تبیان، دستیار زندگی
رجعت در لغت به معنای بازگشت می باشد. در قاموس اللغة معنای رجعت را «بازگشت به دنیا» بیان كرده است. اما از نظر اصطلاحی عبارتست از: «بازگشت رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ و فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ و ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ و همچنین كافران و د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکومت حضرت سید الشهداء پس از رجعت

ولادت، امام حسین (ع)

«رجعت» از جمله مسائل اعتقادی مذهب شیعه است. و یكی از ضروریات تشیع به شمار می رود. ما در این بحث، ابتدا رجعت را معنا كرده و سپس مطالبی كه در رابطه با رجعت امام حسین ـ علیه السلام ـ است را بیان می كنیم، و در پایان به نتیجه گیری می پردازیم.

رجعت در لغت به معنای بازگشت می باشد. در قاموس اللغة معنای رجعت را «بازگشت به دنیا» بیان كرده است. اما از نظر اصطلاحی عبارتست از: «بازگشت رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ و فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ و ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ و همچنین كافران و دشمنان خاندان پیامبر به دنیا پیش از قیامت و پس از ظهور مهدی (عج) و حكومت آن بزرگواران در این جهان.»

در كتاب رجعت از نظر شیعه آمده است كه «عقیده به بازگشت ائمه معصومین و دو گروه از این امت ـ مۆمنین محض و كافرین محض ـ پس از ظهور حضرت ولی عصر (عج) را رجعت می نامند.»

رجعت امام حسین ـ علیه السلام ـ و حكومت آن حضرت

در این رابطه احادیث و مطالب فراوانی نقل شده است كه ما به برخی از آنها اشاره می كنیم. شیخ حر عاملی به نقل از تفسیر علی بن ابراهیم قمی می نویسد: «... خدا امامان را از نسل امام حسین ـ علیه السلام ـ قرار (داده) و پس از مرگ، او را به دنیا برگردانَد و یاریش كند تا دشمنانش را بكشد. و سلطنت روی زمینش دهد.»

سعد بن عبدالله در كتاب «مختصر البصائر» از معلی بن خنیس و زید شحام نقل می كند كه گفتند: حضرت صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: «اوّل كسی كه در رجعت برمی گردد امام حسین ـ علیه السلام ـ است،‌ به قدری در دنیا بماند كه ابروهایش روی چشمانش را بگیرد».

علامه مجلسی از قطب راوندی از امام باقر ـ علیه السلام ـ از امام حسین ـ علیه السلام ـ روایت كرده كه فرمود: «پس اول كسی كه زمین شكافته شود و او بیرون آید پیش از قیامت من باشم... پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ شمشیر خود را به دست قائم آل محمد ـ علیهم السلام ـ بدهد، پس ما بعد از آن، آنقدر در روی زمین بمانیم كه خدا خواهد.»

«اخبار در رجعت امیرالمۆمنین و حسین ـ علیهما السلام ـ و رجعت حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله ـ متواتر است... اما خصوصیات رجعت، اخبار در آن مختلف است و ضرورت و لزومی در تحقیق این خصوصیات نیست بلكه ایمان و اعتقاد اجمالی بر آن كفایت می كند

بعد از نقل این حدیث علامه مجلسی می نویسد: «در احادیث معتبره وارد شده است كه: اوّل كسی كه در رجعت زنده می شود و بر می گردد حضرت امام حسین ـ علیه السلام ـ می باشد و آن قدر در زمین پادشاهی كند كه موهای ابروی مباركش در روی چشم مباركش افتد.» احادیث در این زمینه بسیار زیاد است و علامه مجلسی و شیخ حر عاملی احادیث رجعت امام علی و امام حسین ـ علیهماالسلام ـ را متواتر می دانند.

مدت حكومت امام حسین ـ علیه السلام

در این زمینه هم روایات متعددی ذكر شده كه بعضاً در رابطه با طول حكومت با یكدیگر اختلاف دارند. شیخ حر عاملی در دلیل شصت و یكم در رابطه با رجعت می نویسد: «شیخ طوسی در آخر كتاب غیبت از جابر جعفی نقل می كند كه حضرت باقر ـ علیه السلام ـ فرمود: «به خدا یكی از ما اهل بیت بعد از مرگ سیصد سال سلطنت می كند. نه سال هم اضافه می كند» گفتم كی؟ فرمود بعد از حضرت قائم... پرسیدم حضرت قائم در عالم چند سال سلطنت می كند؟ فرمود: نوزده سال سپس منتقم خارج شود...

شیخ حر عاملی بعد از بررسی این حدیث می گوید: بعید نیست كه منتقم حضرت امام حسین ـ علیه السلام ـ باشد.»

علامه مجلسی در كتاب «رجعت» می نویسد: «در روایتی وارد شده است كه: حضرت امام حسین ـ علیه السلام ـ بعد از حضرت صاحب الأمر ـ علیه السلام ـ سیصد و نه سال پادشاهی جمیعِ روی زمین خواهد كرد...»

در احادیث معتبره وارد شده است كه: اوّل كسی كه در رجعت زنده می شود و بر می گردد حضرت امام حسین ـ علیه السلام ـ می باشد و آن قدر در زمین پادشاهی كند كه موهای ابروی مباركش در روی چشم مباركش افتد

در برخی از روایات مدت حكومت آن حضرت چهل سال بیان شده، حدیثی از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت شده در «منتخب البصائر» كه حضرت می فرماید: «اوّل كسی كه در رجعت بر می گردد حضرت حسین بن علی ـ علیه السلام ـ است و مكث می كند در زمین چهل سال...» و در حدیثی دیگر از امام صادق ـ علیه السلام ـ مدت فرمانروائی امام حسین ـ علیه السلام ـ را در رجعت 40 هزار سال بیان فرموده است.

نتیجه گیری:

اصل رجعت از نظر شیعه محقق خواهد شد. امّا بین علمای شیعه درباره كیفیت رجعت و مدت حكومت ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ  اختلاف نظر وجود دارد. ولی در اصل موضوع اتفاق دارند.

«اخبار در رجعت امیرالمۆمنین و حسین ـ علیهماالسلام ـ و رجعت حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله ـ متواتر است... اما خصوصیات رجعت، اخبار در آن مختلف است و ضرورت و لزومی در تحقیق این خصوصیات نیست بلكه ایمان و اعتقاد اجمالی بر آن كفایت می كند و اختلاف اخبار در خصوصیات یك چیزی باعث انكار اصل آن نمی شود.»

اعتقاد به جزئیات رجعت از جلمه ضروریات نیست، آنچه كه ضروری مذهب است رجعت ائمه ـ علیهم السلام ـ و تشكیل حكومت اسلامی است. اما مدّت زمان حكومت چقدر است اعتقاد به مقدار معینی، وجوبی ندارد.»

بخش مهدویت تبیان


منبع: پایگاه اینترنتی« اندیشه ی قم » با کمی تصرف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.