تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان گفت: نزدیک 2000 نفر از شهروندان بانه، مریوان و سروآباد دچار مصدومیت‌های شیمیایی هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشکیل پرونده پس از 26 سال


مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان گفت: نزدیک 2000 نفر از شهروندان بانه، مریوان و سروآباد دچار مصدومیت‌های شیمیایی هستند.

بمباران شیمیایی

محمد سلیمانی افزود: پرونده مقدماتی برای آن‌ها تشکیل شده که پس از ارجاع به کمسیون‌های پزشکی و انجام آزمایشات HRCT، تعیین درصد شده و تصمیم نهایی در مورد آن‌ها اتخاذ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که مبنای کارهایش آموزه‌های دین مبین اسلام است، گفت: در اسلام و نظام اسلامی همواره استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی محکوم شده است.

وی یادآور شد: در شرایطی که دشمن در جنگ تحمیلی از سلاح‌های غیر متعارف استفاده می‌کرد، ایران اسلامی هیچ‌گاه با این شیوه مقابله به مثل نکرده و همواره مظلوم واقع شده است.

سلیمانی با اعلام اینکه تعداد زیادی از هم‌وطنان بی‌گناه و بی‌دفاع ما بر اثر بمباران‌های شیمیایی و میکروبی شهید و جانباز شده‌اند، افزود: پس از گذشت 26 سال از پایان جنگ تحمیلی؛ هنوز شاهد درد و رنج این عزیزان و خانواده‌های آن‌ها هستیم.

سلیمانی با بیان اینکه بحث مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی در اسلام همیشه مورد توجه بوده است، گفت: دین مبین اسلام همواره استفاده از این سلاح‌ها را محکوم کرده و جنگ با کسانی که توان دفاع از خود را ندارند، کودکان و زنان و همچنین فراریان از میدان جنگ را منع کرده است.

سلیمانی با اعلام اینکه تعداد زیادی از هم‌وطنان بی‌گناه و بی‌دفاع ما بر اثر بمباران‌های شیمیایی و میکروبی شهید و جانباز شده‌اند، افزود: پس از گذشت 26 سال از پایان جنگ تحمیلی؛ هنوز شاهد درد و رنج این عزیزان و خانواده‌های آن‌ها هستیم

وی با تأکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال افزایش توان نظامی خود برای دفاع از حقوق مردم بوده است، تصریح کرد: ملت ایران هرگز به دنبال استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و خانمان‌سوز نبوده و نخواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران اسلامی خود جزو کشورهایی است که از سلاح‌های کشتار جمعی آسیب دیده است، افزود: کردستان یکی از استان‌های آسیب‌دیده سلاح‌های شیمیایی میکروبی است که تعداد زیادی از مردم مظلوم این استان که عملاً توان دفاع از خود را نداشته‌اند و صرفاً فقط شهروند بودند مظلومانه به شهادت رسیدند.

سلیمانی با اشاره به اینکه ساکنین روستاهای مریوان، بانه و به خصوص سروآباد آسیب قربانیان اصلی سلاح‌های کشتار جمعی هستند، بیان کرد: تعداد شهدای شیمیایی این مناطق بالغ بر 100 نفر بوده و نزدیک به 1200 نفر جانباز شیمیایی هستند که از مشکلات تنفسی، پوستی و چشمی رنج می‌برند.

وی افزود: حدود 85 درصد جانبازان شیمیایی که بیشترین تعداد جانبازان را تشکیل می‌دهند دچار مشکل تنفسی و 15 درصد نیز دچار مشکلات بینایی بوده و از مجموع این تعداد حدود 45 درصد نیز دچار مشکلات پوستی هستند.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: ایسنا