تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران جوان دبیرستان طوبی به مدیریت سرکار خانم شابهاری در بخش غرفه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان طوبی

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

غرفه های دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبیرستان طوبی به مدیریت سرکار خانم شابهاری در بخش غرفه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

غرفه ها

پژوهش خانم ها راضیه اکبری، سارا برزنده با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم فاطمه میرهادی، تصفیه کننده هوای اتاق بیمار می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان طوبی، غرفه

به گفته این پژوهشگران:

طرح در رابطه با تصفیه کننده ی هوای سلولزی است که مخصوص اتاق بیمار است. این تصفیه کننده از یک بوگیر ذغالی یخچال و پیاز رنده شده با چوب دارچین و اسپند است که از اسپند و چوب دارچین برای از بین بردن بوی نامطبوع پیاز مورد استفاده قرار می گیرد.

از خاصیت آنتی ویروس و آنتی باکتریال پیاز و همچنین وجود همین خواص در چوب دارچین و اسپند استفاده می کنیم تا از شیوع بیماری های واگیر، در بین عیادت کنندگان بیماران جلوگیری کنیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

همه نتایج حاکی از کشت و رشد کلیه ی باکتری ها بعد از قرار دادن ضدعفونی کننده است که بیان گر مۆثر بودن پیاز و اسپند و چوب دارچین است.

پیاز با جذب آلودگی ها و اسپند و چوب دارچین با پخش شدن در فضا می توانند تأثیر مضاعف داشته باشند و موجب کاهش احتمال شیوع بیماری برای مراجعین و عیادت کنندگان باشند.

پژوهش خانم ها زهرا امرالهی، رویا پازوکی، بهناز حیدری، نگین ملکی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم فاطمه میرهادی، ساخت اتوی فصول سرد می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

ما با استفاده از برخی انرژی های هدر رفته اعم از رادیاتور و بخاری، اتویی طراحی کردیم که بدون نیاز به الکتریسیته قابل استفاده می باشد. این اتو از دو قطعه چدن آهن ریخته گری شده و یک قطعه ال ای دی هشدار دهنده برای گرم شدن تشکیل شده و در آن از منابع طبیعی به عنوان جذب گرما استفاده شده است.

این اتو به وسیله ی یک گیره ی آویز به وسایل گرما زا (رادیاتور یا بخاری) وصل شده و دمای هدر رفته از آن ها را جذب می کند و بعد می توان با استفاده از آن لباس را اتو کرده است. اتویی که در سمت دیگر آن قرار دارد بعد از تمام شدن انرژی اتوی قبلی استفاده می شود تا اتوی قبلی دوباره گرم شود.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان طوبی، غرفه

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

این اتو کاملاًَ ابتکاری و کاربردی می باشد و هزینه ی تولید آن نسبت به اتوهای موجود کم تر بوده است و نیز ساخت آن آسان می باشد و استفاده از آن همراه با کاهش انرژی برق می باشد.

پژوهش خانم ها درسا سادات حسینی، شکیبا قربان زاده با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم فاطمه میرهادی، تولید سوخت طبیعی از بیومس می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

در حال حاضر بزرگترین بحران های بزرگ در جوامع گوناگون عبارتند از: احتراق زیاد سوخت های فسیلی و به وجود آمدن آلودگی زیست محیطی از طرفی و شتاب فزاینده در جهت به پایان بردن این منابع از طرف دیگر از مواردی می باشند که جوامع گوناگون را تهدید می کنند از این رو ما وسیله ای ساختیم که با ورود مواد پسمانده از محصولات کشاورزی یا فضولات حیوانی و فاضلاب های انسانی و خاک اره و ... به دستگاه به علت باکتری های تجزیه کننده ی هوا و با وجود گرما به سوخت گیاهای بیومیس تبدیل کنیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

با توجه به آزمایشات انجام شده ما نتیجه می گیریم که دستگاهی را که ما ساختیم می تواند در آینده جایگاه بنزین در پمپ بنزین ها شود و نتیجه می گیریم با این کار از آلودگی زیست محیطی و تهی گشتن سوخت های فسیلی کاسته ایم.

پژوهش خانم ها زینب دل عظیم، نگین ناظری قمی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم الهه قاسمی، آسان چین میوه می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان طوبی، غرفه

به گفته این پژوهشگران:

ما این طرح را در باغ  روی سه میوه امتحان کردیم از قبیل سیب، پرتقال، گیلاس. این طرح روی گیلاس جواب نداد زیرا به میوه گیلاس آسیب می رساند و وقتی درون توری می ریزد روی هم جمع می شود و میوه له می شود و روی پرتقال و سیب جواب می دهد زیرا میوه پوستی ضخیم دارد و امکان این که به میوه آسیب برسد کم است و میوه وقتی درون توری می افتد آسیب نمی بیند.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

این طرح برای باغ های مرکبات و در کل باغ هایی که دارای میوه هایی در اندازه های بزرگتر و وزن سنگین تر است کاربرد دارد. ولی برای میوه هایی در اندازه های کوچک تر و آبدارتر کاربرد  ندارد.

پژوهش خانم ها زینب زندیه، مبینا سربندی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم الهه قاسمی، تولید کود آلی موثر بر لوبیا از استخوان ماهی و ... می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان طوبی، غرفه

به گفته این پژوهشگران:

امروزه حتی در کشورهای پیشرفته نیز، از کودهایی استفاده می شود که بویی نامطبوع و یا املاح غنی ندارند به همین دلیل این طرح به ذهن ما رسید که کودی تهیه کنیم که علاوه بر داشتن منابع غنی دارای بویی مطبوع باشد.

1-     ابتدا استخوان های حیوانی مانند (مرغ، گوساله، ماهی) را در آب می جوشانیم.

2-     آن ها را به مدت دو روز در گوشه ای گذاشته و آن را به قطعات بسیار ریز تبدیل کردیم.

3-     سپس آن ها با خاکی که در آن هیچ املاحی وجود ندارد مخلوط می کنیم.

4-     سپس در آن ها مقداری لوبیا می گذاریم و کودمان بر اساس مراحل بالا درست شد و با آزمایشات انجام شده کودی بسیار مرغوب است.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

ما آمدیم و کودی را تهیه کردیم و آن را با خاک های خالص مخلوط کردیم و در آن گیاه لوبیا کاشتیم و دیدیم که گیاه در کود مرغ از همه زودتر در آمد و بعد از آن گیاه در کود ماهی در آمد و پس از آن گوساله و خاک برگ و خاک خالص.

اول از همه رشد لوبیا در مرغ خیلی خوب بود و بعد از آن رشد گیاه در خاک ماهی و پس از آن کود گوساله متوقف شد و بعد مرغ دیگه رشد نکرد و خشک شد ولی رقابت این بار بین ماهی و خاک برگ بود و خاک خالص و گیاه لوبیا در خاک برگ از همه بیشتر رشد کرده و خاک خالص طول گیاهش متوسط بود ولی خشک شد ولی این بار رقابت بین خاک برگ و ماهی بود. طول گیاه خاک برگ بی نهایت بود ولی بعد از مدتی خم شد و افتاد ولی ماهی قدش متوسط و بادوام تر بود و باقیماندنی تر بود. پس از آن که گیاه خاک برگ پلاسیده شد دوباره ماهی شاخ و برگ جدید داد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی