تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران جوان دبستان سلام یاسین به مدیریت جناب آقای محمد قائمی در هشتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. پروژه ی بررسی آب و خاک زمین از این دبستان جزء ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر دبستان سلام یاسین

در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر دبستان سلام یاسین در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان دبستان سلام یاسین به مدیریت جناب آقای محمد قائمی در هشتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. پروژه ی بررسی آب و خاک زمین از این دبستان جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. آرتین آرین و بردیا چراغ لو، پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم مهتاب جهانی فرد انجام دادند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارائه می گردد.

دستاورد برتر دبستان سلام یاسین در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

"پروژه آب"

در این پروژه دانش آموز با یکی از مواد موجود روی زمین و نقش و اهمیت آن آشنا می شود.

اهداف آموزشی: معرفی ویژگی های آب و اشکال آن روی زمین، پی بردن به اهمیت آب روی زمین و صرفه جویی در مصرف آن.

کارهای انجام شده در کلاس: کره زمین را به کلاس آورده و بعد از مشاهده دقیق از بچه ها پرسیده شد که چه رنگی بیشتر از همه دیده می شود؟

با نشان دادن رنگ آبی متوجه شدند که بیشترین قسمت زمین را آب تشکیل داده است.

آب محلی برای زندگی جانوران و گیاهان است و گیاهان برای رشد و انسان برای ساختن از آب استفاده می کند.

بازی دریا و ساحل را انجام دادیم به این صورت که قسمتی از کف حیاط را دو قسمت کرده، یک طرف دریا و یک طرف ساحل و با گفتن کلمات دریا و ساحل بچه ها تشخیص دادند که باید به کدام طرف بپرند.

دستاورد برتر دبستان سلام یاسین در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

همچنین با قراردادن یک پیاز داخل یک لیوان آب و با مشاهده ی روز به روز آن متوجه رشد ساقه و ریشه ی گیاه در آب شدند.

و در آخر با کاربرد آب آشنا شدند، آب برای نوشیدن، برای شست و شو و نظافت، پخت و پز، برای کشاورزی، به شکل فواره برای زیبایی، ورزش شنا استفاده می شود. همچنین چرخه آب را به خوبی یاد گرفتند و متوجه شدند که آب دریاها و رودخانه ها به وسیله نور خورشید بخار شده و به صورت برف و باران دوباره به روی زمین برمی گردد.

"پروژه خاک"

در این پروژه دانش آموزان با خاک، از عناصر مهم تشکیل دهنده ی زمین آشنا شدند و آن را به زبان نقاشی، کاردستی و تجربه علمی بیان کردند.

انتظار می رود در این فرآیند با درست کردن کاردستی با گل، با دیگران ارتباط بر قرار کند و با کاربرد حس لامسه و بینایی ویژگی خاک و گل را مشاهده کند و در ساختن کاردستی الگویی از دنیای واقعی را مورد استفاده قرار دهد.

در کلاس مقداری خاک رس در اختیار بچه ها  قرار دادیم، خاک را با آب مخلوط کردند و گل را درست کردند. گل را ورز دادند و تلاش زیادی را برای این کار انجام دادند و با این گل توانستند مهره هایی را به شکل گلوله درست کنند و با چوب کبریت وسط گلوله را سوراخ کردند و با ردکردن نخ از داخل آن ها گردنبندی زیبا را درست کردند و همچنین با درست کردن گلدان های گلی و ریختن خاک دران و کاشتن گیاه تجربه خوبی را کسب کردند.

و در آخر با کاربردهای خاک در روی زمین آَنا شدند: در خانه های گلی، در کشاورزی، در کار هنری(سفالگری). همچنین متوجه شدند حشره ای به نام مورچه در زیر خاک چه زندگی جالبی دارد.

دستاورد برتر دبستان سلام یاسین در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

چرخه آب

"پروژه سنگ"

در این پروژه دانش آموزان با سنگ روی زمین، کوه ها و کاربردهای انسان از سنگ آشنا شدند.

اهداف آموزشی: معرفی و بیان ویژگی های سنگ ها، طبقه بندی بر اساس شکل و رنگ واندازه.

دانش آموزان با جمع آوری سنگ ها بر اساس ذوق خود به طور مستقل عمل کردند و سپس سنگ ها را با استفاده از حواس مختلف مشاهده کرده و برای شناخت مشخصات سنگ روی آن ها آزمایش انجام دادند.

کارهای انجام شده در کلاس: ما دانش آموزان را به پارک بردیم و کیسه ای در اختیار آن ها قرار دادیم و خواستیم سنگ هایی را در پارک جمع آوری کنند و بعد از شست و شوی آن ها همه سنگ ها را جلوی بچه ها قرار داده و با ذره بین مشاهده ی دقیق روی سنگ ها انجام دادند.

دستاورد برتر دبستان سلام یاسین در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

سنگ های صاف را از دیگر سنگ ها جدا کردند و توانستند سنگ ها را براساس رنگ شکل و اندازه دسته بندی کنند.

هم چنین با استفاده از شکل های مختلف سنگ ها  و کنار هم قرار دادن آن ها توانستند کاردستی هایی به شکل های مختلف درست کنند. (انواع حیوانات،گل،خانه) و در آخر به کاربردهای مختلف سنگ روی زمین پی بردند.

دانستند در ساختن ساختمان، مجسمه سازی، سد سازی و همچنین در ساختن بناهای تاریخی چون سنگ بسیار محکم است و این که سنگ را از کوه و معادن به دست می آورند.

ویژه نامه هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

بخش پژوهش تبیان تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی