تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه تندیس های سیلیکونی با عنوان «مشاهیر ایران» اثر «علیرضا خاقانی» تا 12 تیرماه روز در نگارخانه بهار خانه ی هنرمندان ایران برپاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تندیس‌های مشاهیر ایران


نمایشگاه تندیس های سیلیکونی با عنوان «مشاهیر ایران» اثر «علیرضا خاقانی» تا 12 تیرماه در نگارخانه بهار خانه ی هنرمندان ایران برپاست.


تندیس های مشاهیر ایران

در این نمایشگاه می توان در مجموع پانزده تن از شعرا و نویسندگان و شخصیت های علمی، هنری و ورزشی  معاصر ایران مانند استاد شهریار ، سهراب سپهری، سیمین دانشور و دکتر حسابی و... را از نزدیک ملاقات کرد.

دکتر «علیرضا خاقانی» درباره برپایی این نمایشگاه گفت: «در بسیاری از کشورهای دنیا، موزه ای تحت عنوان مشاهیر و مفاخر علمی و فرهنگی آن کشور وجود دارد، که موزه مادام توسو درلندن یکی از جالب ترین آنهاست، که شعبی در سایر کشورهای اروپایی نیز دارد. پس از بازدید از موزه مادام توسو در آمستردام هلند، جای خالی چنین مجموعه ای از مشاهیر کشور عزیزمان ایران را به شدت  احساس کردم، به همین دلیل تصمیم گرفتم آن چه را كه در توان و تخصص دارم، دراین راه به كار بگیرم، تا شاید بتوانم گامی كوچك اما ماندگار، دراین عرصه بردارم. براین اساس، پیكره تعدادی از مشاهیر معاصر و گذشته ایران زمین را با سبك و سیاقی نو، با بهره گرفتن از تكنیك سیلیكون، ساخته و پرداخته ام و در این نمایشگاه باعنوان «مشاهیر ایران» در معرض دید عموم قرار داده ام. بدون شك، این تعداد اندك، گلچینی است از گلستان فرهنگ، هنر و ورزش این سرزمین پربار، تا البته شروعی باشد برای بزرگداشت این بزرگان به این شیوه و ثبت چهره و پیكرشان، آن گونه كه بوده اند.»

«علیرضا خاقانی» درباره نحوه چگونگی ساخت این تندیس های سیلیکونی گفت: « در ساخت مجسمه ها، صرفا به ساخت حجمی مشابه با عکس های موجود از شخصیت های انتخاب شده، نپرداخته ام . با توجه به مطالعه و شناختی که از تک تک سوژه ها داشتم، در القای حس خود در فرم چهره، فیگور و کلیه عناصر سازنده مجسمه تلاش کرده ام  از طیف بسیار وسیعی از متریال و تکنیک های پیشرفته استفاده کنم.»

دکتر «خاقانی» با اشاره به این که ساخت بسیاری از مجسمه های مشاهیر در نمایشگاه های مختلف از جنس موم بوده است، و این خود نقطه ضعف آن ها است؛ گفت: « برای مثال مجسمه های موزه مادام توسو از موم ساخته شده اند، که می توان گفت از نقاط ضعف این مجموعه است  چرا که استفاده از موم، باعث دوام کم و شکنندگی مجسمه ها  می شود، همچنین مراقبت دقیق و دائمی را می طلبد، تا به طور مثال، به علت تغییر دمای محیط، فرم مجسمه ها دچار تغییر نشود؛ چرا که موم نسبت به تغییرات دمایی محیط حساس و آسیب پذیر است، که این امر خود صرف هزینه بسیاری را در طولانی مدت می طلبد.  با تجربه فعالیتی خود در ساخت پروتزهای سیلیکونی، پی به نقاط ضعف آن مجموعه بردم.

با توجه به مطالعه و شناختی که از تک تک سوژه ها داشتم، در القای حس خود در فرم چهره، فیگور و کلیه عناصر سازنده مجسمه تلاش کرده ام  از طیف بسیار وسیعی از متریال و تکنیک های پیشرفته استفاده کنم.

لذا با استفاده از سیلیکون اقدام به ساخت مجسمه های این مجموعه نمودم. سیلیکون که از مشتقات سیلیکات می باشد، این قابلیت را داراست، تا بافتی مشابه پوست زنده را در مجسمه  ایجاد کرده، همچنین می توان از دوام بالای آن مطمئن بود، و به مراقبت و نگهداری خاصی نیز، نیاز نخواهد داشت، که در صورت دائمی شدن نمایشگاه هایی از این دست ، نقطه قوت بسیار ارزنده و مطلوبی به شمار می رود.»

علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا 12 تیر همه روزه از ساعت  14 تا 21 به نگارخانه بهار خانه ی هنرمندان ایران مراجعه کنند.

بخش هنری تبیان

منبع:

شبکه خبری هنرمندان

باشگاه خبرنگاران