلا: Love Makes The World Go Round. حالا حروف اول آن را به هم متصل کنید: LMTWGR. باز هم می توانید کمی خلاقانه تر عمل کنید. مثلا از حروف بزرگ و کوچک استفاده کنید یا نشانه ها را به کار ببرید و یا حرف اول و آخر هر کلمه را استفاده کنید: LeMsTeWdGoRd

با هر چیزی که فکر می کنید راحت تر به خاطر می سپارید شروع کنید و سپس یک پسورد ایمن از آن بسازید. تا زمانی که از یک متد معین برای پسورد های خود استفاده می کنید، در به خاطر سپردن آنها مشکلی برایتان به وجود نمی آید

حالا تنها کاری که باید بکنید این است که نام سرویس مورد نظر را به پسورد اضافه کنید. همین. نمونه ای از یک پسورد کامل: Le2Ms8Te5Wd#Go$RdMUO

ترکیب کلمات

این هم روش خیلی خوبی برای ایمن سازی پسورد است اما به نظر من به خاطر سپردن آن کمی مشکل است و ممکن است باعث سردرگمی شود. اما همچنان روش بسیار مناسبی است و از آنجایی که ذهن هر کدام از ما به طور متفاوت عمل می کند، شاید این روش برای شما مناسب و آسان باشد.

یک جمله، فعالیت یا هر چیز دیگری که شامل حداقل 2 یا 3 کلمه باشد را انتخاب کنید. حالا طوری کلمات را با هم ترکیب کنید که همه حروف اول کلمات در ابتدا قرار بگیرند، همه حروف دوم بعد از حروف اول و الی آخر. مثلا اگر عبارت من chocolate milkshake باشد، پسورد من به شکل cmhiolckoslhaatkee خواهد بود. البته شما مجبور نیستید با یک جمله سخت شروع کنید. مثلا می توانید از عبارت eat cake استفاده کنید که پسورد شما به این شکل خواهد شد: ecaatke. بیشتر به این بستگی دارد که چقدر می خواهید پسوردتان ایمن باشد.

برای اینکه ایمن تر شود می توانید برای یک حرف از حروف کوچک استفاده کنید و برای حرف بعدی از حروف بزرگ. همچنین می توانید رقم موردعلاقه خود را هم به آن اضافه کنید، همان طور که من تا کنون در مراحل قبل این کار را انجام دادم. آخرین مرحله این است که نام سرویس را اضافه کنید. نمونه ای از یک پسورد کامل: cMhIoLcLoLlHaAtKeE285MUO

راه‌هایی برای ساخت پسورد

برگرداندن کلمات

برگرداندن کلمات روشی ساده اما همچنان موثر برای ایمن کردن پسوردها است. در این روش من می توانم از یکی از کلمات مورد علاقه خودم مثل Black Cat، پسورد ایمنی بسازم مثل: taCkcalB یا kcalBtaC. خیلی شبیه به پسوردهای اتوماتیک و از پیش ساخته می ماند و برای یک پسورد اصلی گزینه مناسبی می تواند باشد. چند عدد و نشانه هم می تواند خیالتان را راحت تر کند.

یا حتی می توانید نام سرویس را برگردانید. مثلا اگر در eBay ثبت نام می کنید می توانید نام آن را به yaBe تغییر دهید.

نمونه ای از یک پسورد کامل:

kcalB#$taC285OUM

فاصله اضافه کنید

شاید این را ندانید ولی بسیاری از سرویس ها به شما اجازه می دهند در پسورد خود از فاصله یا همان Space استفاده کنید. من زیاد روی این روش برای پسورد اصلی شما تاکید نمی کنم چون برخی سرویس ها این اجازه را به شما نمی دهند و ممکن است به مشکل بر بخورید. اما می توانید بین پسورد و نام سرویس در پسورد یک فاصله ایجاد کنید، اگر سرویس قبول کرد شما یک لایه امنیتی دیگر به پسورد خود اضافه کرده اید.

راه‌هایی برای ساخت پسورد

پسوردتان را چک کنید

حالا که پسوردی ساختید که می توانید آن را به خاطر بسپارید، نوبت آن است که امنیت آن را چک کنید. HowSecureIsMyPassword می تواند گزینه خوبی باشد چون به شما می گوید دقیقا پسورد شما چقدر ایمن است. این سایت به شما می گوید که چقدر طول می کشد که یک کامپیوتر پسورد شما را کرک کند، ضمن اینکه نکات ایمنی خوبی هم برای بالا بردن امنیت پسوردتان به شما می آموزد. سایت The Password Meter هم سایت خوبی است و از 1 تا 100به پسورد شما نمره می دهد، ضمن اینکه راه هایی هم برای ارتقای امنیت پسورد پیش پای شما می گذارد.

اینها فقط چند پیشنهاد بود

راه های بیشماری برای ساختن یک پسورد ایمن وجود دارد. به خاطر داشته باشید که راه هایی که در بالا ذکر شد فقط چند نمونه بودند و هر کدام از آنها می توانند به شیوه های مختلف دیگری هم استفاده شوند تا نتایج کاملا متفاوتی به دست آید. با هر چیزی که فکر می کنید راحت تر به خاطر می سپارید شروع کنید و سپس یک پسورد ایمن از آن بسازید. تا زمانی که از یک متد معین برای پسورد های خود استفاده می کنید، در به خاطر سپردن آنها مشکلی برایتان به وجود نمی آید.

شما خودتان چطور پسورد های تان را ایمن می کنید؟ راه های دیگری به ذهنتان می رسد؟ در نظرات ما را در جریان این راه ها قرار دهید.

ترجمه: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از Make use of