تبیان، دستیار زندگی
این روزها ذائقه مخاطب ایرانی در تلویزیون به شدت عوض شده، اما تلویزیون ما به جای اینکه برای بالا بردن کیفیت آثار خودتلاش کند، همچنان به تولید و نمایش سریال ها و تله فیلم های بی محتوا و ضعیف خود مشغول است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چکیدن قطره‌ها

به بهانه پخش سریال«قطره‌ای عبرت»


این روزها ذائقه مخاطب ایرانی در تلویزیون به شدت عوض شده، اما تلویزیون ما به جای اینکه برای بالا بردن کیفیت آثار خودتلاش کند، همچنان به تولید و نمایش سریال ها و تله فیلم های بی محتوا و ضعیف خود مشغول است.

قطره‌ای عبرت

تلویزیون در کشور ما به عنوان رسانه ای است که در شبانه روز با پخش برنامه های مختلف تلاش می کند که بتواند مردم را جذب برنامه های گوناگون خود کند. در کنار هزاران برنامه اعم از برنامه های آموزشی، تربیتی ، مذهبی، اخبار، مستند، فیلم ، انیمیشن و ... یکی از برنامه های پر مخاطب در هر شبکه پخش مجموعه های تلویزیونی است که به دلیل مختلف می تواند هر شب برای مخاطبان سیما جذابیت های لازم را داشته باشد، به همین دلیل هر شبکه کوشش می کند که بتواند بهترین تایم و زمان ممکن را به پخش مجموعه های تلویزیونی خود خارجی یا ایرانی اختصاص دهد.

شبکه سوم سیما به عنوان شبکه ای که از بدو تاسیس و تولد خود همیشه به عنوان شبکه ای برای جوانان و ورزش دوستان شناخته می شده است. در این سالها این شبکه افت و خیز های گوناگونی داشته و با پخش برنامه های و فیلم ها و سریال های تلاش روز افزونی برای جذب مخاطب داشته است. یکی از مجموعه های تلویزیونی که در چند سال گذشته از این شبکه روی آنتن رفته است؛ مجموعه تلویزیونی«کلید اسرار» محصول کشور ترکیه بوده است. این اثر که در آن تلاش شده بود که به مفاهیم مذهبی و اخلاقی به زبان تصویر نگاه شود ، پرداختن به موضوعاتی چون: درگیری نوجوانی با معلم اش و چاقو خوردن معلم ،زندانی شدن نوجوان و گذشت سریع معلم و احساس پشیمانی برای نوجوان، یا پسر جوانی که به دزدی زندگی می کند و در اثر اتفاقی پشیمان شده وبه کانون خانواده باز می گردد، یا طرحخ مسائل مختلف اجتماعی چون: بیكاری جوانان، نازایی، داشتن كودكی معلول و کم توان، فقر، ثروتمندان بی غم و ... مشكلات و مصائبی هستند که معمولا در هر جامعه ای مردم از نزدیک با آن دست به گریبان هستند و هر كس بسته به موقعیت و زندگی شخصی خود با آن دست به گربیان است. مشکلات و دردهایی که در این مجموعه گاهی درمان می شدند و گاهی هم با عث نابودی آن شخص می شد. در واقع کارکترها و شخصیت‌ های این مجموعه در هر قسمت با مشكلی در ظاهر حل نشدنی ، ساده و پیش پا افتاده دست به گریبان بودند ، اما به مرور همین مشکل ساده تبدیل به گرفتاری عظیم برای آن شخص و اطرافیان اش می شد. به همین دلیل نمایش و طرح این گونه مشكلات در مجموعه تلویزیونی «كلید اسرار»در اوایل پخش این سریال مورد توجه قرار می گرفت و برای مخاطب ما دیدنی و جذاب به نظر می رسید.

بعد از پخش این مجموعه تلویزیون سریال ترکیه ای دیگری را در ادامه این سریال روی آنتن برد با نام«قطره عبرت» که در این مجموعه هم مانند «کلید اسرار» تلاش شده بود که با استفاده از مسائل و مشکلات مختلف اجتماعی به بررسی آسیب ها و مشکلات جامعه پرداخته شود. به عنوان مثال پسری که خواهراش و خانواده فقیراش توانایی فرستادن او را به دانشگاه ندارند و پسر برای تامین این هزینه حاضر می شود به شکل صوری دختری را در قبال گرفتن پول به همسری قبول کند ، چون دختر مشکل اقامت دارد، این اتفاق می افتد اما دختر به راه خلاف کشیده می شود و پسر در پایان این قسمت با مسلمان شدن دختر او را از گناه نجات داده و به همسری خود قبول می کند. این مجموعه محصول تلویزیون ترکیه و شامل داستان های گوناگون اجتماعی است در هر قسمت تلاش می کند که به مخاطب یادآوری کند که هر کاری که می کند در نزد خداوند دیده می شود و او باید حواس اش به کردار ، رفتار و اعمال خود باشد تا در بدبختی و گرفتاری گرفتار نشود . در واقع هدف و مفهوم اصلی این سریال این نکته مهم است که بار کج به منزل نمی رسد. اما با رواج مجموعه های تلویزیونی ترکیه ای شبکه های ماهواره ای این سریال به مرور از میزان جذابیت اش کاسته شد.

باعث تاسف است که گفته شود امروز تماشای سریال های ترکیه‌ای در برنامه روزانه مردم تبدیل به یک عادت شده است. تاجایی که از ساعت 20 تا 24 هر شب مردم پای سریال های شبکه GM می نشینند تا سرنوشت شخصیت های مختلف سریال را ببینند

حالا دیگر مخاطب می توانست در شبکه های ماهواره ای به راحتی سریال های مختلف ترکیه ای را بدون ممیزی های خاص خودش ببیند . ضمن اینکه با کارکترها و شخصیت های مختلف نیز آشنا می شد. در این میان شبکه تلویزیونی ماهواره ای «جم تی وی» با پخش روزانه بالای 5 سریال ترکیه ای گوی سبقت را ربوده است. در واقع اوج رونق این شبکه تلویزیونی با پخش مجموعه ترکیه‌ای «عشق‌ممنوع» با دوبله فارسی بود که باعث شد مردم کم کمک به سریال های ترکیه ای شبکه خودمان بی توجه شوند ، این شبکه مخرب که این روزها همزمان و پشت سر هم شب ها چهار سریال را روی آنتن خود برده ، باعث شده که مخاطبان تلویزیون و حتی سینما ما علاقه مند به تماشای این آثار شوند. در این سریال ها خیانت مردان به زنان و همچنین زنان به مردان، روابط پنهانی، مسائل اخلاقی و انسانی به شکل عریان و بدون ممیزی به نمایش گذاشته می شوند . باعث تاسف است که گفته شود امروز تماشای سریال های ترکیه‌ای در برنامه روزانه مردم تبدیل به یک عادت شده است. تاجایی که از ساعت 20 تا 24 هر شب مردم پای سریال های شبکه GM می نشینند تا سرنوشت شخصیت های مختلف سریال را ببینند. این تغییر ذائقه مخاطب ایرانی باعث شده تلویزیون ما به جای اینکه در تلاش برای بالا بردن کیفیت آثار خود و درنتیجه آشتی مخاطب با آثار وطنی باشد، همچنان به تولید و نمایش سریال ها و تله فیلم های بی محتوا و ضعیف خود مشغول باشد و این اصلا برای رسانه گسترده ای مثل تلویزیون خوب نیست.

یکی از کارکردهای سریال های ترکیه ای به جز نمایش بسیاری از مسائل خانوادگی، تبلیغ کشور ترکیه است که در تمام سریال های این شبکه به شکل بارزی به چشم می آید، معرفی مناطق توریستی وگردشگری ترکیه و همچنین شهرهای مختلف این کشور دیگر کارکرد مهم این سریال ها برای سازندگان آن است. تاجایی که امروزه آمار گردشگر این کشور با پخش این سریال ها چندین برابر شده است. به نظر می رسد که ما نیز باید در سریال های خودمان به این موارد مهم توجه داشته باشیم و در آثار مان به مناطق دیدنی کشورمان هم توجه کافی داشته باشیم. نکته ای که تا کنون در مورد آن کمتر در فیلم ها و سریال ها توجه شده است. هر چند در برخی از سریال ها و فیلم ها به جزیره کیش توجه شده اما سایر مناطق کشور مان به شکل مناسبی در سریال ها و فیلم های ایرانی دیده نشده اند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: هنرنیوز