تبیان، دستیار زندگی
آیین افتتاح نمایش شام با دوستان به کارگردانی آیدا کیخایی با حضور اهالی تئاتر، سینما و رسانه در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد و پس از آن مهمانان به تماشای اولین اجرای این نمایش نشستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شام با دوستان


آیین افتتاح نمایش "شام با دوستان" به کارگردانی آیدا کیخایی با حضور اهالی تئاتر، سینما و رسانه در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد و پس از آن مهمانان به تماشای اولین اجرای این نمایش نشستند.

شام با دوستان

این مراسم با سخنان شهرام شکیبا، مجری این مراسم آغاز شد. او در ابتدا عنوان کرد همه ی ما می دانیم که چرا به این مراسم آمده ایم و من فکر می کنم که دیگر نیازی به تکرار نیست، بهتر است از این که همواره در مقدمه باشیم  فاصله بگیریم و شکیبا در ادامه افزود: هنرمندان کسانی هستند که باید قدر ببینند و بر سطر بنشینند.

این مجری سپس از آیدا کیخایی کارگردان نمایش  دعوت کرد تا به جایگاه بیاید. این کارگردان گفت: "من به همه ی حضار و مهمانان خوشامد می گویم و خیلی خوشحال هستم که در تماشاخانه ایرانشهر اجرا دارم.

او افزود: دوست دارم تشکر ویژه ای از آقای دکتر سرسنگی رئیس تماشاخانه ی ایرانشهر و آقای حریری معاون هنری ایشان داشته باشم و خیلی خوشحال هستم که استادم، خانم فریندخت زاهدی اینجا هستند تا زنگ افتتاح نمایش را به صدا دربیاورند. امیدوارم از دیدن نمایش من لذت ببرید."

شکیبا ضمن خوشامد گویی به مهمانان برنامه از فریندخت زاهدی، دعوت کرد تا او هم برای ایراد سخنانش به جایگاه بیاید.

زاهدی در ابتدای سخنانش گفت: "خیلی خوشحالم که این جا هستم، امروز یکی از بهترین دختران من، آیدا کیخایی در تماشاخانه ایرانشهر اجرا دارد. او افزود: اولین ملاقات من با آیدا کیخایی، 20 سال پیش در یکی از کلاس هایی بود که در آن شرکت داشت و حالا او به عنوان یکی از برجسته ترین بازیگران و کارگردانان کشور در اینجا حضور دارد. او در سال 73 وارد دانشگاه تهران شد و از همان ابتدا خوش درخشید. کیخایی اعتماد به نفس داشت، مطالعه خوبی داشت و علاوه بر بازیگری خوب، من شاهد هستم که به صورت حرفه ای تمام حرفه های مربوط به تئاتر را به شکل تخصصی آموخت و پی گرفت و هم اکنون یکی از افتخارات دانشگاه تهران است."

این مدرس تئاتر افزود: "زمانی که آقای یعقوبی در کنار آیدا کیخایی قرار گرفت، زوج هنری قابل احترامی را تشکیل دادند. من خودم شخصا کارهایشان را دنبال می کنم."

فریندخت زاهدی، با اشاره به این که تئاتر ما در سه دهه اخیر با افت و خیزهای زیادی مواجه شده است، تاکید کرد: "البته به نظر من تئاتر ما همیشه سیر صعودی را طی کرده است. گرچه ما عادت نداریم به خودمان اعتبار بدهیم و همیشه می گوییم مرغ همسایه غاز است ولی من به خاطر شغلم، با جشنواره های مختلف خارجی در ارتباط بودم و همیشه وقتی به کشور بازگشتم، گفته ام که تئاتر کشور ما هیچ چیز کم ندارد."

دونالد مارگولیز نویسنده نمایش "شام با دوستان" و زهره جواهری مترجم این نمایش نامه است. نیکی کریمی، بهناز جعفری، احمد ساعتچیان و امیررضا دلاوری بازیگران نمایش «شام با دوستان» به کارگردانی آیدا کیخایی هستند.نمایش «شام با دوستان» از ساعت 18:30 در سالن شماره یک ایرانشهر به مدت دوماه اجرا می شود

او ادامه داد: "تنها چیزی که امیدواریم اینجا اتفاق بیافتد، وجود یک برنامه ریزی سیستماتیک برای تئاتر است که به طور مرتب و حرفه ای نمایش داشته باشیم. یکی از شاخص های فرهنگی این است که در پایتخت کشورهای مختلف هر شب چند تئاتر اجرا می شود، امیدوارم که با مدیریت مدبرانه ای که در تماشاخانه ایرانشهر و سالن های دیگر تئاتری شاهد آن هستم به این نقطه در تئاتر دست پیدا کنیم. زاهدی با اشاره به نمایش نامه «شام با دوستان» انتخاب این نمایشنامه را یکی از ویژگی های کار کیخایی دانست و گفت: خوب است که ما از اتفاقات روز و دستاوردهای فرهنگی جهان بیشتر استفاده کنیم، این راهی است برای صلح و تفاهم با جوامع دیگر.

امیرحسین حریری معاون هنری تماشاخانه ی ایرانشهر آخرین سخنران این مراسم بود. او ضمن عذرخواهی از عدم حضور دکتر مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان در آیین افتتاحیه این نمایش گفت: خوشحالیم که در دو آیین اخیر در خدمت دو پیشکسوت و استاد تئاتر دکتر ناظرزاده کرمانی و سرکار خانم فریندخت زاهدی بودیم. او همچنین به افتتاح دو مجموعه نمایش حرفه ای اشاره کرد. به گفته او یکی از این مجموعه ها در منطقه خاوران تهران و دیگری به نام مرکز نمایش صبا در خیابان شریعتی واقع شده که به زودی افتتاح میَ شود.

در پایان مراسم زنگ افتتاح آیین نمایش «شام با دوستان» سه بار توسط فریندخت زاهدی نواخته شد.

دونالد مارگولیز نویسنده نمایش "شام با دوستان" و زهره جواهری مترجم این نمایش نامه است. نیکی کریمی، بهناز جعفری، احمد ساعتچیان و امیررضا دلاوری بازیگران نمایش «شام با دوستان» به کارگردانی  آیدا کیخایی هستند.

نمایش «شام با دوستان» از ساعت 18:30 در سالن شماره یک ایرانشهر به مدت دوماه اجرا می شود.

علاقه‌مندان برای تماشای نمایش یاد شده می‌توانند به سایت مجموعه تماشاخانه ایرانشهر به نشانی اینترنتی www.tamashakhaneh.ir  مراجعه و نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 88814115، 88814116، 88814125، 88814126 تماس بگیرند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: روابط عمومی تماشاخانه ایرانشهر