تبیان، دستیار زندگی
اگر در کالایی به جای نام اصلی سازنده آن، نام شرکت دیگری درج شود سپس به فروش برسد، چه حکمی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم این نوع اپیلاسیون را میدانید؟

احکام


اگر ماهواره، فقط برای تقویت شبکه های ایران باشد و قابلیت استفاده از شبکه های جهانی را نداشته باشد، هیچ اشکالی ندارد. امّا اگر قابل استفاده برای شبکه های مفسده انگیز خارجی هم باشد، در صورتی که شخصی به خودش مطمئن باشد که استفاده حرام از آن نمى‏کند و بر تهیه و نگهدارى آن در خانه‏ اش مفسده‏اى هم مترتّب نمى‏شود و منع قانونی هم وجود نداشته باشد، اشکالی ندارد.


در این مقاله احکام به چند سوال فقهی پاسخ خواهیم گفت:

سوال: اپیلاسیون عورت زن، توسط خانم دیگری که این کار شغل او است، چه حکمی دارد؟

دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

در صورتی که مستلزم لمس یا دیدن عورتین باشد جایز نیست.

دفتر حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

نگاه کردن به خود عورت جایز نیست و ستر (پوشیدن) آن واجب است.

دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

نگاه به عورت دیگری، خواه برای زائل کردن مو باشد یا چیز دیگر جایز نیست، ولی زایل کردن موهای زیر بغل و مانند آن، به وسیله ی هم جنس مانعی ندارد.

حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):

این کار جایز نیست.

سوال: اگر در کالایی به جای نام اصلی سازنده آن، نام شرکت دیگری درج شود سپس به فروش برسد، چه حکمی دارد؟

شرح پرسش

در شرکتی که مشغول به کار هستم به عنوان متصدی انبار در زمان ورود اقلام بایستی فرمی را جهت کنترل مواد توسط بارزسین صادر کنم که طبق دستور مدیر در آن به جای نام اصلی سازنده (چینی) نام شرکت دیگری (کره ای) درج می شود، بازرسین هم از روی فرم من فرم دیگری را با درج نام سازنده صوری صادر می کنند که اقلام را تأیید کرده اند (البته بازرسین را از صوری بودن نام سازنده مطلع کردم)، فرمی که بازرسین صادر کرده اند به همراه یک شناسنامه با نام سازنده صوری به بازرسین شرکت های طرف قرارداد ارائه می شود. لازم به ذکر است که شناسنامه از اهمیت بیشتری برای بازرسین برخوردار است. آیا در صورت مشکل داشتن آیا می توانم با محاسبه زمانی که صرف تکمیل فرم ها می کنم و به تبع آن درآمد را محاسبه کنم و آن میزان را صدقه بدهم.

نظرات برخی از مراجع تقلید درباره تقلب در مارک کالاها چنین است:

دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

دروغ و تقلب و تخلف از قوانین جایز نیست و در فرض سۆال طبق قوانین و مقررات عمل شود و صدقه دادن کافى نیست.

دفتر حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

اگر مشتمل بر خدعه (حیله و نیرنگ) باشد اصل کار کردن جایز نیست.

دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در فرض سۆال مجاز به این کار نیستید و نباید این کار را انجام بدهید.

سوال: استفاده از ماهواره برای تقویت شبکه های ایران چه حکمی دارد؟

به طور کلی اگر ماهواره مورد اشاره در پرسش، فقط برای تقویت شبکه های ایران باشد و قابلیت استفاده از شبکه های جهانی را نداشته باشد، هیچ اشکالی ندارد.

امّا اگر قابل استفاده برای شبکه های مفسده انگیز خارجی هم باشد، در صورتی که شخصی به خودش مطمئن باشد که استفاده حرام از آن نمى‏کند و بر تهیه و نگهدارى آن در خانه‏اش مفسده‏اى هم مترتّب نمى‏شود و منع قانونی هم وجود نداشته باشد، اشکالی ندارد.

سوال: آیا خرید و نگهدارى و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه‏هاى تلویزیونى از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانى به دست انسان برسد چه حکمى دارد؟

ج: دستگاه آنتن ماهواره‏اى از این جهت که صرفاً وسیله‏اى براى دریافت برنامه‏هاى تلویزیونى است که هم برنامه‏هاى حلال دارد و هم برنامه‏هاى حرام، حکم آلات مشترک را دارد، لذا خرید و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده‏هاى حلال جایز است، ولى چون این وسیله براى کسى که آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامه‏هاى حرام را کاملًا فراهم مى‏کند و گاهى نگهدارى آن، مفاسد دیگرى را نیز در بر دارد، خرید و نگهدارى آن جایز نیست، مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمى‏کند و بر تهیه و نگهدارى آن در خانه‏اش مفسده‏اى هم مترتّب نمى‏شود، لکن اگر قانونى در این مورد وجود داشته باشد باید مراعات گردد. (خامنه ای، سید علی، أجوبة الاستفتاءات (بالفارسیة)، ص 264، س 1212)

با توجه به پاسخ ارائه شده توجه به چند نکته ضروری است:

1ـ اگر ماهواره مورد اشاره در پرسش، فقط برای تقویت شبکه های ایران باشد و قابلیت استفاده از شبکه های مفسده انگیز جهانی را نداشته باشد، هیچ اشکالی ندارد.

2ـ اگر قابل استفاده برای شبکه های مفسده انگیز هم باشد این چند صورت دارد.

الف. اگر به خودش مطمئن نباشد و شاید استفاده حرام از آن بکند در این صورت حرام است.

ب. اگر بر تهیه و نگهدارى آن در خانه‏اش مفسده‏اى مترتّب باشد در این صورت نیز حرام است.

ج. امّا اگر کسى به خودش مطمئن باشد که استفاده حرام از آن نمى‏کند و بر تهیه و نگهدارى آن در خانه‏اش مفسده‏اى هم مترتّب نمى‏شود اشکالی ندارد.

همه این ها در صورتی است که از نظر قانونى در این مورد منعی وجود نداشته باشد، امّا اگر از نظر قانون منعی وجود داشته باشد باید مراعات گردد.

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

أجوبة الاستفتاءات (بالفارسیة) ـ آیة الله خامنه ای (دام ظله)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.