تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران جوان دبیرستان نوآور به مدیریت سرکار خانم زهرا نقوی الحسینی در بخش غرفه، سمینار، مسابقه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

سمینارهای دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبیرستان نوآور به مدیریت سرکار خانم زهرا نقوی الحسینی در بخش غرفه، سمینار، مسابقه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

سمینارها

عنوان پژوهش هنر و زیبایی از دیدگاه افلاطون، خانم ها کیمیا میرزایی، زینب علینقیان با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم زهرا قادی،  می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نورا، سمینار

به گفته این پژوهشگران:

افلاطون نخستین فیلسوفی است که به هنر و زیبایی توجه کرده است. از نگاه او هنر باید برای آموزش و خدمت به جوانان جامعه باشد. او هنرمند را تقلید کار می داند و اظهار می کند که هنرمند دو بار از حقیقت دور افتاده است. او درباره ی زیبایی نیز بیاناتی دارد: زیبایی را نتیجه ی عشق می داند، زیبا سودمند است. و زیبایی باید در جهت اعتلای روح آدمی باشد. او بعد از دو فرضیه ی زیر نیتجه می گیرد:

1- زیبا علت نیک است

2- معلول غیر از علت است در نتیجه نیک معلوم زیباست و در نتیجه ما زیبا را می جوییم چون معلول آن یعنی نیک را خواستاریم.

هنر مدرن: هر چیزی که ساخته ی آدمی و زیبا باشد و از احساسات آدمی سرچشمه گرفته باشد و وسیله ی پالایش و والایی روح آدمی می شود.

در نهایت افلاطون در واقع تا حدودی هنر را تقلید می داند ولی پس از بررسی هنر مدرن متوجه شدیم که در بسیاری از آثار هنری تخیلی راه دارد و یا از طرحی که هیچگاه وجود نداشته است، اثری جدید خلق شده است در نتیجه هیچگونه الهام و تقلیدی در کار نبوده است.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

در نهایت شایان ذکر است که نظریه ی هر فیلسوف در عصر خود و متناسب با شرایط زمانی و مکانی آن دوران است و به طور حتم در اعصار دیگر صدق نمی کند. مثلاً در گذشته آثار پیچیده کمتر دیده می شد و بیشتر به تقلید از طبیعت می گذشت در نتیجه ممکن است نظریه ی افلاطون نیز با این گفته مطابق باشد و شاید دلیل رد هنر از دیدگاه او همان تقلید و دوری از خلق آثار جدید بوده است. با بررسی بسیاری از آثار هنری می توان ثابت کرد که هنر تنها تقلید و هنرمند یک تقلید کار نیست!

عنوان پژوهش بررسی فضای مهد کودک براساس میزان توجه به روحیه کودکان خانم طاهره آرایشی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم زهرا قادی، می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نورا، سمینار

به گفته این پژوهشگر:

با توجه به اهمیت موضوع و تأثیر بدون انکار محیط بر کودکان، بر آن شدیم تا با طراحی و ارایه چند پیشنهاد گامی نو در این مسیر برداریم.

در این راه با مطالعات و تهیه ی عکس های فراوان، اصول طراحی محیط مهد کودک ها را بررسی کرده و پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت ارایه شد: از جمله: تغییر رنگ موجود و استفاده از ابزار مناسب و ...

و در آخر به تحلیل و بررسی مهد کودک های ایرانی پرداخته و پیشنهاد ها و موضوعاتی برای بهبود وضعیت موجود ارایه شد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

اکثر مهد کودک های مورد نظر ( به خصوص مهد کودک های ایرانی ) براساس اصول و ضوابط موردنظر ساخته شده و یا فضای مورد نظر را به مهد کودک اختصاص نداده و ...

متأسفانه در جامعه ی ما افراد متخصص و با تجربه به عنوان طراح فضاهای خاص کودکان وجو ندارد و آموزش هایی برای پرورش مربیان در جامعه ارایه نمی شود.

وجود این تفکر که کودکان متوجه نیستند بزرگ ترین آفت موجود در این حوزه است. عواملی از جمله عدم کتابخانه و یا عدم توجه به آموزش در مهد کودک ها، از جمله مشکلات موجود در این حوزه ی علمی است که پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت داده شد.

عنوان پژوهش بررسی مقاومت اجسام در برابر هوا با استفاده از تونل باد خانم ها کیمیا مستقیمی، پرستو صالحی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم زهرا قادی، می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

در این پروژه با به دست آوردن سرعت باد و تونل و ضریب درگ جسم دایره شکل که وسط آن حفره ای وجود داشت می خواستیم مقاومت جسممان را در برابر باد در این تونل به دست آوریم. اجسام را به نوبت داخل تونل قرار دادیم و با دانستن ضریب درگ جسم اول توانستیم سرعت باد را به دست آوریم و برای به دست آوردن آن از فرمول مقابل استفاده کردیم.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نورا، سمینار

به گونه ای که ولتاژ دستگاه تونل باد را بین 125 تا 190، 5 واحد، 5 واحد افزودیم و میزان کشیدگی کشی که از قبل ضریب سختی آن را به دست آورده بودیم، برای هر ولت 5 بار اندازه گرفتیم.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نورا، سمینار

در آزمایش دوم با دانستن سرعت تونل باد توانستیم با استفاده از همان روش ضریب درگ جسم دارای حفره را به به دست آوریم. ضریب سختی کش را این گونه اندازه گرفتیم که سه وزنه 10، 20 و 30 گرمی را به ترتیب هر کدام را جداگانه به کش متصل کردیم و با ثابت نگه داشتن شرایط، میزان کشیدگی کش را سه مرتبه برای کاهش دادن خطا اندازه گیری نمودیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

جسمی که مساحت بیش تری داشت (جسم اول) درگ بیشتری نیز داشت در نتیجه میزان بیش تری در مقابل سرعت هوا در تونل باد مقاومت می کرد و مساحت بیش تری را نسبت به جسم دوم طی می کرد. (ریل را حرکت می داد)

عنوان پژوهش کاربرد نانوسیلور در تهیه کپسول تصفیه آب خانم حانیه خوگر با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم عطیه جورابچی،  می باشد.

به گفته این پژوهشگر:

پس از احساس نیاز به آب پاکیزه و نیاز به تصفیه ی آب در شرایطی که نمی توان آب را خود حمل کرد و دانستن خاصیت ماده ی نانو سیلور ( خاصیت آنتی باکتریال ) با آزمایش های انجام شده به این نیاز نیز پی برده شد که باید آب از نظر سلامت خوراکی برای انسان بررسی کرد و در نتیجه برای انجام این آزمایش ها و به دست آوردن نتیجه ابتدا آب از مناطق مختلف جمع شد و سپس نانوسیلور به یک دسته آب اضافه شد و به یک دسته اضافه نشد ( غلظت نانو سیلور وارد شده ppm 0/1) است.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

از ماده ی نانوسیلور با غلظت ppm 0/1 که حداقل میزانی است که می توان آب را با آن تصفیه و حجم باکتری را ( باکتری کلی فرم ) به حد استاندارد برساند و سپس نتیجه ی دوم آن است که از 1cc نانوسیلور برای 0/5 لیتر آب و برای 2/5 لیتر آب 25cc نانوسیلور ( غلظت کپسول ppm 0/1 )است.

عنوان پژوهش سیستم هوشمند هشدار سکته قلبی خانم ها پریچهر ملکوتی، شکیبا شریجیان با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم عطیه جورابچی، می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نورا، سمینار

به گفته این پژوهشگران:

این دستگاه که سیستم هوشمند هشدار سکته قلبی نام دارد با توجه به حسگرهای گیرنده و فرستنده که روی دستگاه نصب شده ضربان قلب را دریافت کرده و فواصل آن را اندازه گیری می کند و با توجه به این که ممکن است ضربان مزبور ضعیف باشد آن را تقویت کرده و به پردازنده می فرستد و سیستمی دارد که می تواند با توجه به ضربان قلب نرمال هر فرد تنظیم شود و زمانی که تغییر ناگهانی رخ داد هشدار دهد تا اطرافیان بتوانند فرد را به بیمارستان رسانده و از مرگ نجات دهند.

چرا که بیشتر مرگ و میری که توسط حملات قلبی رخ می دهد در آخرین مرحله خواب است که عمدتاً اعضای خانواده در خواب به سر می برند.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

با وجود این دستگاه که می تواند زمان سکته را با هشدار دهنده ای که دارد اعلام کند بسیاری از مرگ و میرهایی که توسط سکته یا همان حملات قلبی رخ می دهد کاسته می شود.

مطالب مرتبط:

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، سمینار

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، غرفه ١

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، غرفه 2

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان نوآور، غرفه 3

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی