تبیان، دستیار زندگی
تا کنون به این فکر کرده‌اید که چرا این قدر نوروز برای بچه‌ها دوست داشتنی است!؟ سوال اینجاست که چرا این حس را در اعیاد مذهبی ندارند و چگونه می‌توان جایگاه این اعیاد را مانند عید نوروز و حتی بهتر از آن، در دل و ذهن بچه‌ها نهادینه کرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشویق کودکان در اعیاد مذهبی


تا کنون به این فکر کرده‌اید که چرا این قدر نوروز برای بچه‌ها دوست داشتنی است!؟ سوال اینجاست که چرا این حس را در اعیاد مذهبی ندارند و چگونه می‌توان جایگاه این اعیاد را مانند عید نوروز و حتی بهتر از آن، در دل و ذهن بچه‌ها نهادینه کرد؟


اعیاد اسلامی

حال و هوای دید و بازدیدها، عیدی گرفتن و با لباس نو از شادی خندیدن‌ها، نوروز را برای آن‌ها همیشه نو نگه می‌دارد؛ همین نکته برای ما کافی است تا رمز کار را دریابیم! باید در اعیاد اسلامی و تولد ائمه‌ی معصومین (علیهم‌السلام) همین حال خوش و فضای شیرین را، اما پاک‌تر و با روح و معنویت بیشتر، از همه جهت فراهم کرده و شادمانشان کنیم.

در اعیاد بزرگ همانند عید مبعث، عید غدیر، نیمه‌ی شعبان و ... اگر می‌توانیم بهتر است كه لباس و کفش آنان را نو کنیم؛ در همین راستا، خانه را چراغان کنیم؛ آذین ببندیم و این کار را به خود کودکان و نوجوانان هم بسپاریم تا با سلیقه‌ی خود، زیبایی بیافرینند؛ حتی وسائل بازی برای کوچک‌ترها تهیه کرده، هدیه بدهیم و دست و جیبشان را از عیدی پر کنیم.

در طول سال، قصه‌ی ولادت، رشادت، شجاعت، حماسه‌ها و نبردهای دلاورانه، و ذکر مناجات‌ها و نیازهای عاشقانه‌ی اهل بیت (علیهم‌السلام) را بگوییم و سرود محبت آنان را در گوش کودکان‌مان زمزمه کنیم و آتش مهرشان را در دل پاک آنان شعله‌ور کنیم.

فکر نکنید که از خانه شروع کردن کار کوچکی است و باید کارهای بزرگ‌تر کرد. همین خانه‌هایند که خانه خانه جمع گشته، وانگهی دنیا شوند! همین کودکان، مردان و مردم فردایند و چه بسا بزرگان جهان شوند! پس اول خانه.

باید عشق و شور را به خانه آورد

در مرحله‌ی نخست، باید خانواده‌ی ما، این شور عشق و محبت را در خودمان ببینند. باید نخست مزه‌ی شادمانی اعیاد بزرگ اسلامی را در کام آن‌ها شیرین کرد تا همیشه قبل از فرا رسیدن اعیاد، منتظرش باشند و روزشماری كنند.

اگر در دل یك دختر بچه‌ی معصوم، محبت چهارده معصوم (علیهم‌السلام) نشست، فردا وقتی مادر شد، شیر عشق و محبت اهل بیت (علیه‌السلام) را به نوزادش خواهد داد. تو تنها دلشان را متوجه او کن و آن‌ها را با مولایشان روبرو ساز؛ مولا، خود دلربایی می‌کند...

این وظیفه‌ی هر پدر و مادری است که عشق به اهل بیت را در دل فرزند خود نهادینه کند. پیامبر اکرم(ص) به ما توصیه کرده‌اند که: «ادبوا اولادکم علی حبی و حب اهل بیتی»

فرزندانتان را با محبت من و محبت خاندان من تربیت و تادیب کنید.

امیرالمۆمنین علی (علیهم‌السلام) نیز می‌فرمایند: «علیکم به حب آل نبیکم فانه حق الله علیکم»

بر شما باد دوست داشتن خاندان پیامبرتان، که این، حق خداوند بر شماست.

چگونه اهمیت اعیاد مذهبی را به فرزند خود نشان دهیم؟

یکی از راه‌ها این است که از طریق تشویق و هدیه گرفتن و شاد بودن، اهمیت روزهای عید را در دل بچه‌ها ایجاد کنیم. این کار یک تکنیک روان‌شناختی است که زمانی خاص را با شادی پیوند بزنید و بعداً در بزرگی هم این ایام، تداعی‌کننده شادی خواهد بود. پیامبر(ص) می‌فرمایند:

اطرفوا اهالیکم فی کل یوم جمعة به شی ء من الفاکهة، حتی یفرحوا بالجمعة

روز جمعه برای خانواده خود میوه تازه بخرید، تا برای آمدن نماز، خرسند گردند. (مستدرک الوسائل، ج 6، ص 61)

یا در جای دیگر می‌فرمایند:

اشتروا لصبیانکم اللحم و ذکروهم یوم الجمعة

با سیاست‌های تشویقی مانند خرید گوشت برای کودکانتان (متناسب با ذائقه و نیاز آن‌ها)، اهمیت روز جمعه را به فرزندانتان یادآوری کنید. (مستدرک الوسایل، ج 6، ص 99)

خرید

چند طرح پیشنهادی:

در این جا فقط طرح‌ها و کارهایی را که می‌توانیم برای شادی اعیاد اسلامی انجام دهیم یادداشت می‌کنیم:

1- خرید لباس نو: مطمئناً ما در طول سال، نیاز به خرید لباس یا کفش داریم، چه خوب است خرید برای خود یا خانواده را طوری تنظیم کنیم که با این اعیاد قرین شود.

2- پوشیدن لباس نو: گاهی ما لباسی داریم که می‌خواهیم به تن کنیم، می‌توانیم اگر فاصله زیادی با عید ندارد، شب یا روز عید به تن کنیم. یا لباس نو فرزندان را در آن موقع به تنشان کنیم تا تفاوت این روز با روزهای دیگر را حس کنند.

2- لباس‌های شاد: لباس‌ها طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی دارند که بر روان ما اثر شادی یا غم‌ می‌گذارند. لباس سفید، عدسی رنگ و سبز و ... را می‌توانیم در این مواقع به تن خود یا کودکان‌مان کنیم.

3- هدیه لباس: در این مواقع می‌توانیم لباسی به کسی هدیه دهیم. این هدیه دادن‌ها می‌تواند به مناسبت همان عید باشد تا هنگامی که به تن است، آن خاطره شاد تداعی شود.

5- شیرینی: در ایام عید و تولد ائمه اطهار (علیهم‌السلام) سعی کنیم یک بسته شکلات به فرزندمان بدهیم تا در مدرسه، از معلم و مدیر و بچه‌های کلاس پذیرایی کند.

6- اعیاد همنام: اگر نام فرزندانمان هم نام با ائمه (علیهم‌السلام) است مثلاً مهدی، حتماًً سعی کنیم در میلاد امام مهدی(عج)، هدیه‌ای هرچند کوچک به فرزندمان هدیه کنیم و از فضایل آن حضرت با حالت قصه برای فرزند خود تعریف کنیم.

7- روز عید: صبح عید که از خواب بیدار می‌شویم به هم تبریک بگوییم، خصوصاً به فرزندان خود و آن‌ها را ببوسیم و مورد محبت قرار دهیم.

8- عفو و گذشت: در روزهای عید اسلامی، عفو و گذشتمان از خطاهای یکدیگر خصوصاً بچه‌ها بیشتر باشد و در این میان، داستان‌های گذشت و عفو فراوان اهل بیت از خطاهای اطرافیان و یارانشان را یادآور شویم.

9- مهربانی: در این ایام، مهربان‌تر و با محبت‌تر باشیم، طوری که بچه‌ها واقعاً درک کنند و حس کنند که امروز اخلاق مامان و بابا و اعضای بزرگ‌تر خانواده با دیروز متفاوت است.

10- تهیه شیرینی: می‌توانیم در این روزها با کمک بچه‌ها، شیرینی و کیک درست کنیم که به شدت برای آن‌ها لذت‌بخش و به یاد ماندنی است.

11- تزیین خانه: در اعیاد بزرگ مثل مبعث، غدیر، نیمه شعبان، میلاد ائمه (علیهم‌السلام) و ... با کمک بچه‌ها، خانه را کمی تزیین کنیم.

این ایده‌ها علاوه بر احیای امر اهل بیت (علیهم‌السلام) و مورد رحمت خاص حضرات معصومین (علیهم‌السلام) قرار گرفتن، باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس بچه‌ها می‌شود.

علاوه بر اینکه این اعیاد را در نظر بچه‌های خود، بزرگ و مهم جلوه دادیم، بچه‌های دیگر را هم متوجه کردیم که امروز با دیروز متفاوت است. خیلی از بچه‌ها از اعیاد اسلامی و تولد ائمه (علیهم‌السلام) بی‌خبر هستند و نمی‌دانند كه این اعیاد چه زمانی می‌آید و چه زمانی می‌رود.

با بزرگ و مهم و شیرین کردن اعیاد اسلامی، بچه‌ها هم به انتظار این اعیاد هستند که با جلوه‌ای نو و متفاوت با دیروز، به مدرسه می‌روند و با حسی تازه و سرشار از شادی، کارهای روزمره خود را شروع خواهند کرد.

ان‌شاءالله که بتوانیم این فرهنگ را در خانواده‌ی خود ایجاد کنیم و آن را به نسل‌های آینده نیز منتقل نماییم.

منبع: مدرسه مامان


باشگاه کاربران تبیان - برگرفته از تبلاگ: مهدكودك مجازی

مطلب مرتبط:

كارت تبریك عید مبعث