تبیان، دستیار زندگی
CMS مدیر وب سایت را قادر به انجام هر گونه عملیات از جمله مرتب سازی مطالب، بروزرسانی، ایجاد تغییرات در متون، حذف مطالب مورد نطر، بدون در نظر گرفتن هرگونه آموزش تخصصی می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیستم مدیریت محتوا CMS

(قسمت سوم)


CMS مدیر وب سایت را قادر به انجام هر گونه عملیات از جمله مرتب سازی مطالب، بروزرسانی، ایجاد تغییرات در متون، حذف مطالب مورد نطر، بدون در نظر گرفتن هرگونه آموزش تخصصی می کند.

سیستم مدیریت محتوا cms

قسمت قبل

راهکارهای ما در بهینه سازی CMS شما چیست؟

CMS بهترین ابزار برای افزایش فعالیتهای مربوط به وب سایت در نتیجه ایجاد یک موقعیت بهتر برای مدیر سایت است.

با این وجود ساختارهای پیشرفته در آن بکار برده شده است و آن را به اجزای کوچکتری تقسیم نموده تا در کمترین زمان بیشترین کاربرد را داشته باشد. این اجزای کوچکتر شما را قادر به انجام فعالیت های منحصر به فردی می سازد، از آن جمله می توان به چند زبانه بودن، طراحی قالب های مناسب، استفاده از ابزار کنترل محتوا جهت بهنیه سازی وب سایت در موتورهای جستجوگر، ایجاد سیستم های آموزشی و تجارت الکترونیکی و سایر ابزارهای تخصصی اشاره نمود. این امر باعث کاهش هزینه های نگهداری وب سایت می شود.

اما با این وجود بسیاری از سایت ها با دارا بودن این ابزار از پیشرفت مناسبی برخوردار نبوده و کارایی لازم را ندارند. از این رو متخصصین ما با دارا بودن تجربه چندین ساله در زمینه طراحی و پیاده سازی CMS خدمات متنوعی را برای مدیران وب سایت ارائه نموده اند.

از جمله این خدمات می توان به بهینه سازی CMS شما اشاره نمود:

بهینه سازی CMS

1. انجام تنظیمات بهینه CMS بر روی سرور

2. ارائه ابزار آنالیز بازدیدکنندگان

3. بهینه سازی و ویرایش مطالب سایت

4. ارائه خدمات تخصصی کدنویسی (توسعه کاموپننت، ماژول، قالب و پلاگین)

5. آرشیوسازی مطالب سایت و پشتیبانی گیری از اطلاعات سایت

6. بهینه سازی بخش مدیریت سایت و ارتقا امنیت مدیریت

7. ارائه امکانات چند زبانه بودن در سایت

8. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و افزایش بازدید سایت

7. افزایش سرعت در لود صفحات

8. ارتقاء گرافیکی سایت

9. ارائه خدمات تخصصی تجارت الکترونیک

10. کاهش هزینه های در نگهداری وب سایت و افزایش کارایی

سیستم مدیریت محتوا cms

انتشار و نمایش: موتور نشر CMS، محتوای ذخیره شده در انبار مرکزی اطلاعات را بازیابی کرده و صفحات نهایی را جهت نمایش تولید می نماید.

ملزومات این بخش عبارتند از:

Stylesheets یا صفحات قالب بندی: ظاهر نمایش توسط صفحات قالب بندی کنترل می گردد. استفاده از این نوع صفحات قابلیت توسعه و انعطاف پذیری ایجاد می نماید.

قالب صفحات: آرایش کلی صفحات از طریق قالب ها تعیین می گردد. بطور ایده آل یک رابط غیر فنی برای طراحی و مدیریت قالب ها باید ایجاد شود.

توسعه پذیری: درج "ریزکدها" (Snippets) یا معادل آنها جهت ایجاد کارکردهای اضافی باید کار ساده ای باشد. CMS باید فرآیند "بهبود پیوسته"(Continual Improvement)  را در طراحی رابط ها پشتیبانی کند.

پشتیبانی از فرمت های متعدد: CMS باید محتوا را به فرمت های متعدد نظیر HTML، نسخه چاپی، PDF و  WAP فرمت پشتیبانی شده توسط دستگاه هایی نظیر PDA و تلفن های همراه منتشر کند.

موتور نشر CMS، محتوای ذخیره شده در انبار مرکزی اطلاعات را بازیابی کرده و صفحات نهایی را جهت نمایش تولید می نماید

شخصی سازی: بسته به سطح دسترسی کاربران و یا Metadata محتوا، اطلاعات متفاوتی نمایش داده می شود. البته این بخش بیشتر در مورد پورتال های بزرگ سازگار است.

آمار استفاده: CMS باید آمار جامعی از مراجعات نظیر صفحات محبوب، مراجعات روزمره و استفاده از جستجو را جمع آوری نموده و نمایش دهد. این اطلاعات میزان موفقیت سایت را مشخص نموده و موضوعات و چگونگی استفاده از سایت را شناسایی می نماید.

سیستم مدیریت محتوا cms

 قابلیت دسترسی: CMS باید از استانداردهایی نظیر WAI مخفف W3C Web Accessibility Initiative پیروی کند.

پشتیبانی مرورگرها: صفحات باید بطور صحیح در تمامی مرورگرهای وب نظیر Internet Explorer, Firefox, Netscape, Opera و ... نمایش داده شوند. نیز باید مشخص شود که CMS با کدام نسخه های مرورگرها سازگاری کامل دارد.

کارکرد محدود (سمت کاربر): ممکن است بخواهید تکنولوژی های سمت کاربر نظیر Java, JavaScript, Flash و غیره را که برای نمایش سایت مورد نیاز هستند را محدود کنید. توجه این امر در مورد یک سایت نسبت به یک ایرنترانت از اهمیت بالاتری برخوردار است.

سرعت: حجم صفحه باید طوری تنظیم شود که زمان بارگذاری آن برای کاربر قابل قبول باشد، به عبارتی زمان انتظار طوری باشد که کاربر خسته نشود.

HTML معتبر: کلیه صفحات باید با جدیدترین مشخصات و استاندارد های HTML سازگاری داشته باشند. این امر موجب می گردد تا بیشترین سازگاری نمایش در بین مرورگرهای وب حاصل گردد.

ناوبری مۆثر: CMS باید شرایط پایدار و فراگیر جهت ناوبری آسان سیستم برای کاربران فراهم آورد.

سیستم مدیریت محتوا cms

داده های نمادین (Metadata): کلیه صفحات باید جهت جستجو و فهرست سازی مۆثر دارای Metadata کافی باشند. درج Metadata نیز باید بر پایه استاندارد هایی نظیر Dublin Core صورت پذیرد.

نکته: علاوه بر هزینه مالی، بهای یک CMS شامل تواناییها و منابع نیروی انسانی و زمان مورد نیاز در سازمان شما می باشد.

قرارداد و داد و ستد: ملزومات مدیریت پروژه و داد و ستد نیز باید توسط CMS برآورده شوند.

ملزومات کلیدی این بخش عباتند از:

آموزش: فروشنده باید لیستی از کلیه آموزش های موجود و خدمات آموزشی خود در خصوص CMS را ارائه کند.

مستندات: CMS باید مستندات کامل در سطوح کاربران، مدیران و توسعه گران داشته باشد.

ضمانت: فروشنده باید خدمات دوره ضمانت را پس از فروش CMS به مشتریان ارائه نماید. چنین حالتی زمانی صادق است که کاربر مبلغی بابت خرید CMS پرداخت کرده باشد و شامل پروژه های Open Source و نرم افزارهای آزاد نمی شود.

توافقنامه های نگهداری: فروشنده باید شرح برنامه های پشتیبانی شامل سطوح نگهداری و فرآیندهای ارتقاء سیستم را مشخص نماید.

منابع مورد نیاز: کلیه منابع از قبیل سخت افزار، نرم افزار و سیستم عامل مورد نیاز CMS باید ذکر شوند.

سیستم مدیریت محتوا cms

تواناییهای مورد نیاز: فهرستی از تواناییها و اطلاعاتی که درون سازمان شما نیاز است تا بتوان CMS مورد نظر را نگهداری و سفارشی سازی کرد نیز باید ذکر شوند.

هزینه ها: هزینه های مربوطه نظیر هزینه های ثابت CMS و نیز هزینه های متغیر به ازای هر کاربر (per-seat) باید ذکر شود. گزینه آخر بیشتر شامل سازمان های بزرگ می شود.

مقیاس پذیری: سطوح بارگذاری (حداکثر بارگذاری، حداکثر ترافیک سیستم و حداکثر تعداد کاربر در آن واحد) که توسط CMS قابل پشتیبانی بوده و نیز سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز جهت افزایش کارکرد سیستم باید ذکر شوند.

محدودیت های فناوری اطلاعات (IT): سخت افزار و نرم افزار اساسی که CMS بدون وجود آنها فعالیت نمی کند نظیر سیستم عامل ها، بانک های اطلاعاتی یا سرورهای بخصوص مشخص شوند.

سایت های مرجع: فروشنده باید فهرست تعدادی از سایت های مرجع که CMS در آنها با موفقیت نصب و راه اندازی شده است را ارائه نماید. این سایت ها باید با خصوصیات سازمان شما مطابقت داشته باشند.

فرآوری: مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:  developercenter- webkaran- rasekhoon- .irpdf- itba