تبیان، دستیار زندگی
وقتی پای عشق و شور جوانی در میان باشد دو دو تا چهارتا كردن مفهوم خود را از دست می دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در انتظار مهمان سال های دراز


آنقدر درباره گرانی و تورم و متناسب نبودن دخل و خرج مردم شنیده ام كه سلول های خاكستری مغزم دائماً در حال محاسبات هزینه هایی است كه چشم هایم می بینند و نتیجه اش را به مغزم اعلام می كنند و حالا اینجا هم ذهنم ناخودآگاه شروع می كند به محاسبه و ضرب و تقسیم لامپ های رنگارنگی كه دست هایشان را به هم گره كرده اند و تبدیل شده اند به ریسه هایی كوتاه و بلند از این سر كوچه به سر دیگر آن.

نیمه شعبان

نمی شود! تعداد لامپ های تزئینی نیمه شعبان و وات هایشان خیلی بیشتر از آن است كه بتوانم هزینه هایش را ذهنی محاسبه كنم. البته مهم هم نیست؛ چون وقتی پای عشق و شور جوانی در میان باشد دو دو تا چهارتا كردن و چرتكه انداختن مفهوم خود را از دست می دهد، همانطور كه بوق زدن و خستگی در ترافیك ها و شلوغی های چنین شبی بی معنا می شود. دلیلش را نمی دانم ولی انگار وقتی پای جوانان و محبتشان به ائمه به میان می آید همه معادلات و قوانین اثبات شده طبق فرمول ارادت باطل می شوند تا جوانان آسوده تر و بی دردسرتر به امامشان خدمت كنند و عشق بورزند.

در هر كوچه چند جوان مشغول چراغانی كردن كوچه شان هستند، لامپ های سوخته را از ریسه جدا می كنند و لامپ های نو را می گذارند جای قبلی ها و بعد كه ریسه تكمیل شد نصبش می كنند به دیوارهای كوچه.

22 ساله است ولی برایم جالب است كه یك مسیحی نه تنها درجشن میلاد امام زمان شركت كند بلكه در مهیا كردن جشن و منور كردن كوچه هم به دوستانش كمك كند، مشتاق  می شوم اورا ببینم و حرف هایش را بشنوم می گوید: یكی از مراسم های با شكوهی كه از مسلمانان دید هام مراسم عزاداری عاشورا و تاسوعاست، مراسم زیبایی است، من هر سال در آن شركت می کنم و تا به حال چند بار هم برای امام حسین )ع( گریه كرده ام. ولی جشن های مسلمانان كم است، البته وقتی از دوستانم  می پرسم آنها می گویند جشن های زیادی دارند ولی من به جزنیمه شعبان جشن با شكوهی ندیده ام.

به نظرم این چراغانی ها و جشن گرفتن ها نشان می دهد كه مسلمانان چقدر امامشان را دوست دارند.

منتظران و محبان امام زمان (عج ) این روزها ، ساعات پرکاری را سپری می کنند. قشرهای مخنلف مردم و بویژه جوانان و نوجوانان با آذین بندی کوچه و خیابان و پخش شربت و شیرنی خود را برای جشن نیمه شعبان آماده می کنند

منتظران و محبان امام زمان (عج ) این روزها ، ساعات پرکاری را سپری می کنند. قشرهای مخنلف مردم و بویژه جوانان و نوجوانان با آذین بندی کوچه و خیابان و پخش شربت و شیرنی خود را برای جشن نیمه شعبان آماده می کنند.

این روزها ایران در آستانه نیمه شعبان حال و هوای خاصی دارد و همه منتظر عرض ارادت و مهیای برگزاری جشن میلاد حضرت مهدی(عج) شده اند.

گویا همه چیز آماده ورود مهمان سالهای دراز است.

جشنهای مردمی و آذین بندی های کوچک و بزرگ در همه جای شهر نوید بخش آنانی است که دلشان در گرو محبتی خدایی می تپد.

نیمه شعبان

منتظران ظهـور حضرت، بـا قـرائت دعاهـای ندبه و فـرج و بـا زمـزمـه " اللهم عجل لولیک الفرج " عاشقانه از خدای خویش ظهور یوسف فاطمه (س) را طلب می‌کنند.

پس از اعلام آخرین نتایج انتخابات همچنین پس از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران برابر کره جنوبی و صعود مستقیم به جام جهانی که برای اولین بار به عنوان تیم اول گروه صورت گرفت، مردم ایران به خیابان ها ریختند و با پخش شیرینی و شکلات و به صدا درآوردن بوق اتومبیل ها تا ساعاتی از بامداد به جشن و پایکوبی پرداختند.

تهران و دیگر شهر های کشورمان هر ساله در ایام اعیاد شعبانیه  مملو از شور و شادی است. آن قدر شادمانی موج می زند که شاید خیابان ها و ترافیکش در هم قفل شود  و دیگر نتوان رفت و امدی در بعضی از محله های شهر انجام داد.

البته ما نمی خواهیم در پی انتقاد از سبک های شادی و مزاحمت هایی که گاهی در شادی هایمان برای دیگران به وجود  می آوریم، باشیم . چند روز قبل که تهران در شادی حاصل از پیروزی کشور برای راهیابی به جام جهانی به سر می برد امبولانسی را دیدم که بیماری را حمل می کرد و برای رسیدن به بیمارستان لحظه شماری می کرد . اما در این هیاهو راه بر آن بسته شده بود و امبولانس با بوق های مکرر از دیگران می خواست تا راه را برایش باز کنند . نمی دانیم بیمار سوار بر امبولانس به چه وضعیتی دچار شد اما بهتر است در این مواقع و در اوج شعف به ریزه کاری ها توجه بیشتری کنم . و شادی برای اهل بیت را با اگاهی و شناخت بالاتری همراه کنیم .

چند روز قبل که تهران در شادی حاصل از پیروزی کشور برای راهیابی به جام جهانی به سر می برد آمبولانسی را دیدم که بیماری را حمل می کرد و برای رسیدن به بیمارستان لحظه شماری می کرد . اما در این هیاهو راه بر آن بسته شده بود و آمبولانس با بوق های مکرر از دیگران می خواست تا راه را برایش باز کنند . نمی دانیم بیمار سوار بر آمبولانس به چه وضعیتی دچار شد اما بهتر است در این مواقع و در اوج شعف به ریزه کاری ها توجه بیشتری کنم . و شادی برای اهل بیت را با آگاهی و شناخت بالاتری همراه کنیم .

داشتیم می گفتیم....

از سروری که در اعیاد شعبانیه در سراسر کشور برپا می شود . اما امسال گویی این مقدمه سازی ها رنگ و بوی کمتری دارد . نمی دانم شاید شور انتخابات یا جام جهانی اذهان را متوجه خود کرده ، اما جا دارد هر روز و هر سال به هیجان و نشاط این گونه جشن ها که اهمیتش از فوتبال و ... بیشتر است ، بیافزاییم. ثمره برپایی اعیاد شعبانیه انتشار فرهنگ انتظاراست و اندیشه مهدویت نجات‌بخش بشریت از گمراهی و ضلالت است.

این اقرار برای من بسیار تلخ است. اما حقیقت است. کسی که خود را شناخت خدایش را می‌شناسد. کسی که خود را شناخت جهانش را هم می‌شناسد. اما کسی که خود را نشناخت امامش را نیز نمی‌شناسد. ای امامم! کمکم کن تا خود را بشناسم تا شما را بشناسم

.

فراوری : کهتری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: صدا و سیمای قزوین /جوان آنلاین