تبیان، دستیار زندگی
شرکت در مراسم عروسی‌ای که مختلط نیست، ولی تعدادی از مهمانان مقید به رعایت حجاب در مقابل داماد نیستند، چه حکمی دارد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجالسی که حضور در آن حرام است!

عروسی

اگر در مجلس عروسی، گناهانی مانند: پخش موسیقی و ترانه‌های حرام یا بدحجابی در مقابل نامحرم باشد، اگر کسی توان امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد و شرایط آن فراهم باشد، باید آنان را از کارهای حرام نهی کند و گرنه نهی منکر از او ساقط است و در صورتی که به آن عروسی، مجلس گناه و معصیت بگویند باید آن‌ جا را ترک کند. اما اگر این مجلس به گونه‌ای نباشد که عنوان مجلس گناه بر آن صدق کند و حضور در این مجلس عرفاً تأیید عملیِ گناه (مانند بدحجابی) محسوب نشود، شرکت در آن به اندازه لزوم و به جهت اعلام حضور و احترام میزبان، اشکال ندارد.

در این مقاله دو سوال احکام را مورد بررسی قرار داده و به آنها پاسخ خواهیم گفت:

سوال: اگر پولی را به عنوان هدیه ای جهت برگزاری مراسم عروسی یا عقدی که در آن به لهو و لعب نیز پرداخته می شود به خانواده عروس یا داماد بدهیم، آیا در گناهشان شریک خواهیم بود؟

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):

اگر یقین نداشته باشید که در راه حرام مصرف می‌شود، اشکالی ندارد؛ و در هر صورت اگر حضور در آن مجلس موجب ارتکاب گناه (مانند گوش دادن به موسیقى و خوانندگى لهوى و حرام باشد) و یا تأیید آن باشد یا نهى از منکر متوقف بر خروج از آن مجلس یا شرکت نکردن در آن باشد، باید آن مجلس را ترک کرده و یا شرکت ننمایید.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

چنانچه دادن هدیه معمول است و شما هم ناچار هستید، در صورت یقین نهی از منکر کنید و بیش از این وظیفه‌ای ندارید.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):

شما شریک گناه نیستید و اگر شرایط نهی از منکر بود نهی از منکر کنید.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

در فرض سۆال لازم است با توجه به مراتب ،نهی از منکر شود ولی اعطای هدیه بلا مانع است.

حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):

اگر یقین دارید که همین پول را صرف امور نامشروع می‌کنند دادن پول به آنها اشکال دارد و الا  جایز است.

(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئیست انجام گرفته است)

شرکت در مراسم عروسی‌ای که تعدادی از مهمانان مقید به رعایت حجاب در مقابل داماد نیستند، چه حکمی دارد؟
سوال: شرکت در مراسم عروسی‌ای که مختلط نیست، ولی تعدادی از مهمانان مقید به رعایت حجاب در مقابل داماد نیستند، چه حکمی دارد؟ (در این‌گونه مراسم عموماً داماد و محارم عروس در طول اجرای مراسم عقد در قسمت زنانه هستند).

ابتدا مناسب است به نظراتی از مراجع تقلید درباره سۆال مذکور، اشاره شود:

1. مجلس عروسی اسلامی آن است که جشن و شادی و شادمانی، بدون ارتکاب گناه و کارهای حرام و خلاف شئونات انسان انجام ‌شود. (پایگاه اطلاع رسانی آیة الله مکارم شیرازی مدظله)

2. در مقابل داماد و سایر نامحرمان باید رعایت حجاب شود و فرقی بین مجلس عروسی و سایر موارد نیست. (پایگاه اطلاع رسانی آیة الله صافی گلپایگانی مدظله)

3. شرکت در عروسى، یا مجالس دیگر، که در آن رعایت شئونات واجب اسلامى نمی‌شود (از قبیل اختلاط زن و مرد، رقص و پایکوبى، استفاده از نوارهاى موسیقىِ حرام [به صورت علنی] و مانند آن) حرام است. (شیرازى، ناصر مکارم، استفتاءات جدید، ج 2، ص 234، س 719)

4. اگر مجلس عروسی به گونه‌اى نباشد که عنوان مجلس لهو و حرام و معصیت بر آن صدق کند و حضور در آن مفسده‌اى نداشته باشد، حضور و نشستن در آن در صورتى که عرفاً تأیید عملى که جایز نیست، محسوب نشود، اشکال ندارد. (حسینی خامنه‌اى، سید على، أجوبة الاستفتاءات، ص 318، س 1425)

با توجه به مطالب بالا؛ اگر در مجلس عروسی، گناهانی مانند: پخش موسیقی و ترانه‌های حرام یا بد حجابی در مقابل نامحرم باشد، باشد. اگر کسی توان امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد و شرایط آن فراهم باشد، باید آنان را از کارهای حرام نهی کند وگرنه نهی منکر از او ساقط است (ر.ک: امام خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل (محشّٰى) ج‌2، ص 1021) و در صورتی که به آن عروسی، مجلس گناه و معصیت بگویند باید آن‌جا را ترک کند. اما اگر این مجلس به گونه‌ای نباشد که عنوان مجلس گناه بر آن صدق کند و حضور در این مجلس عرفاً تأیید عملیِ گناه (مانند بدحجابی) محسوب نشود، شرکت در آن به اندازه لزوم و به جهت اعلام حضور و احترام میزبان، اشکال ندارد.

آمنه اسفندیاری      

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی مدظله

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صافی گلپایگانی مدظله

ناصر مکارم شیرازى، استفتاءات جدید، ج 2

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.