تبیان، دستیار زندگی
مثل تمام روزهای دیگر بهاری بود، شلوغ، پر سر و صدا، كمی آلوده، با مردمی كه گویی برای رسیدن به محلی نامشخص در حال دویدن هستند. رانندگان تاكسی‌های شهری مثل هر روز داد و فریاد به راه انداخته بودند و برای كسب روزی خود سخت به دنبال مسافران بودند اما شهر گویی مه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوسترهای تبلیغاتی به زباله دان رفتند؟


مثل تمام روزهای دیگر بهاری بود، شلوغ، پر سر و صدا، كمی آلوده، با مردمی كه گویی برای رسیدن به محلی نامشخص در حال دویدن هستند. رانندگان تاكسی‌های شهری مثل هر روز داد و فریاد به راه انداخته بودند و برای كسب روزی خود سخت به دنبال مسافران بودند اما شهر گویی مهمانان جدیدی هم داشت. مهمانانی كه طی سالیان اخیر هم در شهر حضور داشتند اما هیچگاه به اندازه این روزها در معرض دید و توجه قرار نگرفته بودند. همه نگاه‌های مردم به این افراد بود. یكی دكتر، یكی مهندس، یكی پر مو یكی بی‌مو و یكی هم لیسانسه.

تبلیغات

پایتخت و دیگر كلانشهرها حدود یك هفته، میزبان پوسترها، عكس‌ها و تبلیغاتی از كاندیداهایی بودند كه یا قصد حضور در ریاست جمهوری را داشتند یا حضور در پارلمان شهری. تمام كوچه‌ها و خیابان‌ها از این پوسترهای رنگارنگ مملو شده است. انگار نه انگار كه تا همین چند روز قبل همه از گرانی كاغذ گله‌مند بودند اما انگار این انتخابات گرانی سرش نمی‌شد و درختان زیادی یكجا تبدیل به كاغذ شده بودند و در اختیار كاندیداهایی قرار گرفته بودند كه با ژست هایی خاص جلوی لنز‌های دوربین قرار گرفته و نقش دیوارها شده بودند.

طولی نكشید كه دیگر دیوارهای شهر آلوده شدند؛ دیوار شهر ما آلوده كاغذها و سیریش‌هایی شدند كه زدودن آنها حتی با آب و كف هم در بسیاری از موارد امكان‌پذیر نیست. پر شدن این دیوارها در نهایت باز هم این كاندیداها را راضی نكرد و اینبار این كارت پخش كن‌ها بودند كه با آمدن میان جمعیت پرتلاطم، عكس‌ها و پوسترهای كاندیداهای چند روزه خود را در اختیار مردم قرار می‌دادند. مردم هم بی‌توجه به این كارت‌پخش‌كن‌ها كاغذها را روی زمین رها می‌كردند. با گذشت چند ساعت زمین هم از حجم زیاد كاغذها پر شد. كم‌كم زمان انتخاب رسید. حماسه با شور‌تر از هر زمانی رقم خورد اما زمین و دیوار ماندند و مهمانانی كه گویا با همان پایی كه آمده بودند، قصد رفتن نداشتند و نمك‌گیر دیوارها و زمین شهر ما شده بودند.

با هر زحمتی كه بود مسئولان مربوطه با كمك كارگران، شهر را تا حدودی سر و سامان داده‌اند اما هیچ عابری صبح روز بعد به ذهنش نیز نرسید كه این همه كاغذ را مسئولان به كجا برده‌اند؟ راستی تكلیف این چند صد تن كاغذ باطل شده چه شده است؟

انگار نه انگار كه تا همین چند روز قبل همه از گرانی كاغذ گله‌مند بودند اما انگار این انتخابات گرانی سرش نمی‌شد و درختان زیادی یكجا تبدیل به كاغذ شده بودند و در اختیار كاندیداهایی قرار گرفته بودند كه با ژست هایی خاص جلوی لنز‌های دوربین قرار گرفته و نقش دیوارها شده بودند

معاون عمرانی استانداری تهران كه خود نیز زمانی در شهرداری به چنین اموری سر و سامان می‌داد در این‌باره شرح واقعه می‌كند: كاغذهای تبلیغاتی كه كاندیداها برای معرفی خود استفاده می‌كنند اگر در كف خیابان‌ها باشند، خیلی زود پاكسازی می‌شوند و در تمام شهرها در عرض بیست و چهار ساعت این كاغذها را جمع می‌كنند اما پوسترهایی كه روی دیوار چسبیده باشند، توسط ماشین‌های آبپاش ابتدا خیس می‌خورند و سپس با تلاش شبانه‌روزی كارگران كنده می‌شوند و سپس آن محل بار دیگر نظافت می‌شود. شاید شما از تمامی این مراحل تنها صداهای كارگرانی كه در شب‌های پس از انتخابات شما را از خواب بیدار می‌كنند، شنیده باشید اما بد نیست كه بدانید همین كاغذها پس از چند روز تبدیل به كارتن هایی می‌شوند كه در مغازه‌ها آنها را مشاهده می‌كنید. محمدرضا محمودی می‌گوید: كاغذهایی كه روی زمین ریخته شده و آنهایی كه درست و قابل استفاده هستند را جارو می‌زنند و در كیسه‌هایی مخصوص می‌ریزند و سپس وارد مرحله بازیافت می‌كنند. این كاغذها به زباله كثیف شهرت پیدا كرده‌اند و عده‌ای حتی با خرید و فروش همین كاغذها گذران زندگی می‌كنند. آنها این كاغذها را به كارخانه‌ها می‌فروشند.

تبلیغات

به عنوان مثال، كارخانه مقواسازی در كهریزك با كمال میل پذیرای این كاغذها است و این كاغذها را كیلویی خریداری می‌كند. وی ادامه می‌دهد: تنها زمانی كه این كاغذها با زباله‌های دیگر مخلوط شوند دیگر امكان بازیافت نخواهند داشت و آنوقت است كه این كاغذها تبدیل به كود كامپوست می‌شوند. البته برخی از این كاغذها هم دفن می‌شوند و با توجه به اینكه آنها طبیعی هستند به محیط زیست هم آسیب نمی‌رسانند. اكنون از همین كاغذها و تبلیغات انتخاباتی خمیرهایی در كارخانه تهیه می‌شود و سپس مقوای تلویزیون و دیگر مقواهای مرغوب برای استفاده مردم به‌وجود می‌آید. این مقواها در صنعت بسته‌بندی و همچنین صادرات نقش بسزایی را بازی می‌كند. محمودی درباره كاغذهای شسته شده در مرحله اول هم توضیح می‌دهد: آن كاغذها را كه خیس شده‌اند در سطل می‌ریزند و به طبیعت بر می‌گردانند و امكان بازیافت آنها وجود ندارد.

كاغذهای تبلیغاتی كه كاندیداها برای معرفی خود استفاده می‌كنند اگر در كف خیابان‌ها باشند، خیلی زود پاكسازی می‌شوند و در تمام شهرها در عرض بیست و چهار ساعت این كاغذها را جمع می‌كنند اما پوسترهایی كه روی دیوار چسبیده باشند، توسط ماشین‌های آبپاش ابتدا خیس می‌خورند و سپس با تلاش شبانه‌روزی كارگران كنده می‌شوند و سپس آن محل بار دیگر نظافت می‌شود

اما علی اشرفی‌پور، مدیركل سازمان محیط‌زیست تهران هم معتقد است كه تبلیغات كاغذی در انتخابات امسال خوب بوده: این هزینه معقول بوده و تبلیغات در مجموع خوب است و به اعتقاد من اسراف نیست و برای هر انتخاباتی چنین طبیعی است. سیدمحمد فیاض، رئیس سازمان بازیافت هم همكاری كاندیداها با شهرداری‌ها را برای پاكسازی فضای شهرها از تبلیغات، خوب عنوان می‌كند: بسیاری از پوسترهای شهرها را كاندیداها خودشان جمع كردند و برخی از این پوسترها كه قابل بازیافت بوده آنها را بازیافت كردیم اما یك تعداد هم قابلیت بازیافت نداشته كه آنها را به طبیعت برگردانده‌ایم.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : جوان انلاین /محسن جعفری