تبیان، دستیار زندگی
: باز موسم بهار دل ها رسید . باز فصل رویش گل های معرفت رسید . باز صاحب خانه هستی درب خانه خود را به روی بندگانش گشود . مژده ای یاران، رمضان رسید .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مژده ای یاران

مژده ای یاران
باز موسم بهار دل ها رسید . باز فصل رویش گل های معرفت رسید . باز صاحب خانه هستی درب خانه خود را به روی بندگانش گشود . مژده ای یاران، رمضان رسید.

بوی خوش عطر ماه میهمانی خدا سراسر شهرها، خیابان ها ، محله ها ، کوچه ها و خانه ها را پر کرده است  گویا سراسر جهان را گلهای محمدی پر کرده است و همه انسان های خداجو می خواهند از این گل های باغ معرفت دسته گلی بچینند و صفایی تازه به جان خویش بخشند.

لبخند بر لب های مومنین خداجو نشسته است . شادی تمام وجود خدا باوران را پر کرده است ، آخر ماه رمضان پس از یک سال فراغ بار دگر فرا رسیده است .

"شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان فمن شهد منکم الشهر فلیصمه و من کان مریضا او علی سفر فعدة من ایام اخر یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر و لتکملوا العدة و لتکبروا الله علی ما هداکم و لعلکم تشکرون ." ماه رمضان ، که در آن برای راهنمایی مردم و بیان راه روشن هدایت و جدا ساختن حق از باطل ، قرآن نازل شده است . پس هر که این ماه را دریابد ، باید که در آن روزه بدارد و هرکس که بیمار یا در سفر باشد به همان تعداد از روزهای دیگر ( روزه بگیرد ) . خدا برای شما راحتی و آسانی می خواهد و خواهان سختی برای شما نیست . و باید که آن شمار را کامل کنید . و خدا را بدان سبب که راهنماییتان کرده است به بزرگی یاد کنید و باشد که سپاسگذار باشید . ( 1 )

باید خدا را از جان و دل سپاسگزارد که به ما توفیق عطا نمود که تا یک بار دیگر طعم خوش بندگی را بچشیم .

دوش ملائک در میخانه زدند                 قرعه فال به نام من دیوانه زدند

عاشق ، هیچ آرزویی به جز وصال محبوب ندارد . او خواستار این است که همیشه و همه جا در کنار محبوبش به سر برد و از همدمی و هم صحبتی او بهره مند شود .

انسان های خداجو تنها آرزویشان ، همدمی و هم صحبتی با حضرت دوست است . بهترین لحظه های عمرشان را لحظه هایی می دانند که دمی را با یار خلوت نموده و با او هم صحبت شوند و روح خود را در چشمه زلال عشق شستشو دهند و غبار از آیینه دل بزدایند.

ماه مبارک رمضان بهترین موسم برای خداجویان است چرا که در این ماه یار بیش از هر زمان دگری به آنان نزدیک است و امکان هم صحبتی با او بیش از ماه های دگر مهیا است .

پیامبر صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید :

لویعلم العبد ما فی رمضان لود ان یکون رمضان السنة . اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند ، آرزو می کند که سراسر سال ، رمضان باشد . ( 2 )

انسان مومن انسانی زیرک و باهوش است . او از هر فرصتی برای نزدیک تر شدن به خدا و جلب رحمت ویژه او استفاده می برد .

ماه مبارک رمضان ، ماهی است که انسان های خداجو در آن سر از پا نمی شناسند و مدام به ذکر و دعا و عبادت مشغولند .

انسان مومن از هر فرصتی برای بهره وری هر چه بیشتر برای آخرتش استفاده می کند همان گونه که انسان های دنیاجو از هر فرصتی برای ثروت اندوزی هر چه بیشتر استفاده می برند .

انسان خداجو نیک دریافته است که برای سربلندی در فردای پسین نیاز شدید به فیوضات و الطاف خاص ماه مبارک رمضان دارد از این رو در این ماه هم چون تشنه کامی است که پس از تحمل تشنگی فراوان به برکه آبی زلال و شفاف و خنک رسیده است .

پیامبر و اهل بیت پاک و مطهرش در این ماه بیش از هر زمان دیگر خود را وقف بندگی و عبادت می نمودند و غرق عبادت می شدند.

حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله که پرده از مقابل چشمان حضرتش کنار رفته بود و حقایق عالم را به طور کامل دریافته بود ، نیک می دانست که ماه مبارک رمضان چه ارزش و جایگاه والایی دارد .

امیر المومنین علی علیه السلام در این باره این گونه می فرماید :

ان رسول الله خطبنا ذات یوم ، فقال : ایها الناس ،انه قد اقبل الیکم شهر الله بالبرکة و الرحمة و المغفرة ، شهر هو عند الله افضل الشهور ، و ایامه افضل الایام ، ولیالیه افضل اللیالی ، و ساعانه افضل الساعات ، هوشهر دعیتم فیه الی ضیافته الله و جعلتم فیه من اهل کرامة الله ، انفاسکم فیه تسبیح ، و نومکم فیه عبادة ، و عملکم فیه مقبول ، و دعاءکم فیه مستجاب .

روزی رسول خدا برای ما خطبه ای ایراد کرد و فرمود : ای مردم ! همانا ماه خدا ، با برکت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده است ! این ماه نزد خدا ، بهترین ماه است و روزهایش بهترین روزها و شب هایش بهترین شب ها و ساعت هایش بهترین ساعت ها . در این ماه شما به میهمانی خدا دعوت شده اید و در زمره بهره مندان از کرامت خداوند قرار گرفته اید . در این ماه نفس های شما تسبیح خداست و خواب شما عبادت است و اعمال شما پذیرفته و دعایتان مستجاب است . ( 3 )

عمر انسان محدود است و زمان از دست رفته هرگز بر نمی گردد و به قول معروف« آب رفته به جوی بر نمی گردد» .

اگر دیر بجنبیم و به فکر نباشیم و فرصت پیش آمده را غنیمت ندانیم، این ماه مبارک رمضان نیز همانند ماه های رمضان سال های گذشته از دست خواهد رفت و خسارت و زیان زیادی به دنیا و عقبای ما وارد خواهد شد .

باید از همین امروز به فکر باشیم و اجازه ندهیم که لحظه های شریف این ماه پر برکت و با عظمت از دستمان برود .

پیامبر صلی الله علیه و آله در این راستا می فرماید :

ان الشقی من حرم غفران الله فی هذا الشهر العظیم .

بدبخت کسی است که در این ماه بزرگ از آمرزش خداوند محروم ماند . ( 4 )

پی نوشت:

1-بقره/آیه 185

2-میزان الحکمه/ج4/ص516/ح7645

3- میزان الحکمه/ج4/ص518/ح7651

4- میزان الحکمه/ج4/ص521/ح7658

مهدی صدری

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

1-قرآن کریم

2-میزان الحکمه/محمدی ری شهری/دارالحدیث/قم/87

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.