تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی ایران با صعود به جام جهانی بار دیگر نشان داد توانایی های بالایی نسبت به کشورهای عربی دارد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتبال عرب‌ها ازجان ایران چه می‌خواهد؟


تیم ملی ایران با صعود به جام جهانی بار دیگر نشان داد توانایی های بالایی نسبت به کشورهای عربی دارد؟

ایران

تیم ملی فوتبال ایران به عنوان تیم نخست گروه خود با اقتدار راهی جام جهانی برزیل شد. این در حالی است که تیم ایران حتی می توانست آسوده تر از این راهی برزیل شود. تساوی مقابل قطر در تهران، شکست از لبنان در بیروت و باختن از ازبکستان در تهران این صعود را سخت کرد. با این حال و در شرایطی که انتقاداتی هم نسبت به توجه به فوتبال می شود ایران چهارمین جشن صعود به جام جهانی را هم برگزار کرد.

در مقابل تیم های عربی آسیایی با این همه سر و صدا و حتی کسب میزبانی جام جهانی یک نظاره گر بیش هم نیستند.

عربستان سعودی حتی به مرحله دوم مسابقات نرسید از کویت وامارات اثری نیست. اسم بحرین گم شده است. عراق تیم پنجم گروه خود شد. قطر و لبنان با وجود تبانی و هزار نیرنگ راه به جایی نیافتند و...

با کمال تاسف باید گفت ایران که در منطقه خاور میانه باکشورهای عربی همسایه است بارها و بارها از ناحیه این کشورها به شکل ناجوانمردانه لطمه خورده است. قطرکه با پول نفت میزبانی جام جهانی را خریده و اعتبار فیفا را زیر سوال برده به شکل علنی با لبنان تبانی می کند تا جایی که صدای سرمربی لبنان در می آید. این کشور با دادن تابعیت به بازیکنان کشورهای دیگر در صدد ساختن تیمی برای خود است. لبنانی ها با این همه مهربانی مردم و دولت ایران خود را به پول قطر می فروشند. بحرینی ها برای عربستان خوش رقصی می کنند. هربار که ایران با یک تیم عربی بازی دارد ما با جنگ اعصاب آنها روبرو می شویم و...

وقتی در بازی ایران – کره جنوبی شاهد اعلام 4 دقیقه وقت تلف شده بودیم به نظر آمد که به این ترتیب در بازی ایران با کشورهای عربی باید 40 دقیقه وقت تلف شده محاسبه شود.

عربستان سعودی حتی به مرحله دوم مسابقات نرسید از کویت وامارات اثری نیست. اسم بحرین گم شده است. عراق تیم پنجم گروه خود شد. قطر و لبنان با وجود تبانی و هزار نیرنگ راه به جایی نیافتند و...

رحمان احمدی در یک صحنه دو توپ خطرناک را دفع کرد و مثل شیر سرحال و قبراق سرپا ایستاد و بازی را ادامه داد. در نظر بگیرید در این صحنه دروازه بان یکی از تیم های عربستان، قطر، امارات و یا بحرین مقابل ایران چنین واکنشی داشت آن گاه ما باید 10 دقیقه منتظر می ماندیم تا او از جایش بلند شود!

این نوع بازی های ناجوانمردانه از سوی این تیم ها آن قدر زیاد است که آوازه اش در دنیا پیچیده و نباید خیلی به آن توجه کرد اما ترفند جدید این تیم ها در خصوص تبانی قابل گذشت نیست.

در بازی ازبکستان و قطر و در حالی که بازی تا دقیقه 60 یک بر صفر به سود قطر در جریان می باشد ناگهان در عرض 30 دقیقه 5 گل به سود میزبان به ثبت می رسد که جای حرف و حدیث فراوان دارد. خوشبختانه اکنون ایران با غیرت ایرانی صعود کرده تا به ما انگ نزنند. اما به راستی از کنار این ماجرا و نیز تبانی قطر و لبنان به راحتی نمی توان عبور کرد.

رضا قوچان نژاد

فوتبال و ورزش جایی برای اشاعه دوستی ها و مودت بین مردم و همسایگان است. متاسفانه متولیان ورزش در برخی کشورهای همسایه ما با غوطه خوردن در افکاربدوی خود اینجا را با میدان جنگ اشتباه گرفته اند. حتی اگر این فضا را میدان جنگ فرض کنیم انتظار این است که این جنگ شکل مردانه داشته باشد نه اینکه برای بردن به هر عملی دست زد.

آوازه این عمل ناجوانمردانه قطر به جایی رسیده که حتی نشریات عرب زبان دست به اعتراض زده اند. تیتر و لحن این مطلب آن چنان تند است که ما به عنوان یک ایرانی و ذیربط آن را نمی پسندیم. ای کاش متولیان فوتبال و ورزش با رایزنی لازم فیفا را که داعیه فوتبال جوانمردانه دارد با این نوع رفتار آشنا کنند.

البته راه مقابله اصلی با چنین پدیده ای آن است که از سوی ملی پوشان خود دیدیم. پیروزی قاطع و صعود بی دردسر تا اسیر این جنجال سازی ها نشویم.

ضمن احترام به مسلمانان عرب زبان و اظهار دوستی و مودت با این جماعت بزرگ امیدواریم آنها گول این ترفندهای تفرقه افکنانه را نخورند و برای این که عزت خود را از دست ندهند آنها را به اعتراض صریح به این اقدام غیر انسانی دعوت می کنیم.

با هم اعتراضیه یک نشریه عراقی را مرور می کنیم:

 تبانی قطر و ازبکستان

صوت العراق: قطر، شرفش را حتی در فوتبال هم می‌فروشد!

سایت "صوت العراق" از تبانی تیم ملی فوتبال قطر در دیدار برابر ازبکستان خبر داد و نوشت که بازیکنان ایران از تبانی قطری‌ها آگاه بودند و توطئه آنها را نقش بر آب کردند.

تیم ملی فوتبال قطر در آخرین بازی خود در جام جهانی در حالی که تا دقیقه‌ 60 با یک گل از میزبان خود ازبکستان پیش بود به یکباره قافیه را واگذار کرد و پنج بار دروازه‌ خود را باز شده دید تا شایعه تبانی یک بار دیگر بر فوتبال قطر سایه اندازد.

ایران و قطر

سایت "صوت العراق" در گزارشی تند مدعی شد که قطر این کشور کوچک خلیج فارس بار دیگر در گرداب تبانی فرو رفت. در این گزارش که به قلم عباس المریانی نوشته شده، آمده است: سهل انگاری واضح و عامدانه بازیکنان قطر در دیدار برابر ازبکستان اصلا غافلگیر کننده نبود. آنها در حالی که در نیمه اول با یک گل جلو بودند به یک باره در نیم ساعت پنج گل دریافت کردند. همه پنج گل ازبکستان در 30 دقیقه‌ به ثمر رسید که این معمولا در فوتبال رخ نمی‌دهد. مطمئنا شکست قطر با این شکل و با این نتیجه‌ تنها در یک صورت رخ می‌دهد و آن توافق و سازش دو تیم برای جلوگیری از حضور ایران در برزیل. ازبک‌ها و قطری‌ها گمان می‌کردند که ایران نمی‌تواند در اولسان کره جنوبی را شکست دهد. آنها تساوی را محتمل‌ترین نتیجه‌ برای این دیدار می دانستند. البته نیم نگاهی هم به شکست ایران داشتند، اما تیم ملی فوتبال ایران هم معادلات را بر هم ریخت و تنها و تنها برای خود بازی کرد نه برای مصلحت دیگر تیم‌ها. بازیکنان ایران با پیروزی برابر کره جنوبی به آنچه که می‌خواستند دست یافتند، این در حالی است که قطری‌ها شرف و حیثیت خود را باختند و ازبکستان هم تنها با اختلاف یک گل نسبت به کره جنوبی از صعود مستقیم به جام جهانی باز ماند. این افراد نادان ارزیابی خوبی نداشتند و حساب همه چیز را نکرده بودند، چرا که ما درباره تیم ملی فوتبال ایران سخن می گوییم نه تیم دیگری.

در ادامه این گزارش آمده است: تبانی، عهدشکنی و گریز از قانون برای کشور کوچک قطر یک امر طبیعی به شمار می‌آید، کشوری که بر پایه خیانت و ظلم بنیان نهاد شده است و چه بسا بتوان گفت که تنها کشوری در جهان است که شرافت و آبروی خود را به راحتی برای منافع دیگران می‌فروشد. قطری‌ها همواره در معرض خرید و فروش (تبانی) هستند و این رویه آنها است. سوالی که نمی‌توان تفسیری برای آن پیدا کرد این است که چرا موضع‌گیری‌های قطر تا این اندازه پست است. آیا به خاطر حکومت خائن و ظالمانه در این کشور است یا به خاطر این که آنها کشوری کوچک و پست هستند که همواره احساس ترس و نگرانی می‌کنند؟ سهل انگاری و تبانی قطری‌ها قابل پیش‌بینی بود، اما آنچه که قابل پیش‌بینی نبود آگاه شدن ایرانی‌ها از این تبانی و نقش بر آب کردن تمام برنامه‌های قطری‌ها است.

ایران با پیروزی ارزشمندی که برابر کره جنوبی به دست آورد حساب و کتاب را برای کره‌ای‌ها و ازبک‌ها به جا گذاشت، چرا که به چنین حساب و کتاب‌های احتیاج ندارد و کار خود را انجام می‌دهد.


بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان