تبیان، دستیار زندگی
فرزندان، امانت الهی و نعمت و نشانه‌های خدا هستند و والدین، درباره سلامت، رشد و تعلیم و تربیت آنان مسئولند و در برابر تربیت خوب، پاداش و در برابر تربیت بد آنان کیفر خواهند دید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تربیت فرزندان، از منظر دین


فرزندان، امانت الهی و نعمت و نشانه‌های خدا هستند و والدین، درباره سلامت، رشد و تعلیم و تربیت آنان مسئولند و در برابر تربیت خوب آنان، پاداش و در برابر تربیت بد آنان کیفر خواهند دید.


تربیت

روایات اهل بیت(علیهماالسلام) برای فرزندان، حقوقی را بر عهده والدین دانسته که برخی از آنان عبارتند از:

1- انتخاب نام نیکو برای او

2- سرزنده و گرامی داشتن مادر او

3- توجه به انتسابش به والدین

4- بهداشت (نظافت و ختنه) او

5- تغذیه مناسب او

6- تعلیم و تربیت او

7- مهرورزی به او

8- اکرام او

9- یاری کردنش بر کار نیک

رسول گرامی(ص) فرمودند: «حق فرزند بر پدر، این است که مادرش را سرزنده و گرامی بدارد و نام نیکو بر او نهد و اگر پسر باشد، قرآن به او بیاموزد و او را پاک(ختنه) کند و شنا کردن به او آموزد و اگر دختر باشد، سوره نور را به او آموزش دهد و در ازدواج او شتاب کند.»

امام سجاد (ع) می‌فرماید: «حق فرزندت این است که بدانی از توست و در این دنیا، خوب و بدش به تو وابسته است.»

رسول اکرم(ص) فرمود: «کودکانتان را از آلودگی بشویید زیرا شیطان، آلودگی را می‌پوید و موجب ترس کودک در خواب و نیز آزار فرشتگان همراه کودک می‌شود.»

از موارد بهداشتی کودک، سنت ختنه است. از معصومان(علیما‌السلام) روایت شده است: «نوزادان(پسر) خود را در روز هفتم(تولدشان) ختنه کنید تا پاک باشند.»

از عوامل پیشگیری معنوی برای فرزندان، اذان گفتن در گوش راست کودک و اقامه در گوش چپ او است. رسول خدا(ص) فرمود: «ای علی؛ هرگاه صاحب پسر یا دختر شدی، در گوش راستش اذان و در گوش چپ او اقامه بگو که شیطان(با این کار) به او زیانی نمی‌رساند».

تغذیه کودک

حق تغذیه:

تغذیه کودک به ویژه زمان شیرخوارگی مورد توجه شارع مقدس قرار گرفته و برای آن، احکامی مقرر کرده است. در قرآن کریم آمده است: و مادران (هر چند طلاق گرفته باشند) فرزندان خود را 2 سال تمام شیر می‌دهند. این حکم برای کسی است که بخواهد دوران شیرخوارگی را کامل کند. خوراک و پوشاک مادران در حد متعارف بر عهده پدر کودک است.

پاداش شیردهی کودک:

رسول خدا(ص) فرمود: «هرگاه زن باردار شود، همانند روزه‌دار و نمازگزار و مجاهدی است که با جان و مالش در راه خدا می‌جنگد و هرگاه زایمان کند، بزرگی پاداش او را هیچ کس نمی‌داند و هرگاه شیر می‌دهد، برابر است با آزاد ساختن برده‌ای از فرزندان اسماعیل(ع) و هرگاه از شیردهی فارغ می‌شود، فرشته بزرگواری به پهلویش می‌زند و می‌گوید: خدا تو را آمرزیده است؛ کارت را از نو آغاز کن.»

تعلیم و تربیت کودک

در تعلیم و تربیت کودک چند موضوع مورد توجه اسلام است:

1. معارف دینی مانند عقاید، اخلاق، قرائت، دانستن احکام و انجام عبادات.

2. ادب و مهارت‌های اجتماعی.

3. پاداش و تعلیم قرآن و احکام دین

تربیت

رسول اکرم(ص) فرمود: «هر کس به فرزندش قرآن بیاموزد، روز قیامت، پدر و مادر او را فرا می‌خوانند و دو جامه بر آن دو می‌پوشانند که از نور آن، چهره‌های بهشتیان روشن می‌شود.»

رسول خدا(ص) می‌فرمود: «قرآن، روز قیامت مردی رنگ پریده را می‌آورد و به پروردگارش می‌گوید: این شخص، کسی است که طمع او را به رحمت تو قوی کرده بودم و آرزوهایش را به مغفرت تو گسترده بودم، پس بر اساس گمان من درباره‌اش عمل کن.

خدا می‌فرماید: ملک را به دست راستش و جاودانگی را به دست چپش دهید... پدر و مادرش را زیوری دهید که تمام دنیا با آنچه در آن است، به ارزش آن نباشد، پس همه مردم، روز قیامت به آن پدر و مادر می‌نگرند و آن دو را عظیم می‌شمارند و خودشان نیز از این مقامشان به شگفتی فرو می‌روند و می‌پرسند: پروردگار؛ این عظمت از کجاست؟ خدا می‌فرماید: این عظمت به سبب آموختن قرآن به فرزندتان و تربیت او، بر اساس دین اسلام و محبت پیامبر(ص) و علی(ع) است.»

کیفر ترک آموزش دینی فرزندان

پیامبر(ص) به برخی از کودکان نگریست و فرمود: «وای بر فرزندان آخرالزمان از ناحیه پدرانشان!» پرسیده شد: «ای رسول خدا، آیا از آن رو که پدرانشان مشرکند؟» فرمود: «نه، بلکه از پدرانی که مومن هستند و به فرزندانشان چیزی از واجبات دینی نمی‌آموزند، بلکه آنان را از آموختن منع می‌کنند و به سود اندکی از دنیا که از فرزندانشان به ایشان می‌رسد، رضایت می‌دهند و من از آن‌ها بیزارم و آنان نیز از من بیزارند.»

منبع: shahrzadpress


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: JOMANG

برگرفته از انجمن: تعلیم و تربیت