تبیان، دستیار زندگی
برای وب گردی و یا كارهایی نظیر آن بعد از آن كه به اینترنت دسترسی داشته باشید نیازمند یك مرورگر خوب هستید تا بتواند تا حدودی مطابق خواسته شما باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گسترش های فایرفاكس


برای وب گردی و یا كارهایی نظیر آن بعد از آن كه به اینترنت دسترسی داشته باشید نیازمند یك مرورگر خوب هستید تا بتواند تا حدودی مطابق خواسته شما باشد.


در ابتدای ظهور مرورگرها، اینترنت اكسپلورر پر استفاده ترین مرورگر به شمار می آمد اما با پیدایش مشكلات امنیتی رفته رفته جای خود را به مرورگرهای دیگر همچون كروم، فایرفاكس و ... داده است. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر در مورد فایرفاكس و همچنین ویژگی های آن صحبت كنیم.

گسترش‌های فایرفاكس

مرورگر فایرفاكس، مرورگر متن باز است كه با ارائه سرعت و امنیت بالا توانست بین كاربران محبوبیت خوبی را به دست آورد. همچنین امكان نصب افزونه های مختلف به كابران اجازه می دهد تا بهتر بتوانند از امكانات اینترنت و ... بهره ببرند.

از جمله قابلیت های این مرورگر، دارا بودن قابلیت RSS  (استفاده از خبرخوان ها)، امکان پاک کردن آسان اطلاعات شخصی، استفاده از قابلیت جستجو با كشیدن و رها كردن كلمات و جملات مورد نظر، همکاری فراوان با شرکت‌های بزرگ مانند eBay  و موتورهای جستجوی یاهو و گوگل و ... آن را به یکی از Browser‌ های پیشرفته تبدیل كرد.

از جمله مزایای موثر این مرورگر پشتیبانی از HTML5 و همچنین زبان های CSS است. همچنین این مرورگر از زبان Java نیز پشتیبانی می كند اگر چه این زبان اخیرا دارای مشكلات امنیتی شده است. توانایی در بهتر كردن عملكردهای پشتیبانی از آهنگ ها و ویدیوها نیز باعث گسترش استفاده از این مرورگر شده است.

یکی از قابلیت‌های فایرفاکس این است كه می تواند به مرورگری بسته به سلیقه هر فرد تبدیل شود. این كار از دو طریق امكان پذیر است اول توانایی‌های مرورگر، دوم ظاهر آن.

فایرفاكس افزونه هایی با حجم كم ارائه می دهد تا به افزایش توانایی های كاربر كمك كند. همچنین تم‌های مختلف این مرورگر نیز شخصی سازی ظاهر آن را راحت می‌کند.

گسترش‌های فایرفاكس

در كنار تمامی این مزیت ها می توان به مواردی كه به عبارتی مشكل هستند نیز اشاره داشت.

خیلی از کاربران خواستار اضافه شدن افزونه‌های پرتقاضا به فایرفاکس هستند كه البته بیشتر این افزونه ‌ها قابل نصب روی فایرفاکس هستند ولی تمام کاربران خواهان این روش نصب نیستند، و ترجیح می‌دهند تمام این قابلیت‌ها را در کنار نرم‌افزار اصلی داشته‌باشند.

یکی از مشکلات فایرفاکس پلاگین فلش آن است که برای لینوکس نوشته شده، البته مستقیما ارتباطی به خود فایرفاکس ندارد.

فایرفاكس افزونه هایی با حجم كم ارائه می دهد تا به افزایش توانایی های كاربر كمك كند. همچنین تم‌های مختلف این مرورگر نیز شخصی سازی ظاهر آن را راحت می‌کند

در صورتی كه شما از كاربرانی هستید كه فایرفاكس مرورگر محبوبتان است می توانید از روش های زیر برای افزایش سرعت استفاده كنید.

* در قدم اول همواره مرورگر خود را به آخرین نسخه آن ارتقا دهید چرا كه نسخه های جدید آن تا حدودی مشكلات و یا رخنه های امنیتی كه در نسخه قبل آن وجود داشته است را از بین ببرند.

* بر روی افزونه های خود مدیریت داشته باشید. به این طریق كه دستور About:addons را در نوار آدرس خود وارد كنید و Enter كنید. با این كار شما می توانید به تمامی افزونه های خود دسترسی داشته باشید و یا این كه آن هایی را كه مورد نیاز و علاقه شما نیست را حذف كنید.

* همان طور كه بیان شد، فایرفاكس می تواند تغییر ظاهر دهد و به شكلی كه كاربر می خواهد تبدیل شود اما ممكن است تم ها و یا پوسته هایی كه كاربر دانلود می كند دارای حجم بالایی باشند و سرعت را پایین آورند. برای این كه شما بتوانید این بخش را نیز كنترل و مدیریت كنید می توانید عبارت About:addond را نوار آدرس تایپ كرد‌‌‌ه و از نوار سمت چپ منوی ظاهر شده گزینه Appearance را انتخاب كنید. در این بخش می توانید تم هایی كه مورد نیاز هستند را غیر فعال كنید. به یاد داشته باشید كه بعد از انجام این كار مرورگر خود را Reset كنید.

* فراخوانی اطلاعات با راه اندازی مجدد مرورگر موجب كاهش سرعت می شود چرا كه تمامی موارد موجود در History برای استفاده احتمالی كاربر باید بارگزاری شوند و این كار موجب كاهش سرعت عملكرد می شود. برای پاك كردن History ابتدا از منوی Tools گزینه Clear recent history را انتخاب كرده و گزینه Clear now را برگزینید. شما می توانید با انتخاب گزینه Everything همه موارد را پاك كنید.

گسترش‌های فایرفاكس

* شما در نسخه های اخیر این مرورگر قادر به دیدن فایل های PDF هستید. سیستم جدید نمایش دهنده فایل‌های PDF با مرورگر کاملا یکپارچه شده است. شما می توانید فایل های PDF را بدون نصب هیچ افزونه و Plugin ایی این نوع از فایل ها را مشاهده كنید.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Site Compatibility for Firefox

Use Tab Groups to organize a lot of tabs

support.mozilla