تبیان، دستیار زندگی
محمد مهدی همت، فرزند شهید محمدابراهیم همت در واکنش به خبری با عنوان «مشکل اینجا بود که اسم همسر شهید همت ژیلا است» گفت: این مطلب برایم جالب بود، اما جا داشت که بیشتر به موضوع پرداخته بشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نام مادرم ژیلا همت است نه زهرا بدیهیان!


محمد مهدی همت، فرزند شهید محمدابراهیم همت در واکنش به خبری با عنوان «مشکل اینجا بود که اسم همسر شهید همت ژیلا است» گفت: این مطلب برایم جالب بود، اما جا داشت که بیشتر به موضوع پرداخته بشود.

شهید همت

محمد مهدی همت گفت: متأسفانه شاهد هستیم که بعد از پایان جنگ طوری رفتار شده است که مردم را از شهدا جدا می‌کنند، انگار شهدا یک تافته جدا بافته بودند که ناگهان از آسمان به زمین نازل شدند و رفتند و جنگیدند و شهید شدند و تمام!

فرزند شهید همت گفت: باور کنیم که شهدا هم مثل مردم، جزو مردم بودند. شهدا هم مثل همین جوانان معمولی که امروز در شهرها می‌بینیم بوده‌اند، با همان خواسته‌ها و نیازها و حتی شیطنت‌های مرسوم جوانانه.

همت افزود: شهدا به لبیک امام (ره)  پاسخ دادند تا در مقابل دشمن از وطن و ناموس و عزت مردم دفاع کنند.

وی در مورد خلقیات شهید همت گفت: شهید همت از دوران نوجوانی راهش را پیدا کرده بود، از همان نوجوانی به سراغ آموزش زبان عربی رفت تا به قول خودش قرآن را با زبان عربی و مستقیم بفهمد نه با ترجمه، او حتی در دانشگاه رشته داروسازی را انتخاب کرد تا بتواند به قول خودش سهمی در اصلاح نقاط ضعف کشور در زمینه دارو و درمان داشته باشد.

فرزند فرمانده شهید لشگر 27 محمد رسول الله (ص) گفت: شهید همت یک آدم خشک و افراطی نبود، حتی در زمانی موهایش را بلند می‌کرد که عکس‌هایش را هم داریم، شهید همت به شدت خوش لباس بود و برای آراستگی خودش خرج می‌کرد.

وی گفت: شهید همت حتی برای خریدن کت و شلوار مورد علاقه‌اش از شهرضا به اصفهان آمد و حتی تا دگمه‌های لباسش هم برایش مهم بود، البته این کت شلوار شیک را بعدها به یک بسیجی که می‌خواست عروسی کند ولی لباس دامادی نداشت، هدیه داد.

مهدی همت گفت: شهدا اسطوره نیستند، بلکه اسوه هستند، اسوه در آموزه‌های قرآنی یعنی نشانه، یعنی نشانه‌های در دسترس و در میان مردم، نباید طوری تبلیغ کنیم که شهدا اسطوره‌های غیرقابل دسترسی هستند.

وی افزود: شهدا هیچ وقت در مقابل مردم تعریف نشدند و نبودند، شهدا هیچ وقت برای هم‌وطنانشان دست بزن نداشتند، این جمله معروف از شهید همت هست که می‌گوید اگر جوانی به انحراف کشیده شده تقصیر من مسئول است که نتوانسته‌ام راه حق را به او ارائه کنم.

مهدی همت گفت: شهدا اسطوره نیستند، بلکه اسوه هستند، اسوه در آموزه‌های قرآنی یعنی نشانه، یعنی نشانه‌های در دسترس و در میان مردم، نباید طوری تبلیغ کنیم که شهدا اسطوره‌های غیرقابل دسترسی هستند

همت ادامه داد: شهدا با همین مردم زندگی می‌کردند، با همین مردم، عروج کردند، شهدا مال مردم هستند و مردم هم در همه شرایط شهدا را از خودشان می‌دانند، جالب است که این را بگویم که دوستی از دوستان حاج همت برایم تعریف می‌کرد که بعد از انقلاب به طور اتفاقی شهید همت را دیدم در حالی که دهانم بوی مشروب می‌داد، شهید همت هم کاملا متوجه شد، فکر می‌کردم با من برخورد شدیدی کند، اما به رویم نیاورد و بزرگوارانه برخورد کرد و همین فرد بعدها توبه کرد و از رزمندگان مخلص جنگ شد.

فرزند شهید همت در مورد حساسیت برخی به نام همسر شهید همت هم گفت: بعد از شهادت پدرم تا مدت‌ها اسم مادرم را در فیش حقوقی بنیاد شهید می‌نوشتند زهرا بدیهیان! که این کار مادرم را عصبانی می‌کرد و می‌گفت نامم (ژیلا) را پدر و مادرم برایم انتخاب کرده‌اند و من به این نظر پدر و مادرم احترام می‌گذارم و این کار بنیاد شهید بی احترامی و بی حرمتی به من و خانواده‌ام است.

مهدی همت ادامه داد: اخیراً نام مادرم را در نامه‌های اداری بنیاد شهید می‌نویسند ژ. بدیهیان که باز هم بی احترامی به ما، شهدا و خانواده شهدا است و نشان می‌دهد این فرهنگ غلط هنوز اصلاح نشده است.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: شهدای ایران