تبیان، دستیار زندگی
پنهان کردن واقعیت‌ها از کودکان، نه تنها به سلامت روحی و روانی آن‌ها کمک نمی‌کند، بلکه در آینده نیز، آن‌ها را دچار مشکلات روحی جدی می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرزندتان را لای پر قو بزرگ نکنید!


پنهان کردن واقعیت‌ها از کودکان، نه تنها به سلامت روحی و روانی آن‌ها کمک نمی‌کند، بلکه در آینده نیز، آن‌ها را دچار مشکلات روحی جدی می‌کند.


پدر و فرزند

سال جدید بهتری برای فرزندانتان بسازید

عادات سالم در افراد، از سنین ابتدایی زندگی شکل می‌گیرند، در سال جدید، به فرزندانتان کمک کنید زندگی بهتری داشته باشند.

الگوی دوری از خشونت باشید

الگوی خوبی باشید تا فرزندانتان بیاموزند از خشونت دوری کنند. کتک زدن، سرزنش کردن و تحقیر کردن، به کودکان می‌آموزد که می‌توانند با دیگران چنین رفتارهایی داشته باشند و این‌گونه، مشکلات را حل کنند. هرگز برای تربیت فرزندانتان، از تنبیه بدنی استفاده نکنید. از ابتدا زمانی که فرزندتان تازه متولد شده، با لحن آرام با او صبحت کنید، حتی زمانی هم که از دستش عصبانی می‌شوید، هرگز سر او فریاد نکشید.

این کار دو اشکال عمده دارد: اول این که فریاد زدن شما برایش عادی می‌شود و در آینده برای تربیت او دچار مشکل می‌شوید. دوم اینکه می‌آموزد برای رسیدن به اهدافش، باید فریاد بکشد و با دیگران دعوا کند. تردید نکنید كه روش‌های تربیتی که در آن‌ها، با کودکتان آرام و بدون خشونت برخورد می‌کنید، تأثیر بهتری دارند.

به او بیاموزید انتقادها را بپذیرد

والدین امروزی، متأسفانه به ندرت به فرزندانشان می‌آموزند که طبیعی است اشتباه کنند و ممکن است مورد انتقاد قرار بگیرند. به فرزندتان کمک کنید كه بیاموزد در برابر انتقادها، واکنش بدی نشان ندهند و آن‌ها را بپذیرند. به فرزندتان بیاموزید گاهی اوقات، انتقاد به آن‌ها کمک می‌کند به فردی موفق‌تر و بهتر تبدیل شوند و اگر انتقاد نادرست و نابجا بود، می‌توانند با رعایت ادب و احترام دلایل خود را ارائه دهند.

حتماً هر روز برای فرزندانتان کتاب بخوانید

از زمانی که فرزندتان شش ماهه شد، برای او کتاب بخوانید. این کار از اوایل زندگی اهمیت مطالعه را به او می‌آموزد و برایش به یکی از بهترین عادات تبدیل می‌شود. فرزندتان از شما می‌آموزد که مطالعه کند، با این کار، آینده بهتری برایش رقم می‌زنید.

بسیاری از والدین، زمانی که از دست فرزندشان خسته می‌شوند، او را مقابل تلویزیون می‌نشانند تا حداقل چند دقیقه‌ای آرامش بگیرند. اگر شما هم از این روش استفاده می‌کنید، به آنچه که فرزندتان می‌بیند دقت کنید.

به او عشق را هدیه بدهید

به گونه‌ای رفتار کنید که فرزندتان همواره مطمئن باشد والدینش او را تحت هر شرایطی عاشقانه دوست دارند و همیشه برای آن‌ها مهم است. حس ارزشمندی و اعتماد به نفس، از ماه‌ها و سال‌های آغازین زندگی در فرد ایجاد می‌شود. زمانی که فرزندتان با شما صحبت می‌کند، به او ارزش بدهید و به صحبت‌هایش با دقت گوش کنید، برایش وقت بگذارید.

به او ثابت کنید كه تحت حمایت شما استریال اما مراقب باشید به گونه‌ای رفتار نکنید که بیش از حد به شما وابسته شود. در هر سن و در حد توانایی‌هایش به او مسوولیت دهید و به میزان لازم او را حمایت کنید. با کودکتان همراهی کنید، با او بخندید، با او خوشحالی کنید و زمانی که ناراحت است، با او ناراحت شوید.

به او بفهمانید كه درکش می‌کنید تا به خاطر نیاز به یک همدم واقعی، سراغ افراد ناشایست نرود. مسلماً مشکلاتی که فرزند خردسال شما را ناراحت و آزرده می‌کنند، برای شما چندان اهمیتی ندارند و به نظرتان کوچک و حتی خنده‌دار می‌آیند، اما این مشکلات برای او بسیار بزرگ هستند.

مهد کودک الکترونیک

مراقب آنچه کودکتان می‌بیند، باشید

بسیاری از والدین، زمانی که از دست فرزندشان خسته می‌شوند، او را مقابل تلویزیون می‌نشانند تا حداقل چند دقیقه‌ای آرامش بگیرند. اگر شما هم از این روش استفاده می‌کنید، به آنچه که فرزندتان می‌بیند دقت کنید.

شاید فرزندتان بسیار کوچک باشد، اما آنچه می‌بیند و می‌شنود، از همین زمان روی او تأثیر می‌گذارد. بهتر است خودتان تصمیم بگیرید كه چه زمانی مسائل مختلف را به او بیاموزید.

فرزندتان را لای پر قو بزرگ نکنید

طبیعی است که والدین برای فرزندِ عزیزتر از جانشان، بهترین‌ها را بخواهند اما به یاد داشته باشید كه شاید شما بتوانید هر چه را فرزندتان می‌خواهد برایش فراهم کنید، اما زمانی که او بزرگ شده و وارد اجتماع می‌شود، شرایط برایش تغییر می‌کند.

هم‌کلاسی‌ها، معلمان، همکاران و دیگر افرادی که فرزندتان پس از ورود به اجتماع با آن‌ها در ارتباط است، دلیلی نمی‌بینند که مانند شما برای او، ازخودگذشتگی کرده و همه چیز را برایش فراهم کنند، چون آن‌ها هم عزیزدردانه والدین خودشان هستند و بهترین‌ها را برای خودشان می‌خواهند نه برای فرزند شما!

کودکتان را با واقعیت‌ها آشنا کنید

پنهان کردن واقعیت‌ها از کودکان، نه تنها به سلامت روحی و روانی آن‌ها کمک نمی‌کند، بلکه در آینده نیز آن‌ها را دچار مشکلات روحی جدی می‌کند. با توجه به سن و سال کودکتان و با در نظر گرفتن فهم و درک او از مسائل زندگی، به فرزندتان بیاموزید که هر کسی در زندگی، مشکلاتی دارد و زندگی آدم‌ها، سراسر از خوشبختی و راحتی نیست.

مسلماً کودکان در سنین کم نمی‌توانند بسیاری از مشکلات را درک کنند، اما اینکه آن‌ها را به طور کامل از دنیای واقعی دور نگه دارید نیز به هیچ وجه صحیح نیست. به کودکتان بیاموزیدكه  هر کسی در زندگی مشکلاتی دارد و آن‌ها، همه طبیعی هستند و با مواجه شدن با مشکلات، نباید ناامید شد، بلکه باید بیشتر تلاش کرد تا مشکلات را با موفقیت پشت سر گذاشت.

به گونه‌ای رفتار کنید که فرزندتان همواره مطمئن باشد والدینش او را تحت هر شرایطی عاشقانه دوست دارند و همیشه برای آن‌ها مهم است.

هرگز در حضور آن‌ها سیگار نکشید

امروزه، همه در فضایی زندگی می‌کنیم كه پر است از آلودگی‌ها و مواد مضر برای سلامتی. هوای شهرها آلوده‌اند، در اطراف‌مان انواع و اقسام امواج مضر برای سلامتی وجود دارد و متأسفانه نمی‌توانیم خودمان را از مضرات این آلودگی‌ها حفظ کنیم. در این میان، استعمال دخانیات، خطرات احتمالی برای سلامتی را چند برابر می‌کند. برای حفظ سلامت فرزندانتان، هرگز در حضور آن‌ها سیگار نکشید.

بیش از حد به فرزندتان کمک نکنید

به فرزندتان اجازه دهید کارهایش را خودش انجام دهد. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات والدین که آینده فرزندان را تباه می‌کند، از آغاز ورود به مدرسه شروع می‌شود. کودکان مدارس ابتدایی، تکالیف زیادی دارند تا مهارت‌های لازم در نوشتن و خواندن را بیاموزند. والدین در مواجه شدن با چنین شرایطی، معمولاً تکالیف فرزندانشان را انجام می‌دهند، چون تصور می‌کنند آن‌ها بسیار کوچک هستند و از انجام دادن این تکالیف خسته می‌شوند.

این کار اشتباه بزرگی است، تمام کودکان هم سن و سال فرزند شما هم این تکالیف را انجام می‌دهند. کمک‌های نابجای شما، توانایی‌های ضروری برای موفقیت در زندگی را از آن‌ها می‌گیرد، چون نمی‌توانند مهارت‌های لازم برای داشتن یک زندگی موفق را کسب کنند.

در آینده، حتی زمانی که بزرگ و بالغ شدند نیز اعتماد به نفس لازم برای انجام امور مختلف را نخواهند داشت و آن زمان است که شما را به خاطر محبت‌های بیش از حد امروز، سرزنش خواهند کرد.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: JOMANG

برگرفته از انجمن: خانواده

مطالب مرتبط:

امان از اشتباهات والدین!

بزرگ‌ترین اشتباهات بزرگ‌ترها

والدین موفق، شنوندگانی خوب

مهرورزی به كودك،‌ تا چه حد؟

كودك را با ادب تربیت كنیم

این‌ها را كه نباید به بچه‌ها گفت

ابن حرف‌ها، كودك را می‌رنجاند

امان از مشاجره فرزندان!

مرغ بچه‌ها یك پا دارد!