تبیان، دستیار زندگی
گان گیاهی در برزیل با یك روش جالب گرده افشانی می كند. این گیاه بومی كه در غرب برزیل می روید، پرندگان را با طعمه ای ویژه برای پخش گرده هایش به دام می اندازد و برای این منظور به جای شیره مایع، از نوعی ژل شیرین، استفاده م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاشی شیرین برای پرندگان

گیاهی در برزیل با یك روش جالب گرده افشانی می كند. این گیاه بومی كه در غرب برزیل می روید، پرندگان را با طعمه ای ویژه برای پخش گرده هایش به دام می اندازد و برای این منظور به جای شیره مایع، از نوعی ژل شیرین، استفاده می كند. نام این گیاه را، كارخانه تولید شیرینی گذاشته اند. این گیاه كه ارتفاعش تا 8 متر رسد، هنگام شب، گلوله های چسبنده و نرم تولید می كند. احتمالاً دیواره های سلول های گیاهی با كمك شیره مایع به ژل تبدیل می شود، به طوری كه ورم كرده و روی بالاترین سطح گل به شكل گلوله ای 6 میلی متری و سخت ظاهر می شود. این گلوله توسط گلوكز و فروكتوز به شكل مولكول قند پیچیده ای به نام گلوكومانان استقامت پیدا می كند. با طلوع خورشید، زمانی كه برگها هنوز كاملاً باز نشده اند، گلوله های شیرین روی سطح برگ به شكل جذب كننده ای ظاهر می شوند. به كمك گلوله های شیرین این گیاه، گروه زیادی از پرندگان  كه درجستجوی دانه هستند، به سوی آن جلب می شوند. دانشمندان این گلوله ها را چشیده اند و به نظر آنها مزه ای شبیه پاستیل داشتند. پرندگانی كه جذب می شوند، پاها، نوك ، سینه و شكم خود را به گرده آغشته می كنند و آن را به مناطق باتلاقی می برند. روی این گیاه در گرده افشانی بسیار موفق بوده است. 28 نوع پرنده از 8 گروه، گرده این گیاه را پخش می كنند. شیره مایع و معمولی درختان دیگر فقط برای مرغ مگس خوار آمریكایی جالب است و طوطی ها و كبوترها علاقه ای به آن ندارند.


سرو صدا در دوران جنینی به قابلیت زبانی آسیب وارد می كند

محققان به مطالعه تاثیر سر و صدا در رشد مغز نوزادان موش پرداختند. آنها دریافتند كه طنین صدا به مدت طولانی در زمان مشخصی از زندگی موشهای جوان به وضوح روند رشد ناحیه شنوایی را در مغز كند می كند. آنها با پخش اصوات در یك دوره ی 3 هفته ای ، مشاهده كردند كه در ناحیه ای از مغز كه مسئول دریافت اصوات و امواج است، تغییرات بارزی صورت گرفته است و حذف این اصوات سبب می شود كه رشد این ناحیه از مغز با سرعت معمول پیش رود، بنابراین محققان حدس می زنند كه سروصدای محیط نیز باید در روند رشد قدرت شنوایی و قدرت كلام انسانها تاثیر بگذارد.