تبیان، دستیار زندگی
فبلت از دو واژه ی فون و تبلت تشکیل شده است. فبلت در واقع گجتی ست بزرگتر از اسمارت فون و کوچکتر از تبلت!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فبلت‌ها به پایان خود نزدیک می شوند؟


فبلت از دو واژه‌ی فون و تبلت تشکیل شده است. فبلت در واقع گجتی‌ست بزرگتر از اسمارت فون و کوچکتر از تبلت!

فبلت‌ها به پایان خود نزدیک می شوند؟

اندازه فبلت ها معمولا چیزی حدود 5 تا 8 اینچ است. شرکت دل اولین شرکتی بود که مفهوم فبلت را ارئه داد و آن را با نام streak به بازار عرضه کرد. ا ما این سامسونگ بود که با تولید فبلت معروفی مثل گلکسی نوت این دسته را تحت کنترل خود گرفت.

اما اگر راستش را بخواهید من هم مثل خیلی از کاربران دیگر هنوز نتوانستم با فبلت کنار بیایم، چون به نظر می رسد تکلیفش با خودش روشن نیست. با اینکه نه اسمارت فون است و نه تبلت، در عین حال هم اسمارت فون است هم تبلت. حتی اسمش هم ذهنیت آدم را به هم می ریزد.

در هر صورت این دسته از گجت ها توسط دل به وجود آمدند و سامسونگ هم پادشاه این عرصه شد و با گلکسی نوت توانست تقریبا همه سهم بازار فبلت ها را تحت سلطه خود در آورد. بازاری که البته مخاطبانش زیاد نیستند و در مقایسه با بازار اسمارت فون ها و تبلت ها کمی خلوت تر است. ولی باز هم فبلت مخاطبان خاص خود را دارد که بسیار هم از این ایده پشتیبانی می کنند.

این گروه از کاربران بر این عقیده هستند که فبلت ها همان تبلت هایی هستند که می توان از آنها به عنوان اسمارت فون استفاده کرد، یا اسمارت فون هایی هستند که می توان از آنها به عنوان تبلت استفاده کرد. به عقیده آنها کار با فبلت ها در مقایسه با اسمارت فون ها و تبلت ها آسان تر است چون صفحه نمایش بزرگتری دارند و تماشای تصاویر و استفاده از نرم افزار ها در این صفحه نمایش راحت تر و لذت بخش تر است.

آنها تمایل دارند که یک گجت با اندازه ای مابین تبلت ها و اسمارت فون ها داشته باشند و سامسونگ هم به این موضوع پی برد و فبلتی مثل سری گلکسی نوت ارائه کرد. یک فبلت که خیلی زود توانست به محبوبیت قابل توجهی دست یابد که البته بیشتر موفقیت خود را مدیون قلم استایلوس است. همین قلم بود که فبلت را کامل کرد و بسیاری از کاربران از ترکیب قلم با فبلت بسیار راضی شدند.

این درست است که ما در هنگام خرید تلویزیون به دنبال تلویزیون های بزرگ می گردیم و تلویزیون های بزرگ را دوست داریم. اما اینکه همین طرز فکر را وارد دنیای گجت های قابل حمل کنیم کار اشتباهی است

همین گلکسی نوت بود که فبلت ها را معروف کرد. به نوعی می توان گفت گلکسی نوت برای دنیای فبلت ها حکم آیپد برای دنیای تبلت ها را داشت. همانطور که اپل با عرضه آیپد توانست یکه تاز تبلت ها شود، سامسونگ هم با نوت تبدیل به قلب تپنده فبلت ها شد. گرچه ایپد توانست در مدت کوتاهی به محبوبیت بسیار زیادی دست یابد اما سامسونگ با نوت نتوانست کاری کند که فبلت ها به محبوبیت تبلت ها برسند. گرچه هنوز جای پیشرفت باقی است.

برخی بر این عقیده اند که فبلت ها در واقع جایگزین اسمارت فون ها و تبلت ها خواهند شد. اما بیشتر شبیه به یک رویاست چون ایده فبلت نتوانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.

یکی از مهم ترین دلایل موفق نشدن فبلت ها تا کنون همان است که پیش از این به آن اشاره کردم. یعنی خیلی از افراد هنوز نتوانسته اند فبلت ها را بشناسند. البته حق هم دارند. از سوی دیگر فبلت ها بیش از حد بزرگ هستند. البته ممکن است بعضی از کاربران با این حرف مخالف باشند اما از آنجایی که به راحتی نمی توان یک فبلت را در جیب قرار داد یا با خود حمل کرد کمی مشکل ساز است.

فبلت‌ها به پایان خود نزدیک می شوند؟

در مورد بزرگ بودن فبلت ها حرف و حدیث زیاد است. کاربرانی بوده اند که گفته اند  از این سایز کاملا راضی هستند اما کاربران زیادی هم بوده اند که با آن به مشکل برخورده اند. علاوه بر بزرگ بودن، فبلت ها کمی هم سنگین تر هستند البته نه خیلی سنگین، اما به هر حال در مقایسه با اسمارت فون ها وزن بیشتری دارند.

این درست است که ما در هنگام خرید تلویزیون به دنبال تلویزیون های بزرگ می گردیم و تلویزیون های بزرگ را دوست داریم. اما اینکه همین طرز فکر را وارد دنیای گجت های قابل حمل کنیم کار اشتباهی است.

چون ما تلویزیون را حمل نمی کنیم ولی فبلت را همیشه با خود به همه جا می بریم. پس اندازه بزرگ فبلت ها از نظر من یک نکته منفی به حساب می آید، ضمن اینکه بسیاری از کاربران فبلت ها را به خاطر اینکه بیش از حد بزرگ هستند مسخره می کنند و در جامعه کاربران هم چندان مورد قبول واقع نشده.

از طرفی می توان اینطور در نظر گرفت که سامسونگ با گسترش ایده فبلت می خواست حماسه اپل را تکرار کند. یعنی هدفش این بود که مثل اپل با معرفی دسته ای جدید تحولی بزرگ ایجاد کند. اما نتوانست به اندازه اپل موفق عمل کند چون این ایده از پایه مشکل داشت. اگر کسی با اسمارت فون راحت نبود و به نظرش کوچک بود، تبلت را انتخاب می کرد، اگر هم به نظرش تبلت بزرگ بود به دنبال مینی تبلت ها می رفت. دیگر چه نیازی به فبلت بود.

فبلت‌ها به پایان خود نزدیک می شوند؟

بنابراین فبلت را می توان محصولی دانست که علیرغم مخاطبان و طرفداران خاص خود به احتمال زیاد آینده موفقی نخواهد داشت، علاوه بر این گسترش فبلت توسط سامسونگ می تواند نشان دهنده علاقه این شرکت به ساخت هر نوع گجت پلاستیکی با هر سایزی باشد. به نوعی این سیاست سامسونگ به سیاست تیری در تاریکی شباهت دارد.

در مجموع می توان دو آینده را برای فبلت ها پیشبینی کرد. اول آنکه اسمارت فون ها به روند بزرگتر شدن ادامه می دهند و به اندازه ای می رسند که با فبلت ها برابری می کنند که در این صورت دیگر می توان گفت فبلت جای اسمارت فون را می گیرد. ضمن اینکه شایعات زیادی منتشر شده که خبر از انتشار آیفونی بزرگتر می دهد که می تواند نشان دهنده این باشد که در آینده ای نه چندان دور باید شاهد فبلت های اپل هم باشیم.

پیشبینی دوم آن است که اسمارت فون ها در همین اندازه ها باقی بمانند، اما کاربران استقبال چندانی از فبلت ها نکنند همانطور که تا کنون شاهد این عدم استقبال بودیم و بدین شکل فبلت ها شکست بخورند. شما چه آینده ای برای فبلت ها پیشبینی می کنید؟

ترجمه: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از readwrite