تبیان، دستیار زندگی
درباره برنامه خواب، محیط خواب، كابوس دیدن، بی خوابی، شب اداری و مشكلات دیگر، رهنمودهایی برای والدین ارایه شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كلیدهای برخورد با مشكلات خواب كودكان

کلیدهای برخورد با مشکلات خواب کودکان

مشکل خواب در کودکان امری بدیهی است و تقریباً اکثر بچه‌ها در دوران کودکی با این مشکل مواجه‌اند. این کتاب به والدین کمک می کند تا با نحوه ی خواب کودکان آشنا شوند و بتوانند مشکلات شایع خواب آنها را برطرف سازند.

پیشگیری و درمان مشکلات خواب ، تلاش عظیمی را می طلبد اما نتیجه ای که به بار می آورد ارزش آن را دارد ، که وجود کودک و والدینی شادتر و پر انرژی تر است. این مجموعه به والدین كمك می كند فرزندان خود را مطابق با نیازهای متنوع و فزاینده جامعه امروز پرورش دهند.

کتاب حاضر شامل ٤ بخش است که عناوین بخش های آن شامل الگوهای خواب طبیعی، ایجاد عادات صحیح خواب ،برخورد با مشکلات خواب ،اختلالات خواب است. اولین مرحله ، آشنایی با الگوهای خواب طبیعی است . بخش یک شامل فصل هایی است که رفتار خواب کودک را از طفولیت تا سن مدرسه دنبال می کند . هر فصل به نکات مهمی از مهارت های حرکتی ، تکلم و تفکر کودک  می پردازد که ممکن است بر خواب کودک تاثیر گذارد . مشکلات شایع هر سن نیز توصیف شده است تا والدین بتوانند آنها را پیش بینی کنند و برای برطرف ساختن آنها برنامه ریزی نمایند.

بهترین روش برخورد با مشکل خواب کودک ، پیشگیری است ، که محور اصلی بخش دو را تشکیل می دهد . این بخش بر نحوه برنامه ریزی روزانه ،تشخیص خستگی و مهیا ساختن محیطی که کیفیت خواب کودک را بهبود ببخشد ،تکیه می کند . والدین باید با مزایای برنامه ریزی آشنا شوند و فرصتی برای بررسی برنامه های خلاقانه در این مورد داشته باشند . خواب نیمروزی ، سرشت کودک ، خواب شب و خوابیدن در کنار کودک از جمله عناوین دیگری است که این کتاب به آنها پرداخته است.

مشکل خواب در کودکی امر رایجی است . تعداد معدودی از کودکان با چنین مشکلاتی روبه رو نمی شوند. دامنه این مشکلات وسیع است.بعضی از کودکان با دشواری به خواب می روند . بعضی دیگر سریع به خواب می روند اما در طول شب به کرات بیدار می شوند . عده ای دیگر در طول شب خوب می خوابند اما سحر خیزند. خواب بد و وحشت از کابوس ، پدیده ای همگانی است . قولنج ، تغذیه در شب یا بیماری نیز می تواند بر خواب کودک تاثیر گذارد.والدین نباید دست روی دست بگذارند و منتظر بمانند تا مشکلات خود به خود رفع شوند.در کتاب حاضر با

برخورد با مشکلات خواب کودک والدین با مطالعه موارد حقیقی از ابتدای بروز مشکل تا راه حل نهایی ، با علل و نحوه کنترل آن آشنا می شوند.

مشکل خواب در کودکی امر رایجی است . تعداد معدودی از کودکان با چنین مشکلاتی روبه رو نمی شوند. دامنه این مشکلات وسیع است.بعضی از کودکان با دشواری به خواب می روند . بعضی دیگر سریع به خواب می روند اما در طول شب به کرات بیدار می شوند . عده ای دیگر در طول شب خوب می خوابند اما سحر خیزند. خواب بد و وحشت از کابوس ، پدیده ای همگانی است . قولنج ، تغذیه در شب یا بیماری نیز می تواند بر خواب کودک تاثیر گذارد.

والدین نباید دست روی دست بگذارند و منتظر بمانند تا مشکلات خود به خود رفع شوند. در بخش سه برخورد با مشکلات خواب کودک والدین با مطالعه موارد حقیقی از ابتدای بروز مشکل تا راه حل نهایی ، با علل و نحوه کنترل آن آشنا می شوند.

با شناختی که والدین با مطالعه این بخش به دست می آورند می توانند با درک بهتر و اعتماد و آگاهی بیشتر با مشکل فرزند خود روبه رو شوند . زندگی کردن با کودکی که به سختی می خوابد ، طاقت فرساست. به همین دلیل ، یکی از فصلهای بخش سه ، به موضوع کنترل مشکل خواب تا مرتفع شدن آن می پردازد.

بخش چهارم به اختلالات خواب می پردازد . این اختلالات از جمله مشکلات خواب تلقی می شوند ، زیرا ریشه در ساختار واقعی یا کیفیت خود خواب دارند. بی خوابی ، ترسهای شبانه ، خوابگردی یا خواب گفتاری ، شب ادراری و ایست تنفسی موضوع هایی هستند که در بخش چهار مورد بررسی قرار می گیرند و مفصلا به تشریح و درمان این شرایط پرداخته می شود.

مشخصات کتاب

نویسنده:سوزان گاتلیب

مترجم:اکرم کرمی

تنظیم و فرآوری: م.تجریشی