تبیان، دستیار زندگی
این پروژه یک انفجار رنگ است. زمانی که شما یک مقدار کم شیر، رنگ غذا و یک قطره صابون مایع را ترکیب می کنید، برخی اتفاقات غیر معمول روی می دهد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر رنگ شیر

این پروژه یک انفجار رنگ است. زمانی که شما یک مقدار کم شیر، رنگ غذا و یک قطره صابون مایع را ترکیب می کنید، برخی اتفاقات غیر معمول روی می دهد! با انجام این آزمایش دوستان خود را متعجب خواهید کرد و اسرار علمی صابون را کشف می شوند.

موادی که نیاز دارید به شرح زیر می باشند:

تغییر رنگ شیر

1-  شیر

2-  بشقاب غذاخوری

3-  رنگ های غذایی( قرمز، زرد، سبز، آبی )

4-  صابون ظرفشویی

5-  گوش پاک کن

روش کار

1- شیر را به اندازه کافی در بشقاب غذاخوری بریزید تا بشقاب را به طور کامل پوشش دهد.

تغییر رنگ شیر

2- از هر چهار رنگ غذایی  قرمز، سبز، آبی و سبز را به اندازه یک قطره به شیر اضافه کنید. قطره ها را از مرکز بشقاب نزدیک به یکدیگر به شیر اضافه کنید.

تغییر رنگ شیر

3-  یک گوش پاک کن تمیز را برای قسمت بعدی آزمایش آماده کنید. پیش بینی کنید چه اتفاقی خواهد افتاد زمانی که نوک چوب پنبه را با شیر تماس می دهید. مهم نیست مخلوط را به هم بزنید. فقط آن را با نوک چوب پنبه لمس کنید.

تغییر رنگ شیر

4- حالا طرف دیگر گوش پاک کن را در مایع ظرفشویی قرار دهید. و این طرف گوش پا کن را در وسط شیر قرار دهید و آن را 10 تا 15 ثانیه نگه دارید.

5- یک قطره از مایع ظرفشویی را با نوک چوب پنبه تماس دهید و دوباره مرحله قبل را تکرار نمایید. با قرار دادن چوب پنبه در قسمت های شیر نتیجه آزمایش را مشاهده نمایید. توجه داشته باشید  رنگ های داخل شیر به حرکت ادامه می دهند حتی زمانی که چوب پنبه را بر می دارید. چه چیزی باعث می شود رنگ های غذایی در شیر حرکت کنند؟

تغییر رنگ شیر

چه اتفاقی می افتد؟
شیر عمدتا آب است اما شامل ویتامین، مواد معدنی، پروتئین و قطرات کوچکی چربی معلق در محلول است. چربی ها و پروتئین ها به تغییرات در محیط شیر حساس هستند.

راز از هم پاشیدن رنگ ها شیمی قطرات صابون است. مایع ظرفشویی به دلیل ویژگی های دو قطبی، زنجیره های شیمیایی را که چربی ها و پروتئین ها را در کنار هم نگه می دارند را تضعیف می کند.

صابون قطبی یا هیدروفیل، در آب حل می شود. صابون قطبی یا هیدروفیلیک (آب دوست) در آب حل می شوند و آن هیدروفوبیک (آب گریز) است وقتی به گلبول های کوچک چربی متصل می شود. مولکول های چربی در تمام جهات خم، کج و پیچ و تاب می خورند به طوری که  مولکول های صابون به مولکول های چربی ملحق شوند. در طول این مراحل مولکول های چربی،  مولکول های رنگ های غذایی را حل می دهند. زمانی که شیر به طور مساوی با صابون ترکیب می شود، فعالیت کند می شود و در نهایت متوقف خواهد شد.

سعی کنید قطرات دیگری اضافه کنید برای این که جنبش های بیشتری را مشاهده کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ساخت یک ابر در بطری

جاذبه

حباب ها و دما