تبیان، دستیار زندگی
برای محافظت هر چه بیشتر از مینای دندان لازم است که مواد غذایی قلیایی مانند بادام، سیب زمینی و غیره میل کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دندان‌های مرواریدی می‌خواهید؟ بخوانید


برای محافظت هر چه بیشتر از مینای دندان لازم است که مواد غذایی قلیایی مانند بادام، سیب زمینی و غیره میل کنید.

دندان

احتمالاً شما هم بارها از سفیدی و زیبایی دندان‌های ستاره‌های سینما شگفت‌زده شدید و از لبخند زیبای آن‌ها لذت برده‌اید. اگر شما هم می‌خواهید زردی و لکه ها را از دندان‌هایتان بزدایید باید به سراغ مواد غذایی مناسب بروید. درست است که برخی از خوراکی‌ها به مینای دندان آسیب می‌زنند و باعث بروز لک می‌شوند اما هستند مواد غذایی دیگری که باعث سفیدی دندان‌ها می‌شوند. البته باید بدانید که هیچ چیز جای مسواک زدن روزانه را نمی‌گیرد. در این مطلب لیستی از مواد غذایی مفید برای سفیدی و زیبایی دندان‌ها را ذکر می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

دندان‌های مرواریدی: آب

آب اولین و مهم‌ترین نوشیدنی سفیدکننده‌ی دندان‌هاست. زمانی که یک لیوان آب نوش جان می‌کنید بخش داخلی دهان تمیز می‌شود. به این ترتیب دهان از باقیمانده‌ی غذاهای خورده شده که به دندان‌ها می‌چسبد پاک و تمیز می‌شود. این باقیمانده‌ی غذاها معمولاً به دندان‌ها می‌چسبند و می‌توانند باعث ایجاد لک در مینای دندان و یا باعث تشکیل جرم ‌شوند. پس هر وقت توانستید دهانتان را با آب بشویید تا دندان‌هایتان دوش بگیرند و تمیز شوند.

دندان‌های مرواریدی: لیموترش

آب لیموترش تمیز کننده و ضدلک است. حتی برای سفیدی ناخن‌ها نیز از این میوه‌ی اسیدی استفاده می‌شود. قدرت سفید کنندگی لیموترش برای تمیزی دندان‌ها نیز موثر است. در واقع اسیدسیتریک لیموترش یک سفیدکننده‌ی واقعی مینای دندان محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم هر هفته یک مرتبه (نه هر روز) مسواکتان را به آب لیموترش آغشته کرده و دندان‌هایتان را مسواک بزنید. از این گذشته لیموترش را به برنامه‌ی غذایی‌تان نیز اضافه کرده و غذاهایتان را با آب لیموترش میل کنید.

دندان‌های مرواریدی: سیب

سیب یک میوه‌ی همه کاره است. این میوه‌ی بهشتی سرشار از ویتامین‌های مختلف است و به لاغری کمک می‌کند. خواص سیب به همین جا ختم نمی‌شود. خوردن این میوه یک روش کاملاً طبیعی برای سفیدی دندان‌هاست. البته در این مورد آنزیم‌های آن دخالتی ندارند. قدرت سفید کنندگی سیب مربوط به این است که مدت طولانی جویده می‌شود و دندان‌ها را درگیر می‌کند. جویدن باعث تحریک ترشح بزاق می‌شود. بزاق هم داخل دهان را تمیز می‌کند و به این ترتیب همه‌ی باقیمانده‌های غذاهایی که می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند را از بین می‌برد.

دندان‌های مرواریدی: هویج

خوردن هویج هم مانند سیب باعث می‌شود که دندان‌ها به مدت طولانی مشغول کار شوند. عمل جویدن، ترشح بزاق را زیاد می‌کند و همین مسئله هم باعث می‌شود که هویج بتواند به طبیعی‌ترین شیوه دندان‌ها را سفید کند. می‌توانید از کرفس نیز برای سفیدتر شدن دندان‌هایتان استفاده کنید.

مصرف زیاد چای، قهوه، نوشابه های رنگی و همچنین مصرف دخانیات باعث

زردی و لک شدن دندان‌ها می‌شود

دندان‌های مرواریدی: پنیر

مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند پنیر، دوستدار زیبایی دندان‌های ماست. پنیر یک مزیت دیگر هم دارد. بر خلاف شیر (که سرشار از کلسیم است) پنیر نیاز به جویده شدن دارد. نیازی به توضیح دوباره نیست که جویدن باعث ترشح بیشتر بزاق می‌شود. سلامت و زیبایی دندان‌ها به ترشح بیشتر بزاق نیز بستگی دارد. هر چه دهان شما تمیزتر باشد سلامت دندان‌ها بیشتر تضمین می‌شود.

دندان‌های مرواریدی: نعنا و مریم گلی

برای افزایش ترشح بزاق می‌توانید نعنا، برگ مو، مریم گلی و یا بادرنجبویه بجوید. این گیاهان علاوه بر تمیز کردن دندان‌ها و حفره‌ی دهان باعث خنکی و خوشبو شدن نفس نیز می‌شود. علاوه بر این‌ها پودر زنبق و گیاه دم اسبی نیز باعث تمیزی و سفیدی دندان‌ها می‌شود.

دندان‌های مرواریدی: بادام

برای محافظت هر چه بیشتر از مینای دندان لازم است که مواد غذایی قلیایی مانند بادام، سیب زمینی و غیره میل کنید. بیشتر میوه و سبزیجات غیر اسیدی نیز باعث محافظت از مینای دندان می‌شود. در واقع باید بدانید که pH دهان ما بسیار پایین است و برای همین بالا رفتن حالت اسیدی آن به مینای دندان و دندان‌ها آسیب وارد می‌کند. برای همین لازم است که مواد غذایی قلیایی زیادی مصرف کنید تا از بالا رفتن حالت اسیدی دهان جلوگیری کند.

شیر و دندان

دندان‌های مرواریدی: شیر

شیر نیز مانند پنیر منبع کلسیم می‌باشد. برای همین هم باید برای حفظ سلامت و سفیدی دندان‌ها از خواص این مواد غذایی نهایت استفاده را ببرید. شیر نیز مانند آب و بر خلاف نوشیدنی‌های رنگی و شیرین دیگر روی دندان‌ها لک به جا نمی‌گذارد. علاوه بر این شیر یک مزیت دیگر دارد که یک ماده‌ی غذایی قلیایی محسوب می‌شود. برای همین هم می‌تواند حالت اسیدی دهان را کاهش دهد و از مینای دندان محافظت کرده و دندان‌ها را سفید کند.

حرف آخر

سرسری و با بی‌حوصلگی مسواک نزنید. کمترین زمان مسواک زدن باید حدود سه دقیقه و با دقت باشد. مطمئناً چندان سرگرم کننده نیست که سه دقیقه جلوی آینه با دهان کفی بایستید و مسواک بزنید. می‌توانید برای این که حوصله‌تان سر نرود تلویزیون تماشا کنید. باید بدانید که مصرف زیاد چای، قهوه، نوشابه های رنگی و همچنین مصرف دخانیات باعث زردی و لک شدن دندان‌ها می‌شود. بعد از مصرف این مواد غذایی دندان‌هایتان را مسواک بزنید و یا این که دهانتان را آب بکشید. برای سفیدی بیشتر دندان‌ها می‌توانید هرازگاهی یک نوک انگشت جوش شیرین روی خمیر دندانتان بریزید و دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

دوست و دشمن‌های مینای دندان

سلامت دهان و دندان با این مواد غذایی

خوراکی‌هایی برای داشتن لبخند دلنشین

مراقبت از لثه با تغذیه مناسب

5 ماده‌ی غذایی برای داشتن نفس خوشبو

تأثیر غذاها بر سلامت دهان و دندان

اگر دندان‌های مرواریدی می‌خواهید، این‌ها را بخورید

5 ماده‌ی غذایی مضر برای دندان‌ها

مواد غذایی که دندان‌ها را سفید می‌کند

سلامت دهان و لثه با 14 خوراکی

دندان‌های سالم با تغذیه سالم

7 توصیه غذایی برای سلامت دندان‌ها

خرما، دشمن پوسیدگی دندان

رژیم غذایی مضر برای دندان‌ها، کل بدن را تهدید می‌کند

مقدار پوسیدگی دندان، به شکل و نوع ماده غذایی بستگی دارد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.