تبیان، دستیار زندگی
شیخ انصارى(ره) نه تنها در فقاهت گوى سبقت را از دیگران ربوده بود، بلكه در عمل نیز نظیر و همتا نداشت. او به مشكلات و امور مردم شخصاً رسیدگى مى‏كرد و از احوال طلاب و محصلین، همواره جویا مى‏شد و براى ترویج ‏بیشتر علوم دین، اگر د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فلانی چای می‌خورد!

شیخ انصارى(ره) نه تنها در فقاهت گوى سبقت را از دیگران ربوده بود، بلكه در عمل نیز نظیر و همتا نداشت. او به مشكلات و امور مردم شخصاً رسیدگى مى‏كرد و از احوال طلاب و محصلین، همواره جویا مى‏شد و براى ترویج ‏بیشتر علوم دین، اگر در شهرستانی علماء و طلاب حضور داشتند اجازه نمى‏داد سهم امام را از آنجا به جاى ‏دیگرى ببرند و سفارش مى‏نمود كه در همان شهر به مصرف محصلین و طلاب ‏برسانند.

نقل شده است كه شخصى خدمت‏ شیخ رسید و به او گفت: «فلان طلبه چاى ‏مى‏خورد!» (گویا در آن زمان چاى به این صورت كنونى مرسوم نبوده و جزء تشریفات ‏به حساب مى‏آمده است.) و با این سخن مى‏خواست ‏بدگویی كرده باشد كه شیخ حقوق ‏آن طلبه را كم كند، ولى شیخ رو به او كرده و گفت: «خدا رحمتت كند كه این مطلب را به ‏من گفتى،»و دستور داد تا اضافه بر ماهیانه آن طلبه، مخارج چاى را نیز از بیت المال به ‏وى بپردازند تا این كه با راحتى و آسایش بیشتر به تحصیل خود ادامه دهد.»

شیخ نه تنها به طلاب حوزه رسیدگى مى‏كرد، بلكه همواره به فكر فقرا و مستمندان نیز بود، و شب‌ها همانند رهبر و مولایش امیرالمؤمنین علیه السلام به خانه‏هاى ‏مسكونى فقراء سر مى‏زد و مواد غذایى بر دوش گرفته، در بین خانواده‏هاى مستمند و بیچاره تقسیم و توزیع مى‏نمود.

در كتاب‏ «لؤلؤ الصدف‏» چنین آمده است: ... اغلب عطایاى آن مرحوم پنهانی بوده، كثیرى از فقرا معاش (حقوق) معین داشتند كه همیشه سالانه و ماهانه به آنان ‏مى‏رسید و هیچ نمى‏دانستند از كجاست. در وقت‏ سحر ‏با لباس ‏مبدل و صورت پوشیده بر در خانه فقرا مى‏رفت، به مقدار حاجت آنها مرحمت مى‏فرمود. و چون شیخ‏ از دنیا رفت، معلوم شد آن مردى كه بر درِ منازل این مردم در گاه و بیگاه ‏مى‏آمده، آن مرحوم بوده است. او انصافا روى اسلام را سفید كرد... .»

نوشته‏اند كه یكى از دوستان شیخ، نسبت ‏به این كار انسانى وى از او ستایش و تمجید كرد. شیخ در پاسخ گفت: «این وسیله فخر و كرامتى ‏نیست، زیرا وظیفه هر فرد معمولى است كه امانت را به صاحبش برساند و این وجوه هم حقوق فقراست كه به عنوان امانت نزد من مى‏باشد و من به صاحبانش مى‏رسانم.»

منبع:

فقهای نامدار شیعه، عبدالرحیم عقیقی بخشایشی .


لینک مطالب مرتبط :

- عاقبت بی‌توجهی به همسایه

- ساده زیستی حضرت آیة الله العظمى مرعشى نجفى (ره)

- بركت فراوان از دو عمل

- دروغ پنهان

- سیره عملی بزرگان با همسر

- اولین زائر حرم حضرت معصومه سلام الله علیها

- داستانی شنیدنی از شیخ بهلول

- دعای مجرّب

- اهمیت دیدن امام زمان (عج)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.