تبیان، دستیار زندگی
اخبار اخیر مرتبط با افغانستان و پاکستان در چند هفته اخیر برای مردم این کشور و بسیاری از تحلیل گران بسیار ناخوشایند بود و تعجب و البته نفرت بسیاری را از سیاست ها آمریکا در منطقه ایجاد کرد؛ خبر بازگشایی دفتر طالبان در قطر!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشایی دفتر طالبان در قطر


اخبار اخیر مرتبط با افغانستان و پاکستان در چند هفته اخیر برای مردم این کشور و بسیاری از تحلیل گران بسیار ناخوشایند بود و تعجب و البته نفرت بسیاری را از سیاست ها آمریکا در منطقه ایجاد کرد؛ خبر بازگشایی دفتر طالبان در قطر!

 دفتر طالبان در قطر

آمریکا در سال 2001 و پس از حمله به برج های دوقلو، با تشکیل ائتلافی از کشورهای غربی و از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد افغانستان شد و جنگی را علیه القاعده و طالبان در این کشور و البته در منطقه خاورمیانه آغاز کرد. جنگ با نیروهایی که خود زمانی آنها را پدید آورده بود و بر علیه ارتش شوروی در زمان اشغال افغانستان به کار می گرفت. طالبان نیز که از سوی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان ایجاد شده بود و در واقع تحت مدیریت آمریکا و سازمان سیا هدایت و ادره می شد نیز به عنوان دشمن دیگر در این جنگ به شمار آمد و هزاران انسان بیگناه در این کشور به خاکک و خون کشیده شدند. هنوز این کشتار به انحای مختلف چه در افغانستان و چخ در شما پاکستان ادامه دارد و نتیجه ای حاصل نشده است؛ البته اگر ایجاد پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه و افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان را از این جرگه به حساب نیاوریم. عده ای بر این تصور بودند که با کشته شدن بن لادن و اعلام خبر آن توسط اوباما می توان امیدوار بود که جنگ در افغانستان پایان می یابد اما زهی خیال باطل. امروز شاهدیم که همین نیروهای القاعده به عنوان نیروهیا مطلوب و مورد تائید آمریکا در سوریه افراد بیگناه را به خاک و خون می کشند و کسی انها را به تروریست بودن متهم نمی کند.

دولت قطر با مشروعیت دادن به یک گروه تروریستی، توهین بزرگی به مردم و حاکمیت افغانستان روا داشته است و از سوی دیگر امنیت منطقه را به شدت به مخاطره افکنده است

جدیدترین اخبار از روند مبارزه با طالبان در افغانستان، خبرهای مطلوبی نیست و نتایج جالب توجهی را در آینده در بر نخواهد داشت. انتشار خبر افتتاح دفتر طالبان در قط برای بازشدن باب مذاکره با این گروهک، بی اعتمادی نسبت به سیاست های آمریکا را در منطقه تشدید کرد و همگان را به این نکته واقف کرد که آمریکا و اعوان و انصارش به چیزی جز بهره گرفتن از کشتار مردم بیگناه در جهت منافع خود نمی اندیشند و تنها به دنبال سیاست ها مقطعی مغایر با منافع مردم منطقه هستند؛ نظری که هم.اره جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید کرده و امروز انتشار این اخبار بر این مساله صحه گذاشته است. برخی نشریات افغانستان این خبر را بدترین خبر 10 ‌سال گذشته دانسته اند و  اهتزاز مجدد پرچم طالبان در قطر را تداعی کننده بازگشت این گروه تروریست در ذهن مردم افغانستان عنوان کرده اند.

تقریباً همه تحلیل‌گران بر این نظر توافق دارند که رضایت طالبان به گشایش دفتر قطر و تمایل به گفت‌وگو با آمریکایی‌ها تداوم سیاست اشغال مجدد افغانستان و سرنگونی نظام سیاسی این کشور را به شیوه و حیله‌ای دیگر به دنبال دارد

امروز اهتزاز این پرچم در قطر به عنوان کشوری هم سو با سیاست ها آمریکا در همه جوانب و مغایر با منافع مسلمین در منطقه سوال های بیشماری را در ذهن مردم مسلمان منطقه ایجاد کرده است که آغاز این روند به کجا می انجامد؟ آیا بازگشت طالبان به صحنه سیاسی افغانستان و منطقه با شرایط فعلی منطقه همسو است و ایا تهدید جدیدی برای منطقه محسوب نمی شود؟ نکته ای که در این میان بسیار قابل تامل است این مساله است که  دولت قطر با مشروعیت دادن به یک گروه تروریستی، توهین بزرگی به مردم و حاکمیت افغانستان روا داشته است و از سوی دیگر امنیت منطقه را به شدت به مخاطره افکنده است.

 دفتر طالبان در قطر

تقریباً همه تحلیل‌گران بر این نظر توافق دارند که رضایت طالبان به گشایش دفتر قطر و تمایل به گفت‌وگو با آمریکایی‌ها تداوم سیاست اشغال مجدد افغانستان و سرنگونی نظام سیاسی این کشور را به شیوه و حیله‌ای دیگر به دنبال دارد ضمن اینکه قطر نیز عملا در جهت سیاست ها سایر کشورهای متحجر منطقه جر به کشتار مردم نمی اندیشد. اندیشه بازگشایی دفتر طالبان در قطر از سال 2011 تاكنون مورد بحث و بررسی بوده است  اما نهایتا در آوریل سال 2013، حامد كرزی رئیس‌جمهور افغانستان اعلام كرد كه بازگشایی این دفتر در قطر می‌تواند تسهیل‌كننده روند صلح باشد. این در حالی بود که پیش از این، كرزی مخالف بازگشایی این دفتر بود و بیم آن داشت كه راه‌اندازی این دفتر موجب به حاشیه رانده شدن دولت افغانستان در جریان مذاكرات صلح بین طالبان و آمریكا شود. با نزدیك شدن به زمان خروج نیروهای آمریكایی و ناتو از افغانستان در سال 2014، كرزی با تغییر موضع در قبال این موضوع، از بازگشایی این دفتر در قطر حمایت كرد. ناگفته پیداست که هرگونه اقدام در این زمینه موجب متضرر شدن جدی مردم افغانستان خواهد شد و آینده منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد و شاید زمینه ساز حمله و لشکر کشی مجدد به منطقه باشد. شاید اصلا با همین رویکرد این اقدام صورت گرفته است. آینده به این مساله پاسخ می دهد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان