تبیان، دستیار زندگی
اگر فرزند نوجوانتان عصبی و ناماید است و احساسش به زندگی منی است ،به او کمک کنید تا بهبود یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلگیرم از دنیا ،از این روزهای تکراری


اگر فرزند نوجوانتان عصبی و ناامید است و احساسش به زندگی منی است ،به او کمک کنید تا بهبود یابد.

دلگیرم از دنیا

نوجوان با افکار امیدبخش می تواند اضطراب و نگرانی را از وجود خود بزداید. اگر نوجوان اندیشه مثبت داشته باشد، بامسائل موجود بهتر برخورد می کند، در نتیجه بزرگترین مشکل او حل خواهد شد. نگرانی فقط نوجوان را نومید می کند و باعث می شود در یک حدوده خاص همواره دور خود بچرخد.

به نوجوانتان بیاموزید که سپاسگزار باشد و به داشته هایش فکر کند. زیرا فکر کردن به نداشته ها باعث می شود همیشه در حسرت زندگی کند. آرامش درونی و عشق به زندگی نوجوان بستگی به این دارد که نگرش و موضوع ذهن او چیست. طرز تفکر والدین خیلی مهم است و به طور موثر بر دیدگاه  فرزند نوجوانشان تاثیر می گذارد. بنابراین اگر افسده حال هستید، عکس آن عمل کنید، در کمال آرامش چنان رفتار کنید که سرحال هستید. اگر پاسخ شما منفی است، بد نیست امتحان کنید.

نوجوان باید بداند، تنفر او از دیگران باعث قدرت دیگران خواهد شد. زیرا تنفر از دیگران باعث کاهش اشتها، فشار خون و سلامتی می شود.نفرت، شب و روز نوجوان را به جهنم تبدیل می کند. فقط نوجوان آگاه و فهمیده سعی می کند افراد خودخواه را از لیست دوستان خود حذف  کند و در پی انتقام جویی نباشد، تا با این کار به خود اسیب نرساند. زیرا تسویه حساب کردن با دیگران باعث از بین رفتن خود می شود.

به نوجوان یاد دهید، توقع سپاسگزاری از کسی برای انجام کاری را نداشته باشد. زیرا انسان پرتوقع به خاطر تنهایی و کمبود مهر و محبت بیمار می شود.

نوجوانی که به دیگران کمک می کند، به راحتی بر نابسامانی های زندگی غلبه خواهد کرد. بنابراین زمانی که نوجوان یاد گرفت به دیگران خوبی کند در حقیقت بهترین خوی را در حق خود کرده است. زیرا هر دستی که گل سرخ از آن گرفته شود، همیشه بوی گل سرخ می دهد.

نوجوان با ایمان می تواند نگرانی، ترس،بیماریهای روحی و روانی و اضطراب را از خود دور کند. اعتقادات کامل نوجوان توفان شن زندگی را به مکان سرسبز تبدیل می کند. ویلیام جیمز، پدر روانشناسی نوین می گوید: انسان آمده است چند صباحی زندگی کند، پس باید امید و شهامت داشته باشد تا بر نا آرامی ها و ترس و نابسامانی های روحی غلبه کند.

نگرانی، فشار روحی و عصبانیت سه عامل اصلی خستگی هستند بنابراین برای کاهش خستگی باید تمدد اعصاب داشته باشید. هر کجا هستید قدری تامل کنید و خود را از فشار، لحظه ای دور کنید. اگر مشکلی دارید با فرد قابل اعتماد مطرح کنید. باید والدین با تربیت درست خود بهترین سنگ صبور نوجوان باشند و با ایجاد یک رابطه اطمینان بخش بر روح او رخنه کرده و با همدردی بهترین راهنما برای نوجوان باشند.

اگر والدین تنها نشسته و به حرف های نوجوان گوش کنند، در حقیقت کمک بزرگی بر نوجوان خود کرده اند. زیرا یکی از مهمترین راه درمان، درد دل کردن با یک فرد قابل اعتماد است

صحبت والدین با نوجوانان باعث می شود تا آنها خود را از فشارهای روانی خلاص کنند. آیا می دانید رمز کار در چیست؟

زمانی که نوجوان مسائل را مطرح می کند، آن را از زاویه ی دیگر و دقیق تر می بیند و ارتباط خود را بهتر تشخیص می دهد. او که خود را خالی کرده است و آنچه که بر دل و روح اش سنگینی می کند بیرون ریخته، بلافاصله احساس سبکی می کند، انگار هیچ درد و غمی را احساس نمی کند. اگر والدین تنها نشسته و به حرف های نوجوان گوش کنند، در حقیقت کمک بزرگی بر نوجوان خود کرده اند. زیرا یکی از مهمترین راه درمان، درد دل کردن با یک فرد قابل اعتماد است.

فرآوری: نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: کتاب عشق و جلوه های جوانی. نوشته حسن شفیعی

مطالب مرتبط:

رنگین کمان بلوغ

دختران از بلوغ چه می دانند؟

وقتی بلوغ خواب می ماند

آزادی تا مرز بی‌قیدی

وقتی با نوجوانم درگیر می شوم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.