تبیان، دستیار زندگی
آلودگی هوا و ترافیك از معضلات بزرگ زندگی در كلانشهرهاست و همین موضوع باعث شده یكی از دغدغه‌های مدیران كلان شهرها حل این مشكلات باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزانه 8 هزار قتل به دست قاتل پنهان


آلودگی هوا و ترافیك از معضلات بزرگ زندگی در كلانشهرهاست و همین موضوع باعث شده یكی از دغدغه‌های مدیران كلان شهرها حل این مشكلات باشد.
امروزه ثابت شده تنها راه مبارزه با خطرات آلودگی و زیست‌محیطی و ترافیك شهرها، توسعه و استفاده از وسایل نقلیه عمومی است، به همین دلیل مدیران و برنامه‌ریزان شهری با بالابردن هزینه استفاده وسایل نقلیه شخصی، باید راه را برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی هموار كنند چرا كه اگر بخواهیم هزینه‌های زیست‌محیطی و اتلاف وقت به حداقل ممكن برسد چاره‌ای جز این نخواهیم داشت.

الودگی هوا

مرگ پنهان زیر سایه آلودگی هوا

طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی روزانه 8 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا و اثرات آن جان خود را از دست می‌دهند، این در حالی است كه طی سال گذشته فقط بالای 4 هزار نفر در كلانشهر تهران جان خود را از دست دادند (این تنها آمار پایتخت است نه كلانشهرهای دیگر ایران) و این جدا از خسارت مادی و معنوی ناشی از عدم رشد یا سقط جنین در زنان باردار و وقوع انواع بیماری‌های ناشی از حملات قلبی و انواع سرطان‌هاست.

بودجه مشكل‌گشا پرداخت نشد! 

به گفته معاون شهردار تهران در حالی كه قرار بود دولت دهم در بخش عمرانی مترو مبلغ 230 میلیارد تومان بودجه مصوب را به شهرداری بپردازد تنها 55 میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شد و این در حالی است كه شهرداری بالغ بر 800 میلیارد تومان برای مترو هزینه كرد. هاشمی‌تشكری با اشاره به بودجه لازم برای توسعه خطوط مترو و اتوبوس و تاكسی گفت:‌پس از كارشناسی هزینه‌ها، بودجه مورد نیاز را به مجلس ارائه كردیم، به طور مثال مبلغ 350 میلیارد تومان در بخش اتوبوس نیاز داریم، این در حالی است كه سه سال است هیچ اتوبوسی از سوی دولت به شهرداری تهران داده نشده است.

بر اساس برنامه چهارم توسعه قرار بود از سال 84 تا 88 به ترتیب سالانه 200 هزار، 300 هزار، 400 هزار، 500 هزارو 600 هزار خودرو از رده خارج شوند كه این موضوع مهم محقق نشد و این در حالی است كه متأسفانه بیش از هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس فرسوده كه آلودگی آنها با چشم غیرمسلح هم دیده می‌شود در حال تردد در شهر هستند كه البته سوخت‌های غیر استاندارد نیز مزید بر علت شده است

وی ادامه داد: اگر بخواهیم خطوط 3، 6 و 7 را توسعه بدهیم بالغ بر هزار و 800 میلیارد تومان بودجه نیازمندیم.

داستان قدیمی جمع‌آوری خودروهای فرسوده 

بر اساس برنامه چهارم توسعه قرار بود از سال 84 تا 88 به ترتیب سالانه 200 هزار، 300 هزار، 400 هزار، 500 هزارو 600 هزار خودرو از رده خارج شوند كه این موضوع مهم محقق نشد و این در حالی است كه متأسفانه بیش از هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس فرسوده كه آلودگی آنها با چشم غیرمسلح هم دیده می‌شود در حال تردد در شهر هستند كه البته سوخت‌های غیر استاندارد نیز مزید بر علت شده است.

چشم‌انداز حمل و نقل عمومی در حوزه اتوبوسرانی 

به گفته مدیر عامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران تا سال 1404 باید 25 درصد از حمل و نقل همگانی با اتوبوس و مینی‌بوس انجام شود.

اگر بخواهیم هزینه‌های درمان و آلودگی محیط زیست را به حداقل برسانیم، چاره‌ای نداریم كه به جای توسعه خودروهای شخصی، حمل و نقل عمومی را به بهترین نحو گسترش دهیم

افندی‌زاده با اشاره به سهم 2/17 درصدی اتوبوسرانی در حمل و نقل شهری گفت! 6 هزار و 50 دستگاه اتوبوس به طور روزانه وظایف جابه‌جایی 3 میلیون و 870 هزار نفر را برعهده دارند یا به عبارتی 2 میلیون و 580 هزار سفر از این طریق انجام می‌شود. وی در خصوص توسعه خطوط اتوبوسرانی در سال 1404 نیز می‌گوید: باید تعداد اتوبوس‌ها در این سال به 11هزار دستگاه برسد تا در واقع 9هزار دستگاه اتوبوس فعال در 410 خط به طول 3 هزار و 800 كیلومتر خدمت‌رسانی كنند. مدیر عامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل ترافیك ادامه می‌‌دهد: چنانچه جمعیت تهران در مرز 9 میلیون نفر باقی بماند تا سال 1404، روزانه 18 میلیون سفر و به عبارتی 25 میلیون جابه‌جایی در شهر تهران انجام خواهد شد.

الودگی هوا

وی اظهار می‌دارد: براساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، مینی‌بوس‌ها باید بیشتر در حومه شهر فعالیت كنند و عهده‌دار تأمین دسترسی كامل به شبكه اتوبوسرانی و تأمین دسترسی مناطق حومه‌ به شهر و برعكس باشند. وی می‌افزاید: برپایه این طرح مینی‌بوس‌ها باید در قالب 58 خط و به طول یكهزار و 200 كیلومتر فعالیت كنند و بر این اساس با فعالیت 4 هزار و 500 مینی‌بوس، روزانه 500 هزار سفر و به عبارتی یك میلیون جابه‌جایی صورت خواهد گرفت.

سبقت اتوبوس‌های تندرو از اتومبیل‌های شخصی 

افندی‌زاده در خصوص توسعه اتوبوس‌های تندرو می‌گوید: به منظور توسعه شبكه اتوبوسرانی تندرو، پنج مسیر به طول 67 كیلومتر در نظر گرفته شده كه پس از مطالعات تكمیلی احتمال افزایش تعداد این خطوط وجود دارد.

مدیر عامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران با اشاره به وجود 75 كیلومتر خطوط ویژه اتوبوسرانی افزود: این خطوط تا سال 1404 باید به 170 كیلومتر برسد. وی همچنین كاهش مصرف سوخت، كاهش عمر ناوگان شهری (از رده خارج شدن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های بالای پنج سال) و احداث توقفگاه‌ها در نزدیكی ایستگاه‌های اتوبوس را از برنامه‌هایی كه تا سال 1404 باید به وقوع بپیوندد اعلام كرد.

اما آنچه در دولت یازدهم باید مورد توجه قرار گیرد این است كه اگر بخواهیم هزینه‌های درمان و آلودگی محیط زیست را به حداقل برسانیم، چاره‌ای نداریم كه به جای توسعه خودروهای شخصی، حمل و نقل عمومی را به بهترین نحو گسترش دهیم.

بخش اجتماعی تبیان

منبع:محمدرضا سوری/ روزنامه جوان