تبیان، دستیار زندگی
پیام حضرت امام خمینی(س) به حوزه‌های علمیه در سال 67 از جمله درد دل‌های ایشان است که انسان با مطالعه آن و مشاهده سوز و گداز خدایی امام(س)، در درونش احساس تازگی روح انقلاب 57 و دهه شصت را پیدا می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازخوانی پیام امام به حوزویان(1)

بازخوانی پیام امام به حوزویان(1)
پیام حضرت امام خمینی(س) به حوزه‌های علمیه در سال 67 از جمله درد دل‌های ایشان است که انسان با مطالعه آن و مشاهده سوز و گداز خدایی امام(س)، در درونش احساس تازگی روح انقلاب 57 و دهه شصت را پیدا می‌کند.

وقتی به ایام بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی مراجع می کنیم و تاریخ آن روز ها را واکاوی و مطالعه و آن دوران را با زمان حال می سنجیم، سراسر شباهت می یابیم! دشمن همان دشمن است، بلکه عصبانی تر، ایادی نفوذی او همان قدیمی ها هستند، ولی کمی حرفه ای تر، ما هم همان انقلابیون قدیمی هستیم، البته کمی فراموش کار و کم کار تر! از جمله مطالبی که می توان با مطالعه آن این فراموشی اندک را از بین برد، مراجعه به سخنان گهر بار و ارزشمند امام بزرگوارمان است.

پیام حضرت امام خمینی به حوزه های علمیه در سال 67 از جمله درد دل های امام است که انسان با مطالعه آن و مشاهده سوز و گداز خدایی امام(س)، در درونش احساس تازگی روح انقلاب 57 و دهه شصت را پیدا می کند.

پیام سال 67 امام به حوزویان در تمام برهه های زمانی حساس حال و آینده، مسیر، تکلیف، مشکلات حال و آینده، محور حرکت و هدف را به خوبی برای نه تنها حوزویان، بلکه همه شیعیان ترسیم می کند.

لزوم یادآوری پیام امام(ره)

با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر انقلاب اسلامی به نام حماسه سیاسی و حساسیت این برهه سرنوشت ساز برای تشیع و اسلام، بر آن شدیم تا بار دیگر این پیام را از سمع و نظر طلاب، حوزویان، علما، بزرگان، مراجع و دلسوزان انقلاب بگذرانیم تا با تشخیص صحیح مۆلفه های حماسه، دست در دست هم، انقلاب اسلامی، این امانت شهدا را به پیش بریم و ان شاء الله در آینده ای نزدیک آن را به صاحب اصلیش تحویل دهیم.

کلمات گهر بار امام به قدری واضح، دقیق و حساب شده است که خواننده به محض مطالعه این سخنان نورانی، به نور الهی، مرجع ضمیر سخنان را در گذشته، حال و آینده پیدا می کند و با اتصال به روح ملکوتی امام(س) به حرکت وا داشته می شود. لذاست که این سخنان اصلا احتیاجی به تفسیر و تأویل ندارد.

در نوشتار زیر قسمت هایی از پیام حضرت امام خمینی(س) به حوزه های علمیه در سال 67 آمده است که ضروری است حوزویان در تمام سختی ها و اتفاقات پیش روی شیعیان جهان، به این نوشتار مراجعه و خود را از تحیر به در آورند.

مقاومت روحانیت در مقابل انحرافات

تردیدى نیست که حوزه‏ هاى علمیه و علماى متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کجروی ها بوده اند. ...

...اگر فقهاى عزیز نبودند، معلوم نبود امروز چه علومى به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بیت _علیهم السلام _به خورد توده ‏ها داده بودند.جمع ‏آورى و نگهدارى علوم قرآن و اسلام و آثار و احادیث پیامبر بزرگوار و سنت و سیره معصومین _علیهم السلام _ و ثبت و تبویب و تنقیح آنان در شرایطى که امکانات بسیار کم بوده است و سلاطین و ستمگران در محو آثار رسالت همه امکانات خود را به کار مى‏‌گرفتند، کار آسانى نبوده است که بحمداللّه‏ امروز نتیجه آن زحمات را در آثار و کتب با برکتى همچون «کتب اربعه» و کتاب هاى دیگر متقدمین و متأخرین از فقه و فلسفه، ریاضیات و نجوم و اصول و  کلام و حدیث و رجال، تفسیر و ادب و عرفان و لغت و تمامى رشته‏ هاى متنوع علوم مشاهده می ‏کنیم.

مقبولیت روش علمای سلف

... تصور نمى‌‏کنم براى بررسى عمیق همه جانبه علوم اسلامى طریقه‏اى مناسب‌تر از شیوه علماى سلف یافت شود، تاریخ بیش از هزار ساله تحقیق و تتبع علماى راستین اسلام گواه بر ادعاى ما در راه بارور ساختن نهال مقدس اسلام است.

... از مجاهدات علمى و فرهنگى آنان که بحق از جهاتى افضل از دماء شهیدان است که بگذریم، آنان در هر عصرى از اعصار براى دفاع از مقدسات دینى و میهنى خود مرارت‌ها و تلخی‌هایى متحمل شده‌‏اند و همراه با تحمل اسارت ها و تبعیدها، زندان ها و اذیت و آزارها و زخم زبان ها، شهداى گرانقدرى را به پیشگاه مقدس حق تقدیم نموده‌‏اند.

...بیش از دو هزار و پانصد نفر از طلاب علوم دینیه در سراسر ایران در جنگ تحمیلى شهید شده‌‏اند و این رقم نشان مى‌‏دهد که روحانیت براى دفاع از اسلام و کشور اسلامى ایران تا چه حد مهیا بوده است.

امروز نیز همچون گذشته شکارچیان استعمار در سرتاسر جهان از مصر و پاکستان و افغانستان و لبنان و عراق و حجاز و ایران و اراضى اشغالى به سراغ شیردلان روحانیت مخالف شرق و غرب و متکى به اصول اسلام ناب محمدى _صلى اللّه ‏علیه و آله و سلم _ رفته‏‌اند و از این پس نیز جهان اسلام هر از چند گاه شاهد انفجار خشم جهانخواران علیه یک روحانى پاکباخته است.

علماى اصیل اسلام هرگز زیر بار سرمایه‌‏داران و پول‏‌پرستان و خوانین نرفته‌‏اند و همواره این شرافت را براى خود حفظ کرده‌‏اند و این ظلم فاحشى است که کسى بگوید دست روحانیت اصیل طرفدار اسلام ناب محمدى با سرمایه‏‌داران در یک کاسه است و خداوند کسانى را که این گونه تبلیغ کرده و یا چنین فکر مى‏‌کنند، نمى‌‏بخشد.

دلیل مخالفت روحانیون با بعضى از مظاهر تمدن

... مخالفت روحانیون با بعضى از مظاهر تمدن در گذشته، صرفاً به جهت ترس از نفوذ اجانب بوده است. احساس خطر از گسترش فرهنگ اجنبى، خصوصاً فرهنگ مبتذل غرب موجب شده بود که آنان با اختراعات و پدیده‏ها برخورد احتیاط‏ آمیز کنند.

علماى راستین از بس که دروغ و فریب از جهانخواران دیده بودند، به هیچ چیزى اطمینان نمى‌‏کردند و ابزارى از قبیل رادیو و تلویزیون در نزدشان مقدمه ورود استعمار بود؛ لذا گاهى حکم به منع استفاده از آنها را مى‏‌دادند.

آیا رادیو و تلویزیون در کشورهایى چون ایران وسایلى نبودند تا فرهنگ غرب را به ارمغان آورند؟ و آیا رژیم گذشته از رادیو و تلویزیون براى بى‌‏اعتبار کردن عقاید مذهبى و نادیده گرفتن آداب و رسوم ملى استفاده نمى‌‏نمود؟


منبع: خبرگزاری رسا

تهیه و تنظیم: جواددلاوری، گروه حوزه علمیه تبیان