تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران جوان راهنمایی گوهرشاد به مدیریت سرکار خانم طیبه کاشانیان در بخش مسابقه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی گوهرشاد

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

مسابقه های دانش آموزی

پژوهشگران جوانراهنمایی گوهرشاد به مدیریتسرکار خانم طیبه کاشانیان در بخش مسابقه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

مسابقات

پژوهش خانم ها یاسمن عموپور، نیلوفر پازوکی، میرهاشمی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم شبنم قویدل در مورد ساخت ربات مسیریاب می باشد.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی گوهرشاد، مسابقه

به گفته این پژوهشگران:

ربات یک ماشین هوشمند است که قادر است در شرایط خاصی که در آن قرار می گیرد کار تعریف شده ای را انجام دهد. نیز قابلیت تصمیم گیری در شرایط مختلف را دارد. ربات برای کارهای مختلفی ساخته می شود مانند کارهایی که انجام آن برای انسان غیر ممکن یا سخت است.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

ربات ما گیرنده ی نوری دارد. گیرنده ها سبب حرکت آن در جهت نور می شود. همچنین در جهت صدا نیز حرکت می کند. حسگرهای کنار این رباط باعث تغییر مسیر آن در صورت برخورد با مانع می شود.

عنوان پژوهش خانم ها مریم عزیزی، بیتا زندی، مهدیس ادیب فرد با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم شبنم قویدل در مورد ساخت بالن می باشد.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی گوهرشاد، مسابقه

به گفته این پژوهشگران:

عامل پرواز بالن تغییر چگالی هوای داخل بالن به علت تغییر دماست. ما با ماکت توضیح می دهیم که چگونه حجیم شدن و تغییرات دما یک ماده می تواند چگالی ماده را تغییر دهد. اجسامی که با گرفتن گرما منبسط می شوند چگالی آن ها کاهش می یابد و فولاد با حجیم شدن چگالیش کاهش می یابد و می تواند حتی روی آب بایستد.

ما برای تفهیم این موضوع از آلومینیوم و آب استفاده کرده ایم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

با تغییرات دما چگالی تغییر می کند:

-         افزایش دما – انبساط ماده – کاهش چگالی

-         کاهش دما – انقباض ماده – افزایش چگالی

تغییرات حجم: (افزایش) حجم ماده سبب کاهش چگالی آن می شود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی