تبیان، دستیار زندگی
رسانه های غربی به حضور گسترده و صف های طولانی مردم در مراکز اخذ رای اعتراف کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسانه های جهان از حماسه ملت ایران می گویند


رسانه های غربی به حضور گسترده و صف های طولانی مردم در مراکز اخذ رای اعتراف کردند.

رسانه های معتبر انگلیسی زبان از همان ابتدای رای گیری با پوشش خبری به انتشار اخبار انتخابات ایران پرداختند.

خبرگزاری رویترز نوشت: «مردم ایران از ساعات اولیه رای گیری در روز جمعه با حضور در مراکز اخذ رای کاندید مورد نظرشان را برای جایگزینی احمدی نژاد  انتخاب می کنند.»

رویترز در ادامه سخنان رهبر انقلاب را پس از انداختن رای خود به صندوق منتشر کرد و نوشت: «رهبر ایران معتقد است حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای موجب عقب نشینی آمریکا از متوسل شدن به  زور و کاهش فشارهای بین المللی خواهد شد.»

رویترز در ادامه به نقل از شاهدان عینی خود در تهران از صف های طولانی مردم برای رای دادن در مراکز اخذ رای خبر داد.

رسانه غرب

روزنامه آمریکایی هافینگتون پست با اشاره به آغاز رای گیری در ایران با رویکردی مغرضانه نوشت: «رئیس جمهوری که جایگزین احمدی نژاد می شود شرایط سختی پیش رو دارد چراکه روابط ایران با غرب و کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) بسیار نامناسب است.»

رسانه غرب

سایت خبرگزاری رسمی آلمان دویچه وله نیز در خبر خود با پوشش اخبار آغاز رای گیری انتخابات نوشت: «آیت الله خامنه ای رهبر ایران با درخواست از مردم این کشور برای حضور گسترده در انتخابات گفت: شاید برخی از مردم از سیسم راضی نباشند اما بدانند که حضور آنها پای صندوق های و حمایت از کشور موجب می شود که دشمنان از فشارهای بین المللی ضد ایران عقب نشینی کنند.»

مردم ایران از ساعات اولیه رای گیری در روز جمعه با حضور در مراکز اخذ رای کاندید مورد نظرشان را برای جایگزینی احمدی نژاد  انتخاب می کنند

این سایت با انتشار اخباری در خصوص یکی از کاندیداهای انتخابات وی را به عنوان شانس اول رای معرفی کرد و به صورت تلویحی به حمایت از او پرداخت.

رسانه غرب

سایت روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز در خبر خود نوشت:« شب قبل از انتخابات با آرامش تهران همراه بود که البته هواداران 6 نامزد انتخابات هر چند در گروه های کوچک ولی با شور و هیجان به استقبال انتخابات روز جمعه رفتند.»

واشنگتن پست نیز با رویکردی مغرضانه به انتخابات ایران نوشت: «برخی مردم معتقدند که زمانی که به سیستم اعتقاد نداشته باشی نیازی به رای دادن نیست اما وقتی برنامه های (...) کاندید جریان تندرو را با برنامه های آقای(...) کاندید اصلاح طلبان مقایسه می کنند متوجه فرق بسیار زیاد آن ها می شود لذا به رای دادن در انتخابات ترغیب می شوند.»

رسانه غرب

سایت شبکه سی ان ان نیز در خبری نوشت: «با وجود اعتراضات 2009 مردم ایران باز هم برای انتخاب رئیس جمهور پای صندوق های رای آمدند.»

سی ان ان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای به اعتراضات انتخابات سال 88 پرداخت و سعی در ایجاد فضایی مشابه در انتخابات کنونی نمود.

رسانه غرب

روزنامه واشنگتن پست در خبری دیگر در خصوص انتخابات ایران نوشت: ایرانی های آمریکا و همچنین آنهایی که ایران را ترک کرده اند و در آمریکا زندگی می کنند و تبعیدی ها در سرتاسر آمریکا در روز جمعه  به پای صندوق های رای می روند و رای می دهند.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009، 41 مکان در سرتاسر آمریکا وجود داشت که ایرانی می توانستند برای رای دادن به آنها مراجعه کنند. هر چند در سال جاری آمار این مکان ها در آمریکا کاهش یافته است ولی این مکان ها همچنان برای ایرانی ها در آمریکا وجود دارد.

رسانه غرب

رسانه های نوشتاری عربی نیز با آغاز انتخابات به پوشش اخبار این رویداد پرداختند.

خبرگزاری فرانسه در صفحه عربی خود نوشت که انتخابات ریاست جمهوری در ایران از صبح امروز آغاز شده و بیش از 50 میلیون ایرانی مهمان شرکت در این رویداد هستند و این در حالی است که پیش بینی می شود حضور مردم در این انتخابات پرشور باشد زیرا هردو طیف اصلاح طلب و اصولگرا هواداران خود را تشویق به شرکت گسترده کردند.

رسانه غرب

خبرگزاری رویترز در صفحه عربی خود با دو خبر به سراغ انتخابات ایران رفت در یکی از خبرها از آغاز رای گیری برای انتخاب جانشین احمدی نژاد که قانون اساسی ایران اجازه تولی ریاست جمهوری به طور متوالی را به نمی دهد، خبر داد.

رویترز گفت که در این انتخابات 50.5 میلیون ایرانی حق رای دارند و پیش بینی می شود حضور مردم در این رای گیری گسترده باشد.

رسانه غرب

این خبرگزای خبر دوم خود را به حضور رهبر معظم انقلاب در پای صندوق رای و شرکت ایشان در ساعات اولیه آغاز رای گیری در این انتخابات اختصاص داد و نوشت: آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران با حضور در پای صندوق رای اظهارات آمریکایی ها درباره عدم سالم بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران را بی اهمیت دانست.

این خبرگزاری ادامه داد که رهبر عالی ایران مردم ایران به شرکت در انتخابات در ساعات اولیه روز دعوت نمود.

رسانه غرب

پایگاه خبری "النشره" لبنان نیز از باز شدن شعب اخذ رای و آغاز انتخابات ریاست جمهوری در ایران خبر داد و نوشت: رهبر عالی ایران رای خود را به صندوق انداخت و شرکت در انتخابت را واجب شرعی دانست.

رسانه غرب

روزنامه مصری "الیوم السابع" نیز به انتخابات پرداخت و گفت رهبر ایران اظهارات مسئولین آمریکایی درمورد سلامت انتخابات ایران را محکوم کرد و آن را بی اهمیت خواند.

این روزنامه نوشت: ایت الله خامنه ای رهبر عالی ایران اولین کسی بود که رای خود را به صندوق انداخت و در این انتخابات شرکت کرد و مردم ایران را به شرکت گسترده و به موثع در این انتخابات فراخواند.

رسانه غرب

پایگاه اینترنتی شبکه "روسا الیوم" نیز با اعلام آغاز انتخابات ریاست جمهوری در ایران، شرکت مقام معظم رهیری در این انتخابات را نیز مورد توجه قرار داد.

رسانه غرب

پایگاه اینترنتی شبکه "فرانس 24" نیز به موضوع انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت و نوشت: در ایران 50.5 میلیون ایرانی که واجد شرایط رای دادن و شرکت در این انتخابات هستند برای شرکت در انتخابات و انتخاب رئیس جمهوری جدید برای جانشینی "محمود احمدی نژاد"  دعوت هستند.

رسانه غرب

روزنامه فرامنطقه ای "القدس العربی" نیز به انتخابات ایران و شرکت رهبر معظم انقلاب در این انتخابات توجه نمود و نوشت: رهبر عالی ایران آیت الله خامنه ای در انتخابات ریاست جمهوری امروز شرکت کرد و مردم را به شرکت پرشور دعوت نمود.

رسانه غرب

روزنامه عربستانی و فرامنطقه ای "الشرق الاوسط" نیز به موضوع انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گفت ایرانی ها درحالی امروز به سمت صندوق های رای می روند که رئیس جمهور آینده باید 50 درصد + یک درصد به یکی از نامزدها رای دهند تا یکی از این نامزدها به عنوان رئیس جمهور جدید مشخص شود.

این روزنامه پیش بینی می کند که این انتخابات به مرحله دوم برود و در 21 ژوئن شاهد اجرای مرحله دوم خواهیم داشت.

رسانه غرب

روزنامه "الحیات" چاپ لندن نیز به آغاز انتخابات ریاست جمهوری در ایران و حضور مقام معظم رهبری در این انتخابات توجه کرد و نوشت: ایرانی ها امروز برای انتخاب رئیس جمهور جدید خود به سوی صندوق انتخابات می روند و جانشین محمود احمدی نژاد را برمی گزینند.

این روزنامه افزود: آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران نیز در این انتخابات شرکت کرد اما نامزد مورد نظرش را مخفی نگاه داشت.ایشان همچنین بر ضرورت شرکت مردم در این انتخابات تاکید کردند.

رسانه غرب

برای دیدن اخبار انتخاباتی اینجا کلیک کنید

بخش سیاست تبیان