تبیان، دستیار زندگی
ولادیمیر كرامنیك شطرنج باز روس با پیروزى بر وسیلین تاپالوف از بلغارستان ، یك بار دیگر به عنوان قهرمانى جهان در این رشته دست یافت. مسابقه بین این دو استاد بزرگ به قصد ایجاد یك قهرمانی بی ‌تردید و بدون شك و پایانی بر سیزده سا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کرامنیک قهرمان جنجالی شطرنج جهان !


ولادیمیر كرامنیك شطرنج باز روس با پیروزى بر وسیلین تاپالوف از بلغارستان ، یك بار دیگر به عنوان قهرمانى جهان در این رشته دست یافت.

مسابقه بین این دو استاد بزرگ به قصد ایجاد یك قهرمانی بی ‌تردید و بدون شك و پایانی بر سیزده سال بحث و جنجال در این رشته ترتیب داده شده بود.

رقابت این 2 شطرنج باز از 23 سپتامبر(اول مهرماه) در شهر السیتا پایتخت جمهورى كالمیكیا روسیه آغاز شده بود و جمعه شب به پایان رسید.

2 شطرنج باز پس از تساوى در 12 بازى قبلى خود ، 4 بازى سریع 25 دقیقه اى با 10 ثانیه براى هر حركت انجام دادند، كه در نتیجه ولادیمیر كرامنیك موفق شد با امتیاز 2 و نیم بر 1 و نیم حریف بلغارى خود را شكست دهد.

جایزه نقدى این مسابقات یك میلیون دلار بود كه به هریك از این قهرمانان 500 هزار دلار داده شد.

اما رقابت این دو در دوازدهمین مسابقه با جنجال همراه بود «كرامینك» تهدید كرده است، اگر برنده نشود، از فدراسیون جهانی شطرنج (FIDE) به خاطر دادن یك امتیاز كه در یك بازی جنجالی به حریفش داد، شكایت خواهد کرد. بازی به خاطر استراحت‌های بین بازی برای رفتن به دستشویی به جنجال كشیده شد و این در حالی بود که تا آن زمان، توپالوف تنها یك مسابقه را پیروز شده بود.

مدیر كرامینك در بیانیه‌ای اعلام كرد: «اگر فدراسیون جهانی با توجه به تصمیمی كه در مسابقه پنجم گرفته شد و امتیازی كه به توپالوف داد، او را قهرمان جهان اعلام كند، آن‌گاه كرامینك به هیچ وجه توپالوف را قهرمان جهان نمی‌شناسد و علیه فدراسیون جهانی دعوای حقوقی اقامه خواهد كرد.

«كرسان ایلوزمینوف»، رئیس «FIDE» در گفت‌وگو با «تایمز» اصرار داشت كه نتیجه همان باقی خواهد ماند.

این روند در بازی چهارم و زمانی كه توپالوف حریفش را به تقلب در بازی با پنجاه بار رفتن به دستشویی در یك متهم بازی كرد، دچار اختلال شد. تیم توپالوف ادعا كرده كه كرامینك كه از درد مفاصل رنج می‌برد، در دستشویی از یك كامپیوتر كمك می‌گرفته است.

توپالوف خواستار بستن دستشویی‌ها در منطقه بازی شده و اعلام كرده بود كه دیگر با كرامینك دست نمی‌دهد. و بدین ترتیب، بنا به درخواست وی، كمیته بررسی‌كننده مسابقه بنا به درخواست وی دستور داد كه هر دو بازیكن از یك دستشویی استفاده كنند.

كرامینك برای مسابقه پنجم حضور یافت، اما از بازی كردن خودداری كرد و كلا روند این مجموعه از مسابقات دچار اختلال شد تا این‌كه هر دو نفر برای بازی ششم باز هم حاضر شدند.

فواید شطرنج در افراد