تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهمترین کارهای شیطان اینه که شیطان اعمال زشت و ناپسند ما را به گونه ای نقاشی می کند که ما اون اعمال رو زیبا ببینیم و در نتیجه اقدام به انجام آنها کنیم .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم ترین شغل شیطان

شیطان


در مورد شیطان این دشمن قسم خورده انسان زیاد بحث شده و حرف های زیادی گفته شده اما فکر کردم که به مهمترین شغل شیطان اشاره کرده وآن را بار دیگر برای همگان یادآور شویم.


شغل شیطان قبل از رانده شدن

شیطان از جنیان و اجنه بود و در درگاه الهی آن چنان خدا را عبادت می کرد که فرشتگان گمان می کردند شیطان هم از جنس فرشتگان و ملائک بود.

شیطان در هر اسمانی هزار سال خدا را عبادت و بعد به آسمان بعدی می رفت. در هر آسمانی او را با نامی می خواندند

در بهشت او را ازازیل یعنی عزیز کرده ی خدا می خواندند. چرا که در تمام آسمان ها میان فرشتگان عزیزتر از شیطان در نزد خدا کسی نبود.

شیطان گاهی در عرش الهی و گاهی در بهشت مشغول عبادت بود . گاهی فرشتگان و ملائک برای او منبر می نهادند و او بالای منبر می رفت و آنها را پند و اندرز می داد و چگونگی عبادت کردن خدا را به آن ها تعلیم می داد چرا که از بس عبادت کرده بود عزیز خدا شده بود.

یکی از مهمترین کارهای شیطان اینه که شیطان اعمال زشت و ناپسند ما را به گونه ای نقاشی می کند که ما اون اعمال رو زیبا ببینیم و در نتیجه اقدام به انجام آنها کنیم

شیطان نقاش است

یکی از شغل های شیطان نقاشی کردن است. شیطان را شاید بتوان گفت که بهترین نقاش دنیا است که تا به حال نقاشی به تخصص او در دنیا نیامده و نخواهد آمد .

خداوند متعال در مورد این شغل و حرفه شیطان آیه های فراوانی را در قرآن مجید بیان کرده است تا هیچ کسی فریب نقاشی های فریبنده شیطان را نخورد و از راه مستقیم منحرف نشود

از جمله آیه هایی که خداوند متعال در مورد این شغل و حرفه شیطان بیان می کند این آیه است که می فرماید:

1) وَجَدتُّهَا وَقَوْمَهَا یَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِن دُونِ اللَّهِ وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِیلِ فَهُمْ لَا یَهْتَدُونَ :او و قومش را چنین یافتم كه به جاى خدا براى خورشید سجده مى‏كنند، و شیطان اعمالشان را برایشان آراسته و آنان را از راه [راست‏] بازداشته بود، در نتیجه [به حق‏] راه نیافته بودند.( النمل : 24)

2) وَكَذَلِكَ زَیَّنَ لِكَثِیرٍ مِّنَ الْمُشْرِكِینَ قَتْلَ أَوْلاَدِهِمْ شُرَكَآۆُهُمْ لِیُرْدُوهُمْ وَلِیَلْبِسُواْ عَلَیْهِمْ دِینَهُمْ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا یَفْتَرُونَ : و این گونه براى بسیارى از مشركان، بتانشان كشتن فرزندانشان را آراستند، تا هلاكشان كنند و دینشان را بر آنان مشتبه سازند و اگر خدا مى‏خواست چنین نمى‏كردند. پس ایشان را با آنچه به دروغ مى‏سازند رها كن. (الأنعام : 137)

3)فَلَوْلا إِذْ جَاءهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُواْ وَلَـكِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا كَانُواْ یَعْمَلُونَ : پس چرا هنگامى كه عذاب ما به آنان رسید تضرّع نكردند؟ ولى [حقیقت این است كه‏] دلهایشان سخت شده، و شیطان آنچه را انجام مى‏دادند برایشان آراسته است. (الأنعام : 43)

همانطور که در آیات ذکر شده مشاهده می کنید یکی از مهمترین کارهای شیطان اینه که شیطان اعمال زشت و ناپسند ما را به گونه ای نقاشی می کند که ما اون اعمال رو زیبا ببینیم و در نتیجه اقدام به انجام آنها کنیم .

فرآوری: زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان  


منابع:

وبلاگ رهپویان قرآن

سایت پرسمان

دانشنامه رشد؛ مقاله فاطمه شاه محمدی