تبیان، دستیار زندگی
بیمار پیوند صورت که عمل 36 ساعته وی گسترده ترین پیوند صورت توصیف شده روند بهبودی چشمگیری داشته و تصاویر شگفت انگیز نتایج این جراحی نشان می دهد که به سختی می توان فهمید که صورت این بیمار 16 سال پیش قربانی یک حادثه تیراندازی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روند بهبودی گسترده‌ترین پیوند صورت


بیمار پیوند صورت که عمل 36 ساعته وی گسترده ترین پیوند صورت توصیف شده روند بهبودی چشمگیری داشته و تصاویر شگفت انگیز نتایج این جراحی نشان می دهد که به سختی می توان فهمید که صورت این بیمار 16 سال پیش قربانی یک حادثه تیراندازی شد.

روند بهبودی گسترده ترین پیوند صورت

مردی که در سال 1997 قربانی شلیک گلوله شد و صورتش به طور وحشتناکی از شکل افتاد، 16 سال تمام پشت یک ماسک زندگی کرد و خرید روزانه خود را به شبها محدود کرد. پس از این حادثه وی هر روز را به شکل یک کابوس و با فکر خودکشی زندگی می کرد.

در نهایت پزشکان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند پس از انجام یکی از پیچیده ترین عملهای پیوند صورت در تاریخ زندگی وی را متحول کردند و به وی ظاهر تازه، دندان، زبان و آرواره دادند.

همانطور که جدیدترین تصاویر از نوریس نشان می دهد به سختی می توان نشانه ای از آنچه وی پشت سر گذاشته را در صورتش پیدا کرد.

روند بهبودی گسترده ترین پیوند صورت

ریچارد نوریس قربانی این شلیک گلوله درحال حاضر درباره صورت جدید خود می گوید : وقتی در آینه نگاه می کنم ریچارد نوریس را پس از 16 سال می بینم.

وی افزود: اکنون هیچ کس به صورتم خیره نمی شود مگر این که شخصا من را بشناسند. افراد ناشناس نمی دانند که من بیمار پیوند صورت هستم و این همان هدفی است که پزشکان از ابتدا دنبال کردند.

وی ابراز امیدواری کرد که داستان زندگی وی پیام امیدواری به افرادی باشد که در وضعیتهای مشابه زندگی می کنند.

روند بهبودی گسترده ترین پیوند صورت

نوریس 38 ساله اکنون یک زندگی تازه را آغاز کرده در کلاسهای آنلاین شرکت می کند تا مدرکی در سیستمهای اطلاعاتی دریافت کرده و در فکر تأسیس بنیاد خیریه برای کمک هزینه درمان بیماران پیوندی آینده است است.

پس از حادثه سال 1997 در خانه اش، نوریس دندان و بینی نداشت و تنها قسمتی از زبانش باقی مانده بود. حس چشایی وی کار می کرد اما حس بویایی در کار نبود.

دکتر ادواردو رودریگز که تعدادی از عملهای جراحی را روی صورت نوریس انجام داده و بعدها تیم جراحی پیوند صورت وی را ریاست می کرد، گفت: نوریس تحت چندین عمل جراحی قرار گرفت اما در نهایت به حد جراحی های متعارف رسید.

روند بهبودی گسترده ترین پیوند صورت

دکتر رودریگز گفت: بازسازی بخشهایی از آناتومی چون پلکها و لب ها دشوار است. می توان چیزی شبیه به آن ساخت اما بی تردید این بازسازی ها به هیچ وجه شبیه حالت عادی نیستند.

درست چند هفته پس از این که به نورس گفته شد که دیگر نمی توان جراحی روی صورت وی انجام داد، رودریگز گزینه پیوند را پیش روی وی گذاشت. وی به عنوان رئیس بخش جراحی پلاستیک مرکز پزشکی دانشگاه مریلند سالها بود که دستاوردهایی را در عرصه پیوند صورت دنبال کرده بود.

تنها محدودیت واقعی وابستگی بیماران به دارو تا پایان عمرشان است. مصرف داروهای سرکوبی سیستم ایمنی برای بیماران خطراتی به دنبال دارد و ما نمی دانیم که این پیوند تا چه زمانی دوام می آورد. پیوند صورت می تواند 20 تا 30 سال دوام داشته باشد

یک مرکز تحقیقاتی که بودجه لازم را برای بهبود زخم سربازان فراهم می کند به رودریگز و تیمش کمک کرد تا تلاشهای لازم را برای انجام این پیوند صورت انجام دهد. آن زمان تنها دو مورد دیگر در دو مرکز جداگانه آمریکا پیوند صورت را تجربه کرده بودند.

نخستین بیمار پیوند صورت که در سال 2005 تحت عمل جراحی قرار گرفت زندی بود که صورتش توسط یک سگ از بین رفته بود. از 27 مورد دیگری که پیوند صورت داشتند چهار بیمار جان خود را از دست داده بودند و بازماندگان این عملهای جراحی با یک عمر داروهای سرکوب سیستم ایمنی رو به رو هستند.

روند بهبودی گسترده ترین پیوند صورت

ساندرا مادر نوریس گفت: ما به نوریس گفتیم که با همین ظاهر چقدر دوستش داریم و این مسئله برایمان اهمیتی ندارد اما این زندگی اوست و نوریس کاری را کرد که می خواست انجام دهد و ما نیز در این راه از وی حمایت کردیم.

نوریس اظهار داشت که نسبت هدیه ای که خانواده جاشون آورسانو 21 سال که در یک تصادف جان خود را از دست داد و صورتش را به وی پیوند زدند بسیار ممنون است.

جراحی 36 ساعته نوریس هنوز گسترده ترین جراحی محصوب می شود که انجام شده است، چرا که این جراحی دربرگیرنده پیوند دندان، فک بالا و پایین ، بخشی از زبان و تمام بافتها از پوست فرق سر تا پایین گردن بود.

روند بهبودی گسترده ترین پیوند صورت

رئیس این تیم جراحی اضافه کرد که تنها محدودیت واقعی وابستگی بیماران به دارو تا پایان عمرشان است. مصرف داروهای سرکوبی سیستم ایمنی برای بیماران خطراتی به دنبال دارد و ما نمی دانیم که این پیوند تا چه زمانی دوام می آورد. پیوند صورت می تواند 20 تا 30 سال دوام داشته باشد.

نوریس روزانه توسط پزشک چک می شود چرا که خطر عدم پذیرش پیوند درباره وی هیچگاه نباید از ذهن دور شود.

روند بهبودی گسترده ترین پیوند صورت

وی گفت: هر روز با این وحشت بیدار می شود که آیا امروز همان روز است؟ آیا امروز همان روزی است که بدنم پیوند را نپذیرفته و پزشکان نمی توانند کاری برایم انجام دهند؟ این درحالی است که نمی توانم خود را بیش از حد نگران این مسائل کنم  چرا که می دانیم مراقبتهای خوبی از من شده است.

درمان صحبت کردن و غذا خوردن برای نوریس ادامه دارد، ویزیتهای مرتب پزشک و مصرف داروها نیز به یک روال عادی و همیشگی تبدیل شده است.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: مهر