تبیان، دستیار زندگی
روحانی در جواب این سوال که شما در گفت‌وگوی ویژه خبری،‌ کلیدی را به مردم نشان دادید که آن را کلید حل مشکلات دانستید، گفت: این کلید، کلید تدبیر است که هر قفلی را باز می‌کند و با حمایت 75 میلیون ایرانی امکان‌پذیر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حسن روحانی: هر فکر ایرانی یک کلید است


روحانی با بیان این‌که معتقدم قسمت اول مناظرات مفید نبود و قسمت دوم خیلی بدتر از آن بود، تصریح کرد: در همان جلسه مناظره نسبت به نحوه برگزاری مناظره اعتراض کردم و آن را توهین به ملت ایران دانستم و وقتی جلسه را ترک کردیم نیز اعتراض خود را اعلام کردم.


حسن روحانی  نامزد  هاشمی؟

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، حسن روحانی در نشست خبری در اولین سفر انتخاباتی خود به اهواز در جواب سوالی مبنی بر این‌که در دولت خود از رویکرد اصلاح‌طلبانه محمد خاتمی بهره خواهید گرفت، گفت: رویکرد من مشخص شده و برنامه‌ام تدوین و منتشر شده است. البته با توجه به تجربیاتی که در دولت سازندگی و اصلاحات داشتم از نکات مثبت این دوران استفاده خواهم کرد و اگر در سال‌های اخیر نیز تجربه مفیدی بوده باشد از آن هم بهره می‌گیرم.

وی در جواب سوالی مبنی بر این‌که آیا از افرادی که در فتنه 88 دخالت داشتند در دولت خود استفاده می‌کنید، با بیان این‌که فتنه 88 داستان طولانی دارد و به نفع همه است از این ماجرا بگذریم، گفت: معضلات سال 88 مربوط به بعد از انتخابات نیست، بلکه مربوط به قبل از انتخابات است و اگر بنا باشد به آن رسیدگی شود خیلی‌ها باید پاسخگو باشند پس بهتر است نگاه‌ها به آینده باشد.

وی با تاکید بر اینکه هر شخصی در کشور جرمی مرتکب شود، مسئولش فقط و فقط قوه قضاییه است و نه شخص دیگری، خاطرنشان کرد: از مسئولان و رسانه‌ها خواهشمندم جای قوه قضاییه ننشینند و فقط واقعیات را برای مردم بگویند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جواب سوالی مبنی بر این‌که در دولت خود از رویکرد اصلاح‌طلبانه محمد خاتمی بهره خواهید گرفت، گفت: رویکرد من مشخص شده و برنامه‌ام تدوین و منتشر شده است. البته با توجه به تجربیاتی که در دولت سازندگی و اصلاحات داشتم، از نکات مثبت این دوران استفاده خواهم کرد و اگر در سال‌های اخیر نیز تجربه مفیدی بوده باشد، از آن هم بهره می‌گیرم.

مشکل ما با آمریکا این است که تاکنون در طول 35 سال گذشته با ما دشمنی داشته و آنها آغازگر دشمنی بودند، پس هر زمان به این برسیم که آمریکا می‌خواهد به دشمنی‌هایش پایان دهد می‌تواند آغاز تحول در روابط جدید باشد

روحانی در رابطه با برنامه‌های عملیاتی خود در خصوص کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت، توضیح داد: کاهش تکیه و وابستگی به نفت خودش در حال عملی شدن است، چون فروش نفت یک میلیون بشکه تقلیل یافته است و درآمد نفت نسبت به گذشته کاهش فاحش دارد، پس دولت ناچار است به درآمدهای دیگر تکیه کند و طبق قانون برنامه، سال به سال باید تکیه دولت نسبت به نفت کمتر شود.

وی همچنین در رابطه با سیاست خارجی و رویکردهای خود، گفت: گفتمان من تعامل سازنده با جهان است و روابط با همه کشورهای جهان به صورت سازنده برای تحقق منافع کشور و توسعه کشور را مدنظر خواهم داشت.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جواب سوالی مبنی بر این‌که چقدر با دیپلمات‌های سرشناس دنیا رابطه دارید، توضیح داد: دیپلمات‌ها همیشه در حال تغییر هستند پس روابط حسنه با آنها معنی ندارد، اما آشنا بودن با روش آنها بحث دیگری است و با توجه به این‌که در دنیای امروز همه کشورها بر اساس منافع خود حرکت می‌کنند و اساس روابط دنیای امروز بر مبنای قدرت است و نه اخلاق و عدالت باید شیوه‌های غرب را به خوبی بشناسیم و به گونه‌ای تلاش کنیم که بتوانیم اهداف ملی خود را تحقق ببخشیم.

روحانی در جواب سوالی مبنی بر این‌که اگر رییس‌جمهور شوید چه اقداماتی برای منطقه خوزستان انجام خواهید داد و با توجه به این‌که دولت فعلی در مجلس اختصاص دو درصد درآمد فروش نفت به مردم خوزستان را به تصویب رسانده است ، آیا شما این مسیر را ادامه می‌دهید، خطاب به حاضرین پرسید: آیا این کار الان عملیاتی شده است؟

وی افزود: اصل این‌که دو درصد از درآمد نفت به مردم خوزستان اختصاص یابد حرف حق و درستی است، اما عملی نشده است و من تلاش خواهم کرد در صورتی که مردم به من رای دادند این دو درصد عملیاتی و اجرایی شود و حتی معتقدم باید تلاش کرد که این دو درصد به سه درصد برسد.

روحانی

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با نحوه اعتراض خود به نحوه برگزاری مناظرات در صداوسیما، گفت: من شروع‌کننده اعتراض بودم و به دوستان پیشنهاد دادم که در قسمت دوم مناظرات شرکت نکنند و حتی ایستادم و دیرتر از همه در بخش دوم حاضر شدم و اگر یک نفر دیگر قبول می‌کرد من در بخش دوم شرکت نمی‌کردم.

روحانی با بیان این‌که معتقدم قسمت اول مناظرات مفید نبود و قسمت دوم خیلی بدتر از آن بود، تصریح کرد: در همان جلسه مناظره نسبت به نحوه برگزاری مناظره اعتراض کردم و آن را توهین به ملت ایران دانستم و وقتی جلسه را ترک کردیم نیز اعتراض خود را اعلام کردم.

وی ادامه داد: معتقدم در بحث مناظره‌ها تاکنون خوب عمل نشده و من معتقدم مناظرات باید دو به دو انجام شود و بهتر است یا با توافق خود کاندیداها و یا از طریق قرعه‌کشی به علت کمبود زمان، مناظرات دو به دو انجام شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جواب سوالی مبنی بر این‌که عده‌ای تلاش دارند یکی از هشت کاندیدا را به عنوان کاندیدای حاکمیت معرفی کنند، نظر شما در این رابطه چیست، توضیح داد: شخص مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند نظر خاصی به هیچ فردی ندارند و تنها یک رای دارند که کسی از آن خبر ندارد، اما عده‌ای چه می‌خواهند و چه می‌گویند را باید از خودشان پرسید.

روحانی همچنین در مورد احتمال ائتلاف با آقای عارف، گفت: مطلب رسمی تاکنون مطرح نبوده است و همان مواردی است که از رسانه‌ها می‌شنویم و من هم از رسانه‌ها شنیده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای مطالبات قومیتی چیست، اظهار کرد: قومیت‌ها، اقوام و مذاهب مطالباتی دارند و آنچه تاکنون مطرح شده است به حق و در چارچوب اصول قانون اساسی بوده، پس رییس‌جمهور باید مجری قانون اساسی باشد و من در این راستا دیشب بیانیه‌ای منتشر کردم که در 10 بند آن در مورد مطالبات اقوام مطالبی را آورده‌ام.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به صحبت‌های خبرنگاری مبنی بر اینکه شما برای جذب آرای خاکستری چه برنامه‌ای دارید، گفت: معتقدم هیچ کس نباید با انتخابات قهر کند ولو اینکه اعتراض‌های به حقی نسبت به گذشته داشته باشد چون بحث سرنوشت کشور است و وقتی صحنه خالی شود به نفع رقیب تمام خواهد شد پس درخواست من این است که هیچ کس با صندوق قهر نکند و همه بدانند آمدن‌شان پای صندوق با سرنوشت‌شان رابطه مستقیم دارد.

روحانی در رابطه با مطالبات مردم خوزستان، گفت: من قول می‌دهم برای خوزستان تلاش ویژه انجام دهم و کارگروه‌های ویژه‌ای برای حل مشکلات مردم خوزستان تشکیل دهم.

وی در جواب سوالی مبنی بر این‌که آیا از افرادی که در فتنه 88 دخالت داشتند در دولت خود استفاده می‌کنید، با بیان این‌که فتنه 88 داستان طولانی دارد و به نفع همه است از این ماجرا بگذریم، گفت: معضلات سال 88 مربوط به بعد از انتخابات نیست، بلکه مربوط به قبل از انتخابات است و اگر بنا باشد به آن رسیدگی شود خیلی‌ها باید پاسخگو باشند پس بهتر است نگاه‌ها به آینده باشد

وی در جواب سوالی مبنی بر این که در زمان آتش‌بس ایران و عراق، قرار بر این بود که در مرز ایران و عراق صنایع بزرگ تاسیس نشود، اما آقای احمدی‌نژاد توانست این موضوع را بشکند، شما در این راستا چه اقداماتی انجام خواهید داد، گفت: وقتی صدام سرنگون شد این مصوبه از بین رفت یعنی پس از سرنگون شدن صدام خود به خود این تفاهمنامه که در مرز ایران و عراق، صنایع بزرگ تاسیس نشود از بین رفت و صدام در دولت اصلاحات سرنگون شد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با حل مشکلات اقتصادی کشور با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی امسال منفی 2 و حتی منفی 3 باشد در حالیکه بر اساس چشم‌انداز باید رشد اقتصادی ما به هشت برسد، گفت: برنامه‌های یک ماهه، سه ماهه، یک ساله و چهار ساله برای حل مشکلات اقتصادی دارم و امیدوارم برخی تحولات اقتصادی در همان ماه‌های اول را شاهد باشیم.

روحانی در جواب سوالی مبنی بر این‌که آقای عارف در مناظرات اعلام کردند موسوی و کروبی را از حصر بیرون می‌آورند، نظر شما در این رابطه چیست، گفت: من در مناظره این را نشنیدم و شاید در مناظره بعدی این صحبت‌ها گفته شود چون مناظره اولی اقتصادی بود و باید دید دوستان ما در مناظره سیاسی چه می‌گویند.

وی همچنین در رابطه با نحوه رابطه با آمریکا، گفت: مشکل ما با آمریکا این است که تاکنون در طول 35 سال گذشته با ما دشمنی داشته و آنها آغازگر دشمنی بودند، پس هر زمان به این برسیم که آمریکا می‌خواهد به دشمنی‌هایش پایان دهد می‌تواند آغاز تحول در روابط جدید باشد پس مشکل این نیست که با آمریکا و دیگران رابطه داشته باشیم، بلکه اساس تامین منافع ملی کشور است که اگر با مذاکره با کشورها، منافع ملی ما تامین شود حتما مذاکره می‌کنیم و در غیر این صورت مذاکره نخواهیم کرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: ‌در گذشته هم در مواردی مذاکره با آمریکا انجام شده است از جمله در مورد افغانستان و عراق.

روحانی در مورد احتمال پذیرش حضور آیت‌الله هاشمی در زمان پخش مستند حسن روحانی، گفت: چون آیت‌الله هاشمی تصمیم داشتند به صحنه رقابت بیایند و این تصمیم‌شان عملی نشد و نگذاشتند پیشنهاد دادم اگر مطالبی برای آینده کشور را ضروری می‌دانند که به سمع مردم برسانند از فرصت پخش فیلم مستند من استفاده کنند و در صورتی که تمایل داشته باشند من آمادگی این کار را دارم.

وی در جواب این سوال که شما در گفت‌وگوی ویژه خبری،‌ کلیدی را به مردم نشان دادید که آن را کلید حل مشکلات دانستید، گفت: این کلید، کلید تدبیر است که هر قفلی را باز می‌کند و با حمایت 75 میلیون ایرانی امکان‌پذیر است.

روحانی در رابطه با اینکه آیا برداشتن تحریم‌ها که هدف شماست به معنای پذیرش تعلیق است، گفت: چنین کسی چنین حرفی را زده، چرا باید اینقدر مسائل سیاست خارجی را به سادگی قضاوت کنید؟ در حالیکه دنیای سیاست خارجی پیچیدگی‌هایی دارد و ما 75 میلیون فکر ایرانی داریم که هر کدام یک کلید است.

برای دیدن صفحه انتخابات اینجا کلیک کنید

بخش سیاست تبیان