تبیان، دستیار زندگی
رنت ائتلاف جهانی وب (W3C) به تازگی اسنادی را برای كمك به توسعه دهندگان امكانات وب منتشر كرده است كه امكان دسترسی افراد معلول به قابلیت‌های موجود در صفحات وب و اینترنت را به صورت بسیار آسان فراهم می‌كند. افراد دارای معلولیت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فناوری جدید W3C در خدمت معلولان برای استفاده از اینترنت

ائتلاف جهانی وب (W3C) به تازگی اسنادی را برای كمك به توسعه دهندگان امكانات وب منتشر كرده است كه امكان دسترسی افراد معلول به قابلیت‌های موجود در صفحات وب و اینترنت را به صورت بسیار آسان فراهم می‌كند.

افراد دارای معلولیت جسمی همانند نابینایان یا ناشنوایان، با كمك این فناوری‌ها موسوم به فناوری‌های متمم همانند نرم‌افزار دیكته گفتاری، نرم‌افزار متن‌خوان و صفحه كلیدهای لمسی برای امكان استفاده و بهره‌گیری از امكانات اینترنت و صفحات وب را پیدا می‌كنند.

این فناوری‌ها نیاز به اطلاعات پایه درباره معناشناسی لغات و اصطلاحات موجود در فهرست‌ها، محتویات و علایم دارد تا بتواند آن‌ها را به صورت قابل فهم و دسترس‌پذیر برای افراد معلول درآورد.

اما بعضی از وب‌سایت‌ها شامل برنامه‌های كاربردی سنگینی هستند كه آمیزه‌ای از فناوری‌های جدید و قوی را ارایه می‌دهد.

این برنامه‌ها شامل فناوری‌ها و زبان‌هایی مانند AJAX، DHTML، JAVASCRIPT و SVG هستند كه معمولا ارایه اطلاعات معناشناسی برای این فناوری‌ها به منظور ارایه یك سیستم متمم بسیار مشكل است.

در واقع برخی از این فناوری‌ها به دلیل پیچیده بودن امكان دسترسی به برنامه‌های كاربردی را برای افراد معلول غیر ممكن می‌سازد و امكان استفاده از برنامه‌های جالب توجه اینترنتی را برای افراد ناتوان جسمی سلب می‌كنند.

ابتكار ائتلاف جهانی وب ارایه یك برنامه كاربردی با عنوان WAI به صورت راهكار برای امكان برقراری ارتباط بین برنامه‌های ارتباطی سنگین و فناوری‌های متمم كمك كننده به معلولان جسمی در استفاده از برنامه‌های اینترنتی و صفحات وب است.

این برنامه همچنین از تكنیك‌های نوین راهنمایی در دسترسی به فهرست‌ها، مضامین اولیه، محتویات اصلی، اطلاعات مربوط به علایم و غیره برای سهولت دسترسی افراد معلول استفاده كرده است.

این فناوری نوین می‌تواند امكان دسترسی و استفاده از منابع اینترنتی را برای افراد ناتوان جسمی بالاتر برد. بدون آن كه نیاز به تغییرات اساسی در محتویات وب‌سایت‌ها و صفحات وب اینترنت باشد.

RICH SCHWERDTFEGER از مهندسان برجسته شركت IBM و یكی از برنامه‌نویسان این برنامه كاربردی می‌گوید: ارایه این فناوری بسیار مهم و با اهمیت است زیرا این برنامه امكانات زیادی را به توسعه‌دهندگان صفحات وب برای پشتیبانی و ارایه راهكارهای مناسب برای افراد معلول در دسترسی به مضامین وب‌سایت‌ها را فراهم می‌كند.

سازمان‌ها و شركت‌های دیگری تحت نظر و با حمایت این ائتلاف (W3C) در حال كار بر روی توسعه این فناوری‌ هستند. این شركت‌ها شامل ADOBE SYSTEMS، AOL، OPERA SOFTWARE، ORACLE و … هستند.

منبع: MAGPORTAL.COM