تبیان، دستیار زندگی
یکی از مسائلی که در مقطع ابتدایی و دیگر مقاطع تحصیلی از اهمیت زیادی بر خوردار می‌باشد، داشتن مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش آموزان است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش مهارت‌های فردی برای دانش آموزان درتابستان

فراگیری مهارت‌های اجتماعی کودکان امروز؛ تضمینی برای آینده‌ای موفق.

یکی از مسائلی که در مقطع ابتدایی و دیگر مقاطع تحصیلی از اهمیت زیادی بر خوردار می‌باشد، داشتن مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش آموزان است.

مهارت‌های فردی آموختن ارتباط میان فردی موثربین نوجوانان باهمسن و سالان است که منجربه مهارت‌های اجتماعی می‌شود. مهارت‌های اجتماعی به مجموعه رفتارهای فراگرفته قابل قبولی گفته می‌شود که فرد را قادر می‌سازد با دیگران ارتباطی موثر داشته و از عکس العمل های نا معقول اجتماعی خودداری کند.

مشکلات کودکان در مهارت‌های اجتماعی غالبا به این دلیل است که کودکان نمی‌دانند در موقعیت‌های خاص اجتماعی چه کاری انجام دهند؟ یکی از دلایل اصلی که سبب می‌شود کودکان خاصی محبوبیت نداشته باشند اینست که آنان مهارت‌های اجتماعی مناسبی که می‌تواند آن‌ها را دوست داشتنی جلوه دهند، ندارند. این کودکان در یک وضعیت دو سویه گرفتارند. از طرفی، دانش آموزان بی دقت فرصتی برای تمرین مهارت اجتماعی نمی‌یابند و از طرف دیگر آن‌هایی که در مهارت‌های اجتماعی ضعیف هستند قادر به برقراری دوستی نیستند.

از آنجا که مهارت‌های فردی، روشی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان است، خانواده‌ها نقش بسزایی در مدیریت اوقات فراغت پنهان دانش آموزان دارندو با مشارکت پدرومادرها در طرح اوقات فراغت دانش آموزان، مدیریت این ایام هدفمندتر خواهد شد. والدین می‌توانند درتابستان که کودکان ازاوقات فراغت بهره می‌برند بابرنامه ریزی صحیح فرزندانشان را جهت غلبه بر این مشکلات آموزش دهند تاسبب مهارت آموزی آنان گردد.

بسیاری از محققان معتقدند که مهارت‌های اجتماعی آموختنی هستند، زیرا کودکانی که در محیط‌های نامناسب و نا معقول زندگی می‌کنند قادر به برقراری ارتباط صحیح نمی‌باشند و باعث می‌شود در بین دیگران محبوبیت نداشته ونهایتا مهارت اجتماعی رافرانمی گیرند. چنین اشخاصی درجوانی وبزرگسالی ازاجتماع وکارآموزی دورمی شوند وحتی در فراگیری شغل مناسب وتشکیل خانواده نیز ناتوان می‌مانند!

نهایتا خانواده‌ها برای تامین آسایش آینده فرزندان بایدازامروزبرنامه ریزی نمایند. ازامروزمهارتهای فردی واجتماعی رابه آنان بیاموزند تا فرزندان آینده‌ی کاری وخانوادگی تضمین شده‌ای داشته باشند.

در تعریف مهارت اجتماعی، ویژگی‌های ذیل مورد قبول اکثر محققان می‌باشد:

  • ارتباط فرد به فرد که شامل تبادل و تفسیر پیام‌هاست.

  • عوامل موثر در یادگیری رشد پیدا می‌کنند و علاوه بر شخصیت فرد تجارب گذشته و تعامل بین فردی نیز در رسیدن به هدف موثر است.
  • به صورت کلامی (سخن، لغات یا جملات) و یا غیر کلامی (استفاده از چشم، تن صدا، بیان چهره‌ای و ژست‌ها).
  • از فرهنگ و گروه اجتماعی که فرد در آن زندگی می‌کند، تأثیر می‌پذیرد.

  • از طریق اجتماعی رشد پیدا می‌کند؛ این تقویت در صورتی مۆثر که مورد علاقه فرد بوده وبرانگیزاننده باشد.

  • طبیعت دو جانبه دارد و رفتارهای دو سویه را می‌طلبند. از عوامل محیطی، سن، جنس و موقعیت دیگر افراد، تأثیر می‌پذیرد.

نوجوانی که به لحاظ اجتماعی مهارت دارد قادر است رفتارهای مختلف و مناسبی باهمسن وسالان وافراد اجتماع داشته باشد. این توانایی‌های اجتماعی در قالب عملکرد رفتاری پی ریزی می‌شود و این نکته یکی از ویژگی‌های بارز ارتباط اجتماعی ماهرانه است. توصیه ما به خانواده‌ها اینست که اگرتاامروزبه تاثیر آموزش مهارت‌های فردی واجتماعی درباره فرزندانشان نیاندیشیده اند بامطالعه کتب مختلف دراین باره ومشاوره باکارشناسان؛ این امرمهم را ازهمین تابستان پیگیری نمایند.


مرکز یادگیری سایت تبیان 

مرتضی عرفانیان