تبیان، دستیار زندگی
پس از فرو ریختن سد قهرمان هشت دوره رقابت‌های والیبال لیگ جهانی، حالا نوبت ببرهای كارائیب است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حماسه والیبال این بار در قلب کوبا


پس از فرو ریختن سد قهرمان هشت دوره رقابت‌های والیبال لیگ جهانی، حالا نوبت ببرهای كارائیب است.


والیبال

هفته قبل مودنا و ساساری، این هفته هاوانا. چشم ایرانی‌ها بامداد شنبه و بامداد دوشنبه به قلب كوباست. جایی كه تیم ملی والیبال ایران باید به مصاف تیمی برود كه سال‌ها غول والیبال دنیا بوده. كوبا را در كنار آرژانتین و برزیل می‌توان از ابرقدرت‌های والیبال در قاره آمریكا دانست؛ ابرقدرت‌هایی كه سال‌های سال است در مسابقات جهانی، چه المپیك چه لیگ جهانی جزو بهترین‌ها بوده‌اند،‌ اما ایران قدرت نوظهور والیبال دنیاست.

ایران در لیگ جهانی

از سال 2003 هیچ تیم تازه‌وارد در لیگ جهانی موفق نشده بود تیمی از تیم‌های سنتی حاضر در این رقابت‌ها را شكست بدهد. ونزوئلا، مصر، پورتوریكو و چك تیم‌هایی بوده‌اند كه از ده سال قبل به بعد هر كدام به تناوب پایشان را در این مسابقات گذاشتند اما هیچ كدام‌شان نتوانستند در یك دهه اخیر پیروزی به دست بیاورند و با شكست‌های پی‌درپی با این مسابقات خداحافظی كردند. وقتی ایران توانست مقتدرانه سهمیه آسیا را برای حضور در لیگ جهانی كسب كند،‌ همه كارشناسان فدراسیون جهانی والیبال فكر می‌كردند، ‌ایران هم یكی است مثل ونزوئلا، مصر و پورتوریكو یا چك. در دو بازی ابتدایی هم سرنوشت برای ایران طوری رقم خورد كه پیش از این برای این چند تیم تازه وارد ثبت شده بود.  روسیه هر چند نتیجه دو بازی را از ایران گرفت اما نمایشی كه والیبال ایران در موسكو ارائه كرد،‌ باعث امیدواری شد. صربستان، حریف بعدی ایران بود كه به خاطر رتبه پایین‌ترش نسبت به ایران مجبور شد به تهران بیاید. این تیم در شرایطی كه پیش‌بینی می‌شد در هر دو بازی به ایران ببازد اما موفق شد كه در بازی نخست ایران را از پیش‌رو بردارد اما نخستین پیروزی ایران برابر صربستان، طلسم‌شكنی میان تازه‌واردها بود. ایران با پیروزی برابر صربستان در جدول رده‌بندی صاحب امتیاز شد تا بالاتر از كوبا قرار گیرد. البته تا اینجای كار،‌ اتفاق خیلی بزرگی رخ نداده بود اما وقتی نوبت به بازی با ایتالیا رسید، دنیا انگشت به دهان ماند. پیروزی ایران برابر قهرمان هشت دوره لیگ جهانی، اتفاقی نبود كه كسی از قبل پیش‌بینی‌اش كند اما این اتفاق در مودنای ایتالیا افتاد و ایران توانست در دیداری كاملا برتر با نتیجه سه بر دو از سد ایتالیای قدرتمند بگذرد. دو روز بعد تیم ایران هم با وجود برتری و شایستگی‌اش نسبت به ایتالیا به صورت میلیمتری به میزبانش باخت اما در مجموع و در كسب امتیاز توانست چهار بر دو این تیم را شكست دهد.

آشنایی با كوبا

كوبا از نام‌های آشنا در والیبال جهان است. این تیم از تیم‌های با سابقه در لیگ جهانی هم به حساب می‌آید و به غیر از یك دوره همیشه جزو تیم‌هایی بوده كه در این مسابقات حاضر شده است. شاید آشنایی با افتخارهای این تیم امریكایی نشان بدهد كه تیم ایران چه كار دشواری برابر این تیم در چند روز آینده دارد. كوبا در سال 1998 توانست به مقام قهرمانی لیگ جهانی برسد. آنها همچنین در كارنامه‌شان هفت نایب قهرمانی و سه مقام سومی دارند و همین پیشینه‌ی پرافتخار به خوبی نشان می‌دهد كه میزبان ایران تا چه حد تیم پرقدرتی است. این تیم در میان ابرقدرت‌های جهان به لحاظ افتخاری، تیم چهارم دنیاست. با تمام این افتخارات، اما داستان بازی با ایران جداست. كوبا با وجود تاریخ پرافتخارش در والیبال،‌ تا اینجای رقابت‌های لیگ جهانی جزو ضعیف‌ترین‌ها بوده و اگر سه امتیاز بازی با روسیه نبود، اكنون این تیم ضعیف‌ترین نتیجه را به دست آورده بود. كوبا در هر شش بازی خود به صربستان،‌ایتالیا، آلمان باخته و تنها توانسته در یك بازی از روسیه، قهرمان اروپا امتیاز بگیرد و همین نتایج باعث شده حریف بامداد شنبه ایران در انتهای جدول گروه دوم رقابت‌ها قرار بگیرد اما اگر به روند امتیازگیری این تیم دقت كنیم،‌ متوجه سیر صعودی این تیم خواهیم شد؛ اتفاقی كه شاید زنگ خطری برای تیم ولاسكو باشد.

ستاره والیبال ایران، یك آرژانتینی

با نتایجی كه خولیو ولاسكو در والیبال ایران گرفته حالا می‌توان به كسانی كه سال‌ها بر حضور مربیان حرفه‌ای در ورزش ایران تاكید دارند، حق داد. ولاسكو شاید نمونه‌ای از مربیان موفق خارجی باشد كه توانسته با حضورش در ورزش ایران تحولی بزرگ در والیبال ایجاد كند. این مرد آرژانتینی كه به "پروفسور" معروف است بدون شك بهترین مربی والیبال دنیاست. او با 5 قهرمانی با تیم ملی والیبال ایتالیا در لیگ جهانی توانسته بیش از یك پنجم قهرمانی‌های این مسابقات را به نام خود ثبت كند. با این حال همه چیز برای ولاسكو از ابتدا در ایران خوب پیش نرفت. ناكامی ایران در راه رسیدن به المپیك لندن، یكسری از بدبین‌ها را ناامید كرده بود، به طوری كه خیلی از آنها خواستار بركناری ولاسكو شدند اما مدیریت با دوام فدراسیون والیبال با وجود تنگناهای مالی، ولاسكو را نگه داشت تا كمتر از دو سال از این تصمیم عاقلانه، ‌نتیجه‌اش را ببیند. حالا ولاسكوی با تجربه در كنار بازیكنان جوان این تیم،‌ افتخار مردم ایران است.

جدول رده‌بندی لیگ جهانی پیش از بازی‌های هفته پنجم

1-      ایتالیا 17 امتیاز

2-      روسیه 16 امتیاز

3-      صربستان 12 امتیز

4-      آلمان 11 امتیاز

5-      ایران 7 امتیاز

6-      كوبا 6 امتیاز

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان