تبیان، دستیار زندگی
سرویس های مختلف چند پسورد دارید؟ اکثر کاربران برای تمام سرویس های خود از یک پسورد استفاده می کنند که این کار امنیت حساب کاربری آنها را به خطر می اندازد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه‌هایی برای ساخت پسورد

(قسمت اول)


برای سرویس های مختلف چند پسورد دارید؟ اکثر کاربران برای تمام سرویس های خود از یک پسورد استفاده می کنند که این کار امنیت حساب کاربری آنها را به خطر می اندازد.

راه‌هایی برای ساخت پسورد

از طرفی افرادی هستند که حدود 40-50 پسورد مختلف برای حساب های گوناگون خود دارند. مسلما کسی که این همه پسورد دارد همه را حفظ نمی کند بلکه از یک نرم افزار ذخیره ساز پسورد استفاده می کند. حالا فرض کنید بلایی سر آن نرم افزار بیاید!

داشتن پسورد متفاوت برای هر سرویس یکی از بایدهای دنیای مجازی امروزی است. شاید برخی ها به پسوردهایی روی آورده باشند که به صورت تصادفی به وجود می آیند، اما اینگونه پسوردها نقطه ضعف بزرگی دارند: به خاطر سپردن آنها تقریبا غیر ممکن است. اما چطور می توان ده ها و شاید صدها پسورد مختلف را به ذهن سپرد؟ به هر حال ذهن انسان ظرفیت خاصی دارد.

چه چیزی یک پسورد را ایمن می کند؟

این موضوع تقریبا برای همه روشن است اما یک مقاله در مورد پسوردها بدون ذکر این موضوع کاملا ناقص خواهد بود. حتی اگر فکر می کنید موارد زیر را می دانید، باز هم نگاهی به آنها بیاندازید. مطمئن باشید ضرری ندارد:

1- باید حداقل 8 کاراکتر داشته باشد

2- نباید شامل اطلاعاتی باشد که خیلی راحت حدس زده می شوند؛ مثلا تاریخ تولد، شماره تلفن یا موبایل، نام فرزند یا نام حیوان خانگی، نام کاربری و…

3- نباید شامل لغاتی باشد که در دیکشنری یافت می شوند

4- حتما باید دارای کاراکترهای خاص مثل @#$%^& و/یا اعداد باشد

5- حتما باید هم شامل حرف های کوچک مثل a و هم حرف های بزرگ مثل A باشد

پسورد اصلی

روش به خاطر سپردن تعداد زیادی پسورد این است که یک پسورد اصلی داشته باشید که بر اساس سرویسی که در آن ثبت نام می کنید آن را تغییر دهید. منظور از پسورد اصلی به هیچ وجه یک پسورد جدید نیست، و من مطمئن هستم که بسیاری از شما همه چیز را در این مورد می دانید. برای من، مشکل اصلی این است که یک پسورد اصلی پیدا کنم که در واقع بتوانم آن را به یاد بسپارم.

راه‌هایی برای ساخت پسورد

با وجود اینکه پایه ای ترین پیشنهاد ها برای ایمن کردن پسورد می تواند شامل عوض کردن حروف به اعداد و نشانه ها باشد، مثل تبدیل حرف i به 1 یا !، یا تغییر در نوشتار حروف باشد مثل نوشتن حرف love به صورت luv یا حرف to به صورت 2، اما این روش ها برای من گیج کننده هستند. این شیوه نوشتن چندان رایج نیست و ممکن است خیلی زود از یاد برود.

اگر این روش برای شما مناسب است پس حتما از آن استفاده کنید. به عنوان مثال کلمه Spooner را بردارید و آن را به p0on3r$ تغییر دهید و نام سرویس را هم به انتهای آن اضافه کنید که کاملا ایمن سازی شود. اما اگر به دنبال راه دیگری برای ساختن یک پسورد ایمن می گردید، راه های زیادی پیش رو دارید.

از کتاب مورد علاقه تان استفاده کنید

این یکی از روش های مورد علاقه من است و احتمالا اگر شما هم به کتاب علاقه داشته باشید از این روش خوشتان می آید. یک کتاب (کاغذی) که بیشتر آن را مطالعه می کنید را انتخاب کرده و از کتابخانه تان بیرون بیاورید. یکی از صفحاتش را باز کنید یا جمله مورد علاقه خود در کتاب را پیدا کنید. سپس لغتی که می توانید از آن به عنوان پسورد اصلی انتخاب کنید را شناسایی نمایید.

به عنوان مثال من اولیور توییست اثر چارلز دیکنز را انتخاب کردم. سپس به صفحه 109 مراجعه کردم و کلمه jocularity را پیدا کردم. این کلمه، چهارمین لغت از خط سی و سوم این صفحه از کتاب است. بنابراین پسورد اصلی من می تواند اینگونه باشد: jocularity334109  . شما می توانید به جای استفاده از عدد خطی که در آن لغت مورد نظر را پیدا کردید از عدد پاراگراف استفاده کنید و با اعداد بازی کنید تا به چیزی برسید که راحت تر به ذهنتان می سپارید. حتی می توانید از نشانه ها هم برای این کار استفاده کنید.

شاید برخی ها به پسوردهایی روی آورده باشند که به صورت تصادفی به وجود می آیند، اما اینگونه پسوردها نقطه ضعف بزرگی دارند: به خاطر سپردن آنها تقریبا غیر ممکن است

می توانید دور کلمه مورد نظر در کتاب را با ماژیک یا خودکار علامت بزنید تا مطمئن شوید بعدا می توانید به این کلمه دسترسی پیدا کنید. فقط حواستان باشد که کتاب را کنار لپ تاپ نگذارید.

نمونه ای از یک پسورد کامل: 109$jocluarity33#4MUO

با حروف صدادار بازی کنید

این یک روش جالب برای دست بردن در کلمه اصلی پسورد یا حتی نام سرویس است. برای این کار می توانید یکی از کلمات معروف و متداول را انتخاب کنید و سپس حروف صدادار را از آن حذف کنید. ضمنا می توانید همان حروف صدادار را در انتهای پسورد بیاورید تا حدس زدن آن تقریبا غیر ممکن شود.

راه‌هایی برای ساخت پسورد

به عنوان مثال من خیلی دوست دارم که اسب سواری کنم. بنانبراین عبارت Ride A Horse را انتخاب می کنم و حروف صدادار را از آن حذف می کنم که می شود RdHrs. حالا می توانم مطابق سلیقه خودم حروف صدادار را به آخر یا اول این عبارت اضافه کنم، مثلا RdHrsieAoe. درست شبیه پسوردهای از پیش ساخته شده می ماند ولی اینطور نیست و اگر عبارت اصلی را به خاطر بسپارید خیلی راحت می توانید همه پسورد را بنویسید. برای ایمن تر کردن این پسورد می توانید برخی از حرف ها را با اعداد و نشانه ها جا به جا کنید یا حتی عددی که فکر می کنید می توانید به خاطر بسپارید را به اول یا آخر آن اضافه کنید اما توجه داشته باشید که این عدد زیاد مشخص نباشد، مثلا از تاریخ تولد خود استفاده نکنید.

می توانید این بازی را با نام سرویسی که در آن ثبت نام می کنید هم انجام دهید. فرض کنید می خواهید در Amazon ثبت نام کنید. یک گزینه مناسب این است که با دو حرف صدادار و دو حرف بی صدای اول شروع کنید، یعنی mzAa. گزینه های پر خلاقیت زیادی پیش رویتان است و تا زمانی که این متد را استفاده می کنید خیلی ساده پسورد را به یاد خواهید سپرد.

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از Make use of

Ways To Make Up Passwords That Are Both Secure & Memorable