عنوان پژوهش خانم ها زهرا صالحی آبادی، محدثه کربلایی صفی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم منصوره وزیرپور در مورد بهینه سازی فرآیند سرکه سازی می باشد. یکی از ترکیبات مورد استفاده در زندگی روزمره ما سرکه است که شاید بتوان گفت جایگاه مهمی در عرصه صنایع غذای
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : علیرضا سرمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان تزکیه
در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی
غرفه های دانش آموزی،١

پژوهشگران جوان دبیرستان تزکیه به مدیریت سرکار خانم طیبه شفیعی در بخش غرفه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

 

غرفه ها

عنوان پژوهش خانم ها زهرا صالحی آبادی، محدثه کربلایی صفی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم منصوره وزیرپور در مورد بهینه سازی فرآیند سرکه سازی می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان تزکیه، غرفه 1

به گفته این پژوهشگران:

یکی از ترکیبات مورد استفاده در زندگی روزمره ما سرکه است که شاید بتوان گفت جایگاه مهمی در عرصه صنایع غذایی و حتی بهداشتی ما دارد. طولانی بودن مراحل تهیه ی این ماده طبیعی باعث شده رد صنعت برای تهیه آن بیشتر از ترکیبات اسید استیک به صورت شیمایی با درصد های مختلف استفاده شود و شاید همین امر طعم لذت بخش بودن سرکه را زیر سوال برده و اثرات نامطلوب و استفاده از اسید را وارد زندگی ما کرده است.

 

بنابراین بر آن شدیم تا راهی پیدا کنیم که بتواند این فرایند را به نحو مطلوبی از نظر زمانی کاهش دهد با توجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام ددیم و این که روش های مختلف سرکه سازی را مطالعه کردیم به این نتیجه رسیدیم که شاید فرضیه ای در این زمینه قابل طرح باشد. فرضیه استفاده از نخود هنگام تخمیر این فرضیه در برخی منابع علمی به صورت یک ایده عنوان شده بود و ما تصمیم گرفتیم که صحت آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

آزمایشاتی در این زمینه طراحی شد که بیست روزه شدن فرایند تخمیر به جای 40 روز طبیعی آن تأیید می کرد این آزمایشات بر روی سایر حبوبات به غیر از نخود با همان شرایط تکرار شد ولی نتیجه کاملا متفاوت بود.

 

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

نتیجه می گیریم که به کمک نخود می توان سرعت فرایند سرکه سازی را افزایش و آن را ظرف مدت 20 روز تهیه کنیم دلیل این اتفاق این است که نخوددر غلاف دانه های خود دارای ترشحی ترش به نام اسید اگزالیک است که شب به صورت تبخیر از آن خارج می شود و چون اسید ها سرعت واکنش شیمایی را افزایش می دهند بنابراین اسید اگزالیک نیز سرعت فرایند سرکه سازی را افزایش می دهد و در نتیجه شما می توانید برای تهیه سرکه حتی به جای نخود اسید اگزالیک را از میوه جات حاوی آن و یا برگ های نخود تهیه کنید و به ترکیبات سرکه تان بیفزایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

عنوان پژوهش خانم ها زهرا فاضلی افخم، فائزه قربانی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم منصوره وزیرپور در مورد راهی برای از بین بردن موخره با ترکیبات گیاهی می باشد.

 

به گفته این پژوهشگران:

از آنجایی که یکی از چیزهایی که فکر خانم ها به ویژه دختران را در سن بلوغ به خود مشغول کرده است موخوره است بر آن شدیم تا راهی بیابیم تا موخوره را از بین ببریم در این آزمایشات هدف، از بین بردن موخوره ها است.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان تزکیه، غرفه 1

با استفاده از ترکیبی که ساخته ایم اثر گذاری در افراد مختلف متفاوت می باشد و با توجه به میزان کم و زیاد بودن موخوره ها و یا جدید و قدیمی بودن آن ها متفاوت است.

 

مخلوطی از سرکه طبیعی، آب و آب گوجه فرنگی است که بر روی موهای مختلف امتحان شده است. به گونه ای که در موهایی که داراری موخوره های کم تر و جدیدتر است ترکیب بایستی دارای سرکه کمتری باشد ولی چنان چه موخوره ها قدیمی تر و شدیدتر هستند مدت استفاده از ترکیب باید بیشتر باشد و هم مقدار سرکه به کار برده شده، تا اثر گذاری بهتری حاصل شود. این آزمایشات بر روی نمونه های موهای بریده شده افراد که دارای موخوره بودند انجام شده است و نتایج تا حد زیادی مطلوب بوده با توجه به نبود دارویی مۆثر برای رفع این عیب می توان به عنوان یک ترکیب پیشنهادی ازاین داروی گیاهی مۆثر استفاده کرد.

 

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

همانطور که در نمودارها در قسمت تجزیه و تحلیل مشاهده می شود موهایی که دارای موخوره های بیشتر بوده اند در طی استفادهی مکرر از محلول، موخوره ها از بین رفتند و همچنین نازکی و کلفتی مو نیز تأثیر به سزایی در از بین بردن موخوره داشته، موهایی که کلفت بودند بعد از 3 روز استفاد از محللو تعدادی از موخوره های موهایشان از بین رفته ( استفاده مکرر از محلول باعق شده مو به ندرت استحکام خود را از دست داده و محول راحت تر تأثیر گذارد. )

موهایی که دارای موخوره کمتری بوده اند بعد از یک بار استفاده از محلول موخوره ها کاملاً از بین رفته است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

عنوان پژوهش خانم ها فاطمه کندی، دلارام السادات حسینی پور با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم منصوره وزیرپور در مورد ساخت خمیر دندان جرم گیر با استفاده از ترکیبات گیاهی می باشد.

 

به گفته این پژوهشگران:

در این پروژه هدف ساخت پودر جرم گیر کاملاً طبیعی و گیاهی بدون استفاده از مواد شیمایی قرار گرفته است که بتواند خاصیت پاک کنندگی خود را با اثر جرمگیری نشان دهد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان تزکیه، غرفه 1

برای تهیه این پودر جرمگیر ابتدبزا تحقیقی بر روی کلیه گیاهان و ترکیبات طبیعی که می تواند اثر جرمگیری داشته باشند انجام شده و با جمع آوری اطلعات لازم فرضیه ای مبنی بر ساخت ترکیبی پودری قرار گرفت که بتوان هم به میزان و مقدار لازم در شرایط مختلف نگه داریم و از آن استفاده کنیم و هم از فساد آن جلوگیری شود.

در کیب این پودر جرمگیر دندان از گیاهانی مانند دارچین، پوست خربزه، سماق، نمک و حتی ترکیباتی مانند جوش شیرین استفاده شده ست که همگی اثر جرمگیری دارند. در ترکیب تهیه شده مواد از مقدار برابر برخوردارند.

 

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

ما بعد از انجام آزمایشات فراوان و امتحان این پودر بر روی دندان 10 نفر با مشاهده ی براق شدن دندان هایشان و همچنین تقویت لثه ها و کمک به سلامتی دندان ها دریافتیم که این پودر با داشتن این خاصیت جرمگیری فراوان، پس می تواند جایگزین خوبی برای جرمگیرهای موجود در بازار باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

عنوان پژوهش خانم فاطمه خاجوئی جهرمی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم منصوره وزیرپور در مورد تأثیر موبایل در جوانه زنی دانه های گندم می باشد.

 

به گفته این پژوهشگر:

تلفن های همراه به عنوان یکی از مولدین امواج الکترومغناطیس به دلیل استفاده روز افزون موجودات زنده و از جمله گیاهان را دستخوش تغییر قرار می دهند. این پژوهش با هدف بررسی تغییرات برخی از رفتارهای رویشی دانه رست های گندم، رقم زنجان انجام گرفت. در این پژ<هش دانه های گندم با هیپوکلریت سدیم یک درصد به مدت بیست دقیقه ضد عفونی و سه بار با آب مقطر، شیرین شدند. بذرها به تعداد ده عدد در هر ظرف پتری نه سانتی متری بر روی کاغذ صافی دو لایه قرار گرفتند. از هر ظرف پتری سه تکرار در نظر گرفته شد. ظروف پتری به فواصل صفر، ده و بیست سانتی متری تلفن همراه خاموش و روشن قرار گرفتند. ظروف گروه کنترل بدون حضور موبایل مورد بررسی قرار گرفت.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان تزکیه، غرفه 1

ظروف در دمای محیط در شرایط بیست و دو درجه سانتی گراد تنظیم و در شرایط تاریکی مستقر شدند. پس از هفتاد و دو ساعت درصد جوانه زنیو پس از نود و شش ساعت طول ریشه چه، ساقه چه، و وزن آنها توزین شد. نتایج حاکی از اثر تحریکی امواج تلفن همراه در فاصله ده سانتی متری بر درصد جوانه زنی و سرعت آن نسبت به گروه کنترل بود. میانگین طول ریشته چه و ساقه چه دانه رست ها با تلفن همراه خاموش و روشن حتی تا فواصل بیست سانتی متری نسبت به گروه شاهد به طور محسوسی بیشتر بود. در گروه تلفن همراه روشن افزایش ریشه بیشتری نسبت به گروه تلفن همراه خاموش مشاهده شد بیشترین اثر تحریکی در فاصله ده سانتی متری مشاهده شد.

 

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

در این تحقیق سعی شد اثر امواج الکترومغناطیس بر جوانه زنی و تغییرات ریشه طولی و وزنی دانه رست های گندم مورد ارزیابی قرار گیرد. بدیهی است انرژی های مغناطیسی قادرند روی سیستم های حیاتی اثر بگذارند. یافته ها نشان دادند تشعشات الکترومغناطیس به ویژه با فرکانس پایین بر ویژگی های غشا اثر می گذارد و سبب تسریع فرایندهای زیستی و تبادل مواد در سلول های تخم می شود. این تشدید سبب می شود که مواد مغذی در تمام حجم دانه وارد شدند و به این عمل دانه ها سرعت و درصد جوانه زنی بیشتری داشته باشند.

 

افزایش ریشه طولی ریشه چه و ساقه چه گروه های تحت تأثیر امواج تلفن همراه ولو در حالت خاموش از افزایش تقسیم سلول ها بوده نه افزایش حجم آن ها که می توان ادعا کرد خود این مسئله می تواند تأیید بر سرطان زایی تلفن همراه باشد زیرا که سرطان با تقسیمات کنترل شده سلولها همراه است بنابراین توصیه می شود تلفن همراه در فاصله ی حداقل هشت و نیم اینچ به دور از بدن یا گوش برای حفظ شرایط آن قرار گیرد.

 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی