تبیان، دستیار زندگی
ویتامین C یک ماده مغذیضداکسیداسیون است که به بازیابی ویتامین E در بدن کمک می کند. ویتامین C تشکیل کلاژن را هم تحریک می کند. ادعا بر این است که ویتامین C با تحریک کردن ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر مدرسه راهنمایی رفاه

در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر مدرسه راهنمایی رفاه در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان مدرسه راهنمایی رفاه به مدیریت سرکار خانم رضوان السادات صاحب جمعیان در هشتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. پروژه ساخت انواع کرم ها صد درصد طبیعی از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. لیلا منصوری، زهرا آقاصادقی و عاطفه سادات کاظمی، پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم عصمت تنیده ور انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارائه می گردد.

در گام اول باید درباره ویتامین هایی که در سلامت و شادابی پوست موثرند، اطلاعاتی داشته باشیم.

ویتامین C

ویتامین C یک ماده مغذیضداکسیداسیون است که به بازیابی ویتامین E در بدن کمک می کند. ویتامین C تشکیل کلاژن را هم تحریک می کند. ادعا بر این است که ویتامین C با تحریک کردن تجدید سلولی و افزایش جریان خون پوست را ترمیم و از آن محافظت می کند. تولید کرم های حاوی آن مشکل است چرا که ویتامین C به سرعت تجزیه می شود.

دستاورد برتر مدرسه راهنمایی رفاه در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

ویتامین E

ویتامین E یک ماده مغذی ضداکسیداسیون است. یکی از چند مطالعه انسانی در مورد ویتامین E نشان دهنده کاهش اندک چین و چروک، خشکی و انعطاف ناپذیری، طول خطوط پوست صورت و عمق چروک ها بوده است.

فاکتورهای رشد

کینتین( Kinetine ) یک فاکتور رشد گیاهی، یکی از رایج ترین مواد موجود در کرم های آرایشی است. ادعای سازندگان کرم ها این است که این مواد می توانند چروک های ظریف و قوام ناهموار پوست را کاهش دهند.

ایزوفلاوون های سویا

عصاره پروتیینی لوبیای سویا حاوی مواد متعدد شبه استروژنی است که ایزوفلاوون ها نام دارند. مطالعات در حیوانات نشان دهنده آن است که ایزوفلاوون های موجود در سویا پوست را در برابر آسیب ناشی از نور خورشید محافظت می کنند و ممکن است باعث افزایش تولید ماده ای به نام هیالورونیک اسید در پوست شوند که بر ضخامت پوست می افزاید و با اتصال یافتن به مولکول های آب در پوست چین و چروک ها را کاهش می دهد.

هیدروکسی اسیدها

آلفا هیدروکسی اسیدها، بتاهیدروکسی اسیدها و پولی هیدروکسی اسیدها همگی انواع مصنوعی اسیدهای مشتق از میوه های قنددار هستند. هیدروکسی اسیدها تولید کلاژن، پروتیینی را که پوست را ضخیم می کند و مانع از دست رفتن آب آن می شود، تحریک می کند. استفاده از این اسیدها ممکن است باعث بهبودی متوسط خطوط و چروک های ظریف شود.

طرز ساخت کرم های طبیعی

دستاورد برتر مدرسه راهنمایی رفاه در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

کرم تقویتی ویتامین E و A

  • موم عسل: 1 قسمت ،
  • آب مقطر: 2 قسمت
  • موم سفید: 2 قسمت ،
  • گلاب: 2 قسمت
  • لانولین: 2 قسمت ،
  • روغن بادام شیرین : 4 قسمت ،
  • كپسول ویتامین A و E از هر كدام 6 كپسول

موم عسل و موم سفید و لانولین را در روی بخار آب قرار داده و خوب مخلوط كنید تا رقیق شود و بعد روغن بادام شیرین را به آن اضافه كرده و بعد مایع را از روی حرارت برداشته و به آن آب مقطر و گلاب اضافه كرده و خوب مخلوط كنید و به مدت 5 دقیقه دوباره روی بخار آب قرار داده و سپس بگذارید تا سرد شود و بعد از سرد شدن ویتامین ها را به آن اضافه كنید تا كرم آماده استفاده شود.

کرم ضد جوش

  • پیاز: 2 عدد،
  • گلاب: 1 استكان
  • روغن: 100 گرم
  • شیر:1 فنجان ،
  • عسل : 1 قاشق

دو عدد پیاز را رنده كرده و كاملا نرم كنید و در حرارت بسیار كم با یک روغن (بهتر است روغن كنجد باشد) بپزید، در موقع پختن آن را به طور دایم به هم بزنید و یک قاشق عسل و یک استكان گلاب و یک فنجان شیر به آن بیافزایید، وقتی تمام اجزای ذكر شده به خوبی مخلوط شدند، می توان آن را  روی نقاط پرجوش پوست، روی بثورات جلدی، روی لكه های نارنجی رنگ پوست مانند كرم بمالید.

تذكر : برای نگهداری در مدت زمان بیشتر بهتر است از شیر در آن استفاده نكنید.

در تهیه كرم های زیبایی از نشاسته پخته و گلیسرین نیز می توانید استفاده كنید.

  کرم خیار (ضد کک و مک ،ضد التهاب پوست‌،‌ درمان خراش و ترک لب)

1ـ لانولین: 25 گرم

2ـ موم سفید: 30 گرم

3ـ خیار رنده شده : 2 گرم

4ـ روغن بادام شیرین: 50 گرم

خیار رنده شده را با روغن بادام شیرین حرارت ملایم دهید تا آب خیار بخار شود سپس  آن را صاف کنید، لانولین و موم را به روش بن ماری (روش بن ماری یعنی موادی از قبیل لانولین، وازلین یا موم را در یک ظرف نشکن مانند پیرکس ریخته و ظرف پیرکس را درون یک قابلمه که در آن آب ریخته ایم می گذاریم و قابلمه را روی شعله گاز می گذاریم تا آب درون قابلمه داغ شود؛ این گرما موجب آب شدن مواد درون پیرکس می گردد) آب نمایید و سپس روغن حاصل را به آرامی به هم بزنید تا کرم درست شود.

  کرم زیر چشم

1ـ لانولین : 25 گرم

2ـ روغن جوانه گندم : 10 گرم

3ـ عسل: 2 قاشق غذا خوری

لانولین را به روش بن ماری آب نموده و روغن جوانه گندم و عسل را اضافه می کنیم.

دستاورد برتر مدرسه راهنمایی رفاه در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

  کرم عسل(طراوت و شادابی پوست، برطرف کننده چین و چروک ، غذایی برای مولکول های پوست)

1ـ لانولین: 3 قاشق غذا خوری

2ـ عسل : 3 قاشق غذا خوری

3ـ روغن بادام شیرین: نصف فنجان

لانولین را به روش بن ماری آب نموده و عسل و روغن بادام شیرین را اضافه کنید.

پژوهشگران این مدرسه کرم های دیگر نیز ساخته اند،برای مطالعه سایر کرم ها اینجا کلیک کنید.

ویژه نامه هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

بخش پژوهش - تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی