تبیان، دستیار زندگی
فریدون شهبازیان از پیشکسوتان موسیقی پاپ از شرایط نابسامان موسیقی در حال حاضر انتقاد کرد. در این نوشتار می توانید با نقطه نظرات استاد و زندگینامه کوتاهی از وی آشنا شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این بازار آشفته است!


فریدون شهبازیان از پیشکسوتان موسیقی کشورمان از شرایط نابسامان موسیقی در حال حاضر انتقاد کرد.

شهبازیان و بازار آشفته موسیقی

این آهنگساز پیشکسوت گفت: من همیشه تلاش می کنم کاری را انجام دهم که دلخواهم باشد و آن را دوست داشته باشم وگرنه خیلی کارها به من پیشنهاد می شود که نمی پذیرم.

در همین موسیقی پاپ که زمانی با تلاش ما راه افتاد و برخی هم از آن زمان از من به عنوان پدر موسیقی پاپ یاد کردند و اصلا هم تمایلی به این عنوان ندارم، اتفاقاتی افتاد که اصلا مورد علاقه و کیفیت مدنظر من نبود و باعث شد من از این موسیقی هم کناره گیری کنم.

آهنگساز فیلم «میرزا کوچک خان» با بیان اینکه هدف از احیای موسیقی پاپ در ایران جذب کردن جوانان هنرمند به موسیقی و پرهیز از رفتن آنها به سمت موسیقی های بی هویت بود، خاطرنشان کرد: اوایل کاری که در موسیقی پاپ انجام گرفته شد اتفاقات بسیار خوبی افتاد و روند کار به شکل فزاینده ای رو به رشد بود اما بعد از مدتی شاهد این بودم که هر کسی اندک صدایی داشت، توانست با یک سرمایه گذاری مختصر به عنوان ملودی ساز و خواننده پاپ پا به این عرصه بگذارد و این آغاز آفت هایی بود که موجبات کناره گیری من از موسیقی پاپ را فراهم کرد.

در این شرایطی که به وجود آمده بود دیگر نمی شد توقع داشت که من هم درگیر این آدم ها باشم و با این آدم ها کنار بیایم، برای اینکه من هم دلم می خواست آنچه فکر می کردم در موسیقی پاپ درست است، انجام دهم که متاسفانه این امر محقق نشد، به همین دلیل مجبور شدم خودم را از این آشفته بازار موسیقی پاپ کنار بکشم اما با همه این احوال از آهنگسازی دست نکشیدم و همچنان به کار خود ادامه دادم.

درباره فریدون شهبازیان

فریدون شهبازیان فرزند حسن شهبازیان آهنگساز و رهبر ارکستر شماره‌ی 3 رادیو، در سال 1321 در تهران به دنیا آمد. به تشویق و راهنمایی پدر با موسیقی آشنا شد و در هنرستان موسیقی به تحصیل موسیقی و فراگیری ویولن پرداخت. اولین معلم او عطاالله خادم میثاق بود که پس از چند سال فریدون را به دلیل استعداد خاصش به معلم روسی خود سرژ خوتسیف معرفی کرد و فریدون تا پایان دوره‌ی ابتدایی نزد او تعلیم دید. در دوران دبیرستان تعلیم ویولن را تا اخذ دیپلم نوازندگی ویولن در کلاس‌های شبانه‌ی لوئیجی پاساناری که در آن زمان کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک تهران بود ادامه داد. در هفده سالگی به عضویت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حشمت سنجری و سپس با طی آزمون رادیو، به عضویت ارکستر گل‌های رادیو درآمد. در آن زمان ارکستر گل‌ها به رهبری روح الله خالقی و پس از او جواد معروفی فعالیت می‌کرد. فریدون شهبازیان در همان سال‌ها در پی ایجاد ارکستر فارابی به رهبری مرتضی حنانه، فریدون ناصری و مصطفی کسروی، به عضویت این ارکستر پذیرفته شد.

به دلیل علاقه‌ی خاص به موسیقی ایرانی و مطالعه بر ردیف‌های موسیقی ایران در ارکستر بزرگ فرهنگ و هنر به رهبری حسین دهلوی عضویت یافت. در سال1345 همزمان با تشکیل کر و ارکستر سمفونیک رادیو به رهبری آن برگزیده شد و اولین آثار آهنگسازی خود را در همان ایام تصنیف کرد. پس از گذراندن دوران خدمت سربازی در کنکور دانشکده‌ی هنرهای زیبا پذیرفته شد و در دوران دانشکده از تعلیم استادانی چون هوشنگ استوار، یوسف یوسف زاده، محمدتقی مسعودیه، علیرضا مشایخی، هرمز فرهت، توماس کریستین داوید و ولفگانگ والیش بهره برد.

در هفده سالگی به عضویت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حشمت سنجری و سپس با طی آزمون رادیو، به عضویت ارکستر گل‌های رادیو درآمد. در آن زمان ارکستر گل‌ها به رهبری روح الله خالقی و پس از او جواد معروفی فعالیت می‌کرد. فریدون شهبازیان در همان سال‌ها در پی ایجاد ارکستر فارابی به رهبری مرتضی حنانه، فریدون ناصری و مصطفی کسروی، به عضویت این ارکستر پذیرفته شد

با عضویت در ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون به رهبری توماس کریستین داوید و فرهاد مشکات تجارب ارزنده‌ای کسب کرد. در سال‌های پایانی دانشکده به دعوت هوشنگ ابتهاج که سرپرست برنامه‌ی گل‌های تازه در رادیو بود مسئولیت موسیقی برنامه‌ی گل‌های تازه را عهده دار شد.

فریدون شهبازیان از اواسط دهه‌ی 1350 در زمینه‌ی موسیقی متن فیلم نیز فعالیت مبسوطی داشته است. بی‌شک بخش مهمی از موفقیت آثار ارکستری در مجموعه‌ی حاضر، حاصل ذوق و دانش آهنگسازی استاد فریدون شهبازیان در تنظیم موسیقی آهنگ‌های استاد علی تجویدی است.

فرآوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع: خبرگزاری مهر،سایت رایساز