تبیان، دستیار زندگی
وشت؟ آیا می دانید كه كلمه دیكسیـــونربه چه معنـی است ؟ این كلمه از لغت لاتینDictionarius  ( دیكسیوناریوس) به معنای " مجموعه لغات " گرفته شده است. نخستین بار در سال 1225 این كلمه را به همین شكل ، یك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین لغتنامه انگلیسی را چه كسی نوشت؟

آیا می دانید كه كلمه دیكسیـــونربه چه معنـی است ؟ این كلمه از لغت لاتینDictionarius ( دیكسیوناریوس) به معنای "مجموعه لغات" گرفته شده است. نخستین بار در سال 1225 این كلمه را به همین شكل ، یك فرد انگلیسی به نام "جان گارلند" ( ( John Gharlendبه كار برد. و عنوان آن چنین بود: " كلمات خطی لاتین كه بایستی از حفظ شود". تقریباً سیصد سال دیگر گذشت تا كلمات انگلیسی در دیكسیونر ضبط گردید. اغلب دیكسیونرهایی كه نوشته شده بودند در حقیقت برای كمك به مردم در مطالعه و یادگرفتن لاتین بود. این دیكسیونرها عنوان های جالبی داشتند. از قبیل :" گنجینه كودكان "، گلزار كلمات " و... بالاخره در سال 1552 مردی به نام ریچارد هلیوت (Richard Huloet ) اولین دیكسیونر واقعی انگلیسی را منتشر كرد . در این لغتنامه هر كلمه ای اول به زبان انگلیسی آمده بود ، سپس به انگلیسی توضیح داده شده ، و به دنبال آن ترجمه لاتین آن كلمه آورده شده بود. دیكسیونر ریچارد هلیوت شامل 26000 لغت بسیار متداول بود ولی قیمت بسیار بالایی داشت. در نتیجه تألیفات دیگری در این زمینه صورت گرفت كه كوچكتر بوده و مورد توجه مردم وعلاقه مندان كم بضاعت قرار گرفت.

سرانجام اولین كتاب تحت عنوان " فرهنگ لغات زبان انگلیسی " درسال 1623 به وجود آمد. آن را شخصی به نام "هنری كوكرام " (Henry Cockeram ) گرد آوری كرده بود. در آمریكا نیز فردی به نام "نوآه وبستر " ( Noah Webster ) ، دیكسیونر بزرگ خود را در سال1806 شروع كرد و در سال1828 آن را منتشر نمود .

وبستر با این كار خود نوشتن ساده تری را ابداع نمود، چرا كه دیكسیونر وی حاوی 12000 لغت و چهل هزار شرح و تفسیر بود كه در هیچ یك از آثار قبلی نویسندگان وجود نداشت . ولی هنوزهم بعد از گذشت سالها از تلاش " و بستر" آمریكایی ها به جایWimmen" "می نویسند Women"" . چون بعضی از اصطلاحات و ساده نویسی هایی كه او پیشنهاد كرده بود ، در عمل به اجرا درنیامد.


مقالات مرتبط

اولین حلقه ازدواج را چه كسی به دست كرد؟

اولین چرخ خیاطی ساخته چه كسی است ؟

اولین بانكها به چه منظور ایجاد شدند؟

نخستین بار بخاری چه زمانی به كار رفت؟اولین كسی كه بستنی خورد!

عینك اولیه را چه كسی ساخت ؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.